Temperaturkontroll i kjøleskap.

Den er på 10 W pr meter.

Har viklet den rundt dunken fra ca 5 cm over bunn og opp tol ca midten. Tapet fast med biltema aluminiumstape og dekket hele dunken med liggeunderlag.

Mener det tok under en uke før den kom. Det er en egen tråd om den på forumet et sted
 

Vedlegg

  • Bilde0185.jpg
    Bilde0185.jpg
    15,2 KB · Sett: 407
Nice!

Takk for tipset. Da er den kjøpt og betalt og vi venter i spenning. Gleder meg til å få ordentlig kontroll på tempen  :ilike:
 
SvErD skrev:
Den er på 10 W pr meter.

Har viklet den rundt dunken fra ca 5 cm over bunn og opp tol ca midten. Tapet fast med Biltema aluminiumstape og dekket hele dunken med liggeunderlag.

Mener det tok under en uke før den kom. Det er en egen tråd om den på forumet et sted

Pent og effektivt. Da blir det nok noen slike i stedenfor den første jeg bestilte. Selv om det går litt tape med.
 
Det var billig. Bestilte like godt en jeg og. Nå tror jeg ting begynner å komme på stell her. Elkjøp hadde tilbud på kjøleskap og sst 1000 er bestillt for en stund siden. Tar litt tid men den kommer sikkert snart.

"Du trenger bare en gryte" fikk jeg høre ;D har Har handlet alt mulig føler jeg men nå tror jeg det hjelper.
Jeg ser noen kobler seg rett i kompressoren ( eller noe sånt) er det virkelig nødvendig?

Må si det var utrolig kjekt med den ut200 saken jeg kjøpte. Så lenge det er kaldt føler jeg har full kontroll på tempen i ølet.
 
Jeg koblet meg rett på kompressor siden hvis jeg tok all strøm så måptte jeg stille inn termostat på nytt. Var egentlig ikke noe problem, fikk et tips her på forumet samtidig som eget hode hadde kommet frem til en løsning. Resultatet fungerer bra.
 
Nøkleby skrev:
Jeg koblet meg rett på kompressor siden hvis jeg tok all strøm så måptte jeg stille inn termostat på nytt. Var egentlig ikke noe problem, fikk et tips her på forumet samtidig som eget hode hadde kommet frem til en løsning. Resultatet fungerer bra.

var det digital termostat der da?
 
ovestad skrev:
Jon Sira skrev:
Erfaringsmessig har det vist seg at det er tilstrekkelig å feste måleprobe på utside av dunk, og isolere punktet mot romtemperatur.
Jeg kjøpte et billig boret  digitalt  termometer på Chlas Ollson, boret et hull i lokket til gjæringskaret, stakk temperatursensoren gjennom slik at den henger ca 5cm over bunnen på karet og tettet rundt ledningen med baderoms-silikon. I tilleg så kappet jeg ledningen på oversida og loddet på noen små plugger slik at jeg kan kople ifra termometeret når jeg skal vaske karet etc. En sukkerbit kan være løsningen for den som ikke har loddeutstyr.
Faktisk så måtte jeg kjøpe to termometer fordi en av de første gangene jeg skulle sette på lokket så hang ledningen seg over kanten, og når jeg klemte lokket ned var kanten skarp nok til å kappe ledningen.
 
ole84 skrev:
Nøkleby skrev:
Jeg koblet meg rett på kompressor siden hvis jeg tok all strøm så måptte jeg stille inn termostat på nytt. Var egentlig ikke noe problem, fikk et tips her på forumet samtidig som eget hode hadde kommet frem til en løsning. Resultatet fungerer bra.

var det digital termostat der da?

Antakelig. Gjorde det sånn og tenkte ikke mer over det. problemet kom om strømmen var av i over et døgn hvilket ville være tilfelle nå på vinteren siden de står i garasjen.
 
Johnemann skrev:
Stenumgard skrev:
ovestad skrev:
En STC1000 (egentlig en akvarietermostat) er enkel å bruke til å regulere temperaturen i kjøleskap under gjæring. Denne koples til stikkontakt og slår på kjøleskapet nå temperatur i vørter overstiger satt temperatur. Et slikt system gir deg mye bedre kontroll over temperaturen under gjæringen.
Den vil altså slå av og på kjøleskapet for å justere temperaturen? Uten at kjøleskapet blir ødelagt?
Hei. Jeg bruker denne på 2 kjøleskap og en fryseboks uten at de har gått i stykker. (ca ett år)
Det er enkelt og greit fire settinger som du stiller inn.

F1 Temp set - ønsket gjæringstemperatur
F2 Difference Set Value - hvor mye kan du tåle at temp. svinger (setter du den til 1 så vil tempen dersom den er satt til 19grader kunne variere fra 18 til 20 grader)
F3 Compressor Delay - settes på maksimum verdi for å hindre kompressoren i å gå dukken.
F4 Temperature Calibration Value - Mine har kontrollere er ok til gjæring. Har de feil verdi så kan du sette inn en korreksjonsverdi her.
en høyere diff set value vil og gi en "roligere" kompressor. Siden den ikke trenger å jobbe så ofte for å holde f.eks. 0.1 i diff. Min er satt på 0,5 i diff. Men det funker på 1 i diff også  :)
Husk at det er 220V AC.  Finn deg en godkjent boks og koble dette i . (for du må koble litt selv her) Det kan gjøres med deler fra Chlas! Men dette vet du kanskje fra før.

du skriver :
F3 Compressor Delay - settes på maksimum verdi for å hindre kompressoren i å gå dukken.

Hvofor vil/kan kompressoren gå dukken om man ikke setter denne på maksimum?
fordi at den da vil bli gående ofte og i korte intervaller?
 
ole84 skrev:
Johnemann skrev:
Stenumgard skrev:
ovestad skrev:
En STC1000 (egentlig en akvarietermostat) er enkel å bruke til å regulere temperaturen i kjøleskap under gjæring. Denne koples til stikkontakt og slår på kjøleskapet nå temperatur i vørter overstiger satt temperatur. Et slikt system gir deg mye bedre kontroll over temperaturen under gjæringen.
Den vil altså slå av og på kjøleskapet for å justere temperaturen? Uten at kjøleskapet blir ødelagt?
Hei. Jeg bruker denne på 2 kjøleskap og en fryseboks uten at de har gått i stykker. (ca ett år)
Det er enkelt og greit fire settinger som du stiller inn.

F1 Temp set - ønsket gjæringstemperatur
F2 Difference Set Value - hvor mye kan du tåle at temp. svinger (setter du den til 1 så vil tempen dersom den er satt til 19grader kunne variere fra 18 til 20 grader)
F3 Compressor Delay - settes på maksimum verdi for å hindre kompressoren i å gå dukken.
F4 Temperature Calibration Value - Mine har kontrollere er ok til gjæring. Har de feil verdi så kan du sette inn en korreksjonsverdi her.
en høyere diff set value vil og gi en "roligere" kompressor. Siden den ikke trenger å jobbe så ofte for å holde f.eks. 0.1 i diff. Min er satt på 0,5 i diff. Men det funker på 1 i diff også  :)
Husk at det er 220V AC.  Finn deg en godkjent boks og koble dette i . (for du må koble litt selv her) Det kan gjøres med deler fra Chlas! Men dette vet du kanskje fra før.

du skriver :
F3 Compressor Delay - settes på maksimum verdi for å hindre kompressoren i å gå dukken.

Hvofor vil/kan kompressoren gå dukken om man ikke setter denne på maksimum?
fordi at den da vil bli gående ofte og i korte intervaller?
Det stemmer. Har ikke fått en kompressor til å ryke ennå. Men har hørt at de ikke liker onoffonoffonoff (repter til du blir lei)  i det lange løp. Setter derfor min på "10" som er maksimumsverdi på F3 på min stc 1000. har og unngått diff temperaturer mindre enn 0,5 grader. Har ikke noen dokumentasjon som sier det er lurt, har bare tenkt det selv.  :)
 
Kjøp inkbird ITC-308 istedenfor STC1000. Bare plug and play! Slipper du å koble opp alt selv som du må gjøre på en STC1000. Står at koblingen av STC1000 skjer på eget ansvar, så brenner kåken ned for en feilkobling får du sikkert smekk på fingrene av forsikringsselskapet :p

Har ihvertfall et kjøleskap hvor jeg bruker inbird ITC-308 fra Brewshop sammen med en varmeplate på 25W fra Petit Agentur. Kjelleren er kald (6-8) grader, så jeg har ikke koblet til kjøleskapet. Brygger en Passion IPA nå, og temperaturen i kjøleskapet holder enkelt 19 grader.

http://www.brewshop.no/produkt/utstyr/maleutstyr/inkbird-itc-308-dual-temperatur-kontroll
http://shop.petit-agentur.no/products/petit-agentur-varmeplate
 
Hei
Jeg trenger varme i mitt skap - det kommer til å stå i kjelleren der det er 10 grader.
Noen forslag til hva jeg kan bruke som varmekilde ?

Henrik
Hei, jeg har prøvd frostvakt, men da svingte tempen endel. Beste jeg har prøvd er kupevarmer, Max sving i temp ligger på 0,3-0,4 gr.
 
Tilbake
Topp