Temperatur ved karbonering

Ville nok hatt to U-stenger under disse platene - enten i sporet i kjøleskapet, eller direkte boltet inn i selve plata for å stive dem av.
 
Edit. Nå så jeg at det finnes 6mm og. Det bør vel være en god del stivere.
Så ut som det bare gjaldt 30x30 platene, som da blir for lite. Uansett, da er prisen per plate såpass høy at jeg tror kanskje min originale plan fortsatt holder vann - nemlig å prate med en blikkenslager om noe av metall, da slipper man treets ulemper (tykkelse og sårbarhet for fukt) og.

Tror jeg skal høre med en blikkenslager hva noe slikt vil koste. I verste tilfelle kan man gå tilbake på treverk-planen og male de samt ev skru noen beslag i underkant for å stive av etc...

[edit] noen som tilfeldigvis vet hva en aluminiumsplate på 2mm tåler av vekt? Joda, vet det finnes legeringer og forskjellige måter å behandle den på osv osv., men er ute etter noe omtrentlig synsing (fra worst til best case) fra noen som har peiling på området...
 
Sist redigert:
3mm stål går sikkert bra men 2mm aluminium av vanlig platekvalitet tror jeg blir for svakt. Men kan man knekke eller presse profil i inn og utkant så blir den sikkert sterk nok. Alternativt skrue/sveise/lime på profil.
Miguel, ang dobbel platetykkelse. Langt nede fra glemselens hav dukket det opp en formel for motstandsmomentet for en kvadratisk profil. Tror den er noe slikt som 1/6 ganger bredde ganger høyden i annen potens. Dvs at med dobbel platetykkelse (høyden) så blir styrken firedobblet. Er ingen ingeniør så korriger gjerne de som kan dette.
Forresten,
finnes det god lim som hefter mot glass og aluminium? Lime 30-40mm alu firkantrør under glassplata?
 
Jeg har nå smakt på min aller første brygg, en skjærgårdsøl fra olbrygging. Gjæret på 20grader. Har nå stått til karbonering i 8 dager i 20-21grader. Tok en smaksprøve i går, og syns det var godt på smak, men brusa litt lite og litt slapp "pfff" når jeg åpnet flaska og skulle ønske det var litt mer fart i det. Men jeg håper det kanskje blir litt mer snert i det etter en ukes tid til? Eller hva tror dere? Bør jeg gjøre noe tiltak, eller bare vente? Tenkte på å sette det litt varmere, men det er kanskje bare å vente i stedet...
 
Tilbake
Topp