temperatur-shock

Jeg tapper ved 15 °C, plasserer flaskene i et skap på 23 °C. To dager etterpå har jeg (nesten) fullkarbonert øl.
Er det bare ved nedgang av temperatur at gjæren kan få shock? Dette ved 10 °C opp på ca 3 timer liker i alle fall cellene veldig godt.

:hadet:

det var da veldig rask karbonering.. Er det i hovedsak Belgiske som du gjør dette med. Lager gjær trenger mye mer tid. etter vår erfaring. hvilken styrke har du på øllen?

Dette var Wyeast 3711 French Saison. OG 1050, FG 1007. Øllet er ikke klar enda men hele 9 gram sukker per liter er spist opp tror jeg.

Det merkelige er at en slik rask temperaturstigning plager ikke gjæren i det hele tatt. Men skulle det være annerledes ved nedgang? (crash-cooling?)

Jeg tror det blir noe helt annet ved nedgang.

Det er (minst?) to forskjellige måter å definere optimal temperaturområde for en gjær på:

1-Hva som gir gjæren best mulig leveforhold,
2-Hva som gir best mulig øl.

Når vi lager gjærstartere gjærer vi jo typisk ved mye høyere temperatur enn når vi lager øl, fordi vi prøver å gjøre ting så godt som mulig for gjæren. Så gjæren i flaskene dine ble sikkert glad til når du økte temperaturen for dem.

Tilbake
Topp