I går brygget jeg en Baltisk porter, 40 liter med OG 1.087. Vørteren ble kjølt ned til 6 grader og pitchet en dekantert gjærstarter fra kjøleskapet. Oksygen ble tilført ved risting i 1 min 4-5 ganger i løpet av kvelden. For å unngå diacetyl så ble jeg anbefalt å starte gjæringen på lav temperatur. Jeg satte UT-200 til 8 grader og i dag var det så smått aktivitet i låsen og det lå en fin kake på toppen av ølet.
Spørsmålet er om 8 grader er for lavt? White Labs oppgir 10-13 grader for WLP 802.
Planen er å gjære lavt i en uke for så å skru opp tempen til 11-13 grader. Diacetylrast er mest sannsynlig ikke mulig å få til da jeg er bortreist fra neste onsdag. (Kan få dama til å justere UT-200, men hun har ingen ide om SG-målinger og lignende).
Spørsmålet er om 8 grader er for lavt? White Labs oppgir 10-13 grader for WLP 802.
Planen er å gjære lavt i en uke for så å skru opp tempen til 11-13 grader. Diacetylrast er mest sannsynlig ikke mulig å få til da jeg er bortreist fra neste onsdag. (Kan få dama til å justere UT-200, men hun har ingen ide om SG-målinger og lignende).