Tappingen til gjæringskar

ADale

Norbrygg-medlem
Kan jeg bare bruke tappekranen i kjelen, eller må jeg bruke en desinfisert slange?
 
Du kan fint bruke tappekranen på kjelen. Et triks er å kjøre noen liter kokende vørter gjennom kranen når du nærmer deg kokeslutt. Da får du desinfisert kranen godt og. Jeg bruker også spraye utsiden og åpningen med Star San før jeg starter overføringen. Funker fint det.
 
ok. Når du kjører gjennom kokende vørter slik, går dette til waste? Leste at vørter skal være 25 grader når det skal tappes på gjæringsdunken, så regner med at det er det du mener.
 
Jeg tapper ut et par liter over i et litermål de siste 5 minuttene av koken. Dette hiver jeg tilbake igjen, så det går ikke til spille.. :)

Du kan med fordel kjøle ned vørteren til en grad eller to under ønsket gjæringstemperatur og pitche gjæren der. Et fint utgangspunkt for de fleste ale er å starte gjæringen på ca. 18 grader, og gjerne la den stige med en grad i døgnet til du når 20 grader for å la den gjære ut der. Dette er selvsagt enklest dersom du har temperaturstyring. Har du ikke den muligheten til nøyaktig temperaturstyring (gjæring i kjøleskap med f. eks. STC-1000) lar du gjæringskaret stå i et rom som holder noen grader lavere temperatur enn ønsket gjæringstemperatur. Dersom du gjærer på 25 grader vil du få veldig mye fusel i ølet ditt, og det smaker ikke noe særlig godt :)
 
ok, så for juleøl, hvor gjæringstemp er 8 grader, så kjøle rjeg ned til 6 grader før jeg tilsetter gjæren, og sørger for at rommet ikke blir varmere enn 10 grader.
 
Om du skal gjære på 8 grader bør ikke rommet holde 10 grader. Da vil ølet under stormgjæringen gjerne ligge enda høyere i temperatur da gjæren selv også skaper en del varme.
 
Du trenger temperaturstyring for å få dette nøyaktig, noe jeg antar du ikke har. Godt blir det trolig uansett. Bedre kan det alltid bli. Mine første brygg ble lagret altfor varmt. Alt ble drukket opp :) Mitt råd er å forbedre fasiliteter og utstyr gradvis og ikke bekymre deg for det du har brygget nå.
 
det tar jo lengre tid å få temp akkurat 80 grader, og jeg trenger ca 30 liter vann til skylle prosessen (25 liter batch).
 
30 liter skyllevann til en 25 liters batch?

Til 25 liter bruker du vel en 7-9 kg malt
Dvs ca 20 liter til mesken, og ca 2x 6,5 liter til skylling

Eller er det noe jeg har misforstått her?
 
men for å svare på spørsmålet ditt: det er nok best holde tempen rundt 80, og ikke noe særlig over. Heller under 80 (gir litt lavere effektivitet) enn over (kan gi astringens og muligens andre usmaker).
 
hei, ja da har jeg nok brukt altformye skyllevann. I bruksanvisningen til Beerbrew 60, står det at jeg skal fylle på vann under hele tappingen og passe på at det er vann over mesken hele tiden. Stod heller ikke noe om hvor fort jeg skal tappe. Så jeg endte opp med ca 5 liter ekstra vørter i tappekaret og ca 5 liter ekstra vørter i kjelen (hvis jeg heller på skrå). Vil jeg nå få en utvannet lettøl eller er det ikke så farlig? det var dette steget jeg syntes var veldig "tilfeldig".

Når vi tapper, er det meningen å stille karet på skrå for å få ut "siste rest"? eller regnes batchen det som komme rut av tappekranen?

Hva skal jeg gjøre neste gang fo rå bruke rett mengde vann til skylling? Hvorfor sier du 2 x 6.5 liter til skylling?

Grunnen til at jeg brukte så mye skyllevann, er at i "Håndbok i Ølbrygging", så står det at jeg ender opp me då bruke dobbelt så mye varmt vann som den mengde øl jeg bryger. Så hvis jeg brygger 25 liter øl, så blir jo det 50 liter vann.
 
Den skal gjære på 8-10 grader.

Går utifra at jeg kan tilsette gjæren i romtemperatur og deretter raskt sette den inn i midt kjøleskap?
 
Nei, gjæra skal i når du har fått temperaturen ned på minst ned på eller litt under gjæringstempratur
 
ja, vet det, men jeg er i et rom med romtemp. Jeg kjøler ned vørter til 6 grader. Men jeg er jo i romtemp...
 
Er du /dere HELT 100% sikker? På pakken til Tradisjonelt Norsk Juleøl, så står det at gjæren tilsettes ved 20 grader. Deretter settes ølen kaldt 8-12 grader.
 
Brygger Tradiskjonelt Norsk Juleøl. Er klar over at jeg skal tilsette gjær ved gjæringstemp, men det står klart og tydelig på pakken at gjæren tilsettes ved 20 grader. Deretter lagres den ved 8-12 grader. Trenger svar snart, fordi jeg skal snart begynne nedkjølingen.
 
Tilsett ved 8-12 grader. Høres ut som ei pakke som har like instruksjoner for ale og lager.
 
Tilbake
Topp