Temperatur til gjæring!

Ja det går bra. Med lufttemperatur på 15-16C så kommer du kanskje ett par grader høyere når gjæringa er på topp. Men har du mulighet til å heve temperaturen to-tre-fire grader når gjæringa begynner å avta så gjør du det.
Kanskje rundt tredje-fjerde dagen?
Starter ofte Us-05 på 12-13C.
 
Betyr dette at når man starter på såpass lave temperaturer, så tar det lenger tid (enn 12-24 timer) før stormgjæring starter?
Blir stormgjæringen mer dempet i intensitet på lavere temperaturer?
 
Det stemmer nok, men om du har skapt ideelle forhold, blir ikke forskjellen stor, etter mine erfaringer. Men det er jo en gradvis ting; går du helt ned mot den temperaturen der gjæren vil gå i dvale, går det tregt. Uansett; du skal i hvert fall ikke fylle opp gjæringskaret til oppunder lokket og kjenne deg trygg bare fordi du har satt det kjølig:).
 
Jeg har bra med rom i gjæringskaret. :)

Hvor lang tid kan jeg vente på stormgjæring før det er alvorlig grunn til bekymring?
 
Jeg synes 36 timer er lenge nok.

Leste akkurat det første innlegget ditt, og hvis du satte en 12 liters sats rett fra 24 grader og inn i et skap på 15 grader, har du nok gitt gjæren en skikkelig støkk. En så liten mengde blir veldig utsatt for temperatursvingninger, og det er noe gjæren tåler dårlig.
Jeg vil gjette på at den har gått i dvale. Sett den i vanlig romstemperatur, vent til den har stått noen timer, og rør så gjæren forsiktig opp (unngå plasking; du vil ikke oksidere ølet ditt).
 
O lykke! Liflig plopping i gjærlåsen og temperaturen har steget litt i gjæringsskapet. Da satser jeg på at dette går bra. :)

Jeg kommer nok til å la denne batchen få gjære seg ferdig under samme forhold i hele prosessen. Tipper det blir flasking om drøyt to uker. Hvis det går bra, så har jeg jo lært litt om hva ølet tåler.

Uansett vil gjæringsskapet få en kraftig oppgradering før neste batch: mer isolasjon og et nytt varmeelement på 25W i tillegg, slik at vi totalt går fra 14W til 39W varme. Det burde hjelpe.

Uansett er temperaturen i kjellergarasjen slik at jeg nok bør vurdere å brygge ale om sommeren og lager i vinterhalvåret. Om ølet holder seg i 6 måneder på flaskene, så kan det jo også være en fin syklus å brygge lette øltyper om vinteren, mens vinterens litt kraftigere typer kan brygges om sommeren. ;)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp