Temperatur på mesken

  • Trådstarter Erling Arntzberg
  • Startdato
E

Erling Arntzberg

Da jeg sliter fælt med å holde en stabil temperatur ved mesking. Temperaturer spretter alle veiene og etter 5 sett tror jeg jeg har prøvd det meste. Vurderer jeg å skaffe meg en INKBIRD ITC-310T og sette føleren i sirkulasjonsstrømmen.
Spørsmålene er da; vil den gjøre jobben? Tåler den det? Noen som har erfaringer med denne måten å gjøre det på?
 
ITC-310T passer nok bedre til å kontrollere gjæringstemperatur. Hva slags utstyr brygger du på?
 
ITC-310T passer nok bedre til å kontrollere gjæringstemperatur. Hva slags utstyr brygger du på?
Det var en mistanke jeg hadde - derfor spørsmålet :)
Brygger på en BB30 og sirkulerer under meskingen slik som en rekke folk på forumet anbefaler.
 
Kjenner ikke BB30 så godt, men det er sikkert noen her som har gode tips til stabilisering av mesketemperatur på den.
 
Det var en mistanke jeg hadde - derfor spørsmålet :)
Brygger på en BB30 og sirkulerer under meskingen slik som en rekke folk på forumet anbefaler.
Jeg brygger også på en BB30, men jeg synes derimot det er meget enkelt å holde en stabil temperatur under meskingen. Når jeg har oppnådd den temperaturen jeg vil ha isolerer jeg den med isolasjonskappa som fulgte med, samt setter effekten til 25%.
Jeg opplever da at temperaturen faller maks 0,5 grader ved 60 minutters mesking - sirkulering blir derfor unødvendig.
Ved 90 minutters mesketid har jeg noen ganger sirkulert ved ca 60 min for å få temperaturen 0,5-1 grad opp for den siste halvtimen.
Håper dette kan hjelpe deg.
 
Har brukt en ut200 ( gjør det samme som ITC-310T ) ved brygging på BB 60
Fungerte meget bra det..
 
Takker for gode tips :)
Jeg får gjøre et forsøk på å ikke sirkulere under mesking, alternativt supplere med en temperaturkontroll av noe slag.
 
Vil anbefale å kjøpe en STC/ITC/UT til gjæringskaret, og når du allikevel har den i hus, må du selvsagt teste den under mesking.
Meld tilbake hvordan det gikk :)
 
Vil anbefale å kjøpe en STC/ITC/UT til gjæringskaret, og når du allikevel har den i hus, må du selvsagt teste den under mesking.
Meld tilbake hvordan det gikk :)
Rapport skal komme

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
 
Tilbake
Topp