Temperaturkontroll på gjæring

Ole Bråten skrev:
Vær litt obs med den kabelen, jeg la den i en krøll i bunnen av kjøleskapet og da begynte den å smelte. Selvfølgelig dumt av meg. Jeg tipper den funker bedre hvis en ruller den godt ut, evt rundt gjæringskaret. Jeg syns egentlig kabelen ble i overkant varm også, blei et smeltemerke i kjøleskapet også.

Jeg bruker nå kun ei varmeplate fra Petit i kjøleskapet, og føler det er hakket tryggere.

Hei

Jeg har også anskaffet varmeplaten fra Petit til mitt kjøleskap, og skal styre denne med en STC. Har du noen formening om hvordan sikkerheten er rundt dette? Bør man passe godt på, eller kan dette stå ubevoktet over tid?
 
Varmeplata blir hvert fall ikke så varm som den varmekabelen jeg hadde som smelta, så jeg vil tro plata bruker litt lenger tid på å nå setpoint temp. For meg så ser plata veldig solid og god ut, og er sikkert av bedre kvalitet enn den varmekabelen jeg hadde.

Hvis jeg ikke husker feil så gjæra jeg et øl i ca. tre uker nå i julen som var, og var da bortreist store deler av gjæringa. På det tidspunktet gjæret jeg ikke i kjøleskap slik jeg gjør nå, men ølet stod til gjæring på et rom med UT-200 og varmeplata. Så konklusjonen er at jeg sover godt om natta med varmeplata tilkoblet :yes:
 
Ser dere leker med varmekabler, ikke gjør det, varmekabler lagt av ikke elektriker virker aldri lenge.
Blir f.eks. VK lagt dobbel smelter de, min. avstand er (var i gamle dager) 5 cm. med god isolasjon og liten varmeavledning blir også det varmt som f i h.
 
Ole Bråten skrev:
Varmeplata blir hvert fall ikke så varm som den varmekabelen jeg hadde som smelta, så jeg vil tro plata bruker litt lenger tid på å nå setpoint temp. For meg så ser plata veldig solid og god ut, og er sikkert av bedre kvalitet enn den varmekabelen jeg hadde.

Hvis jeg ikke husker feil så gjæra jeg et øl i ca. tre uker nå i julen som var, og var da bortreist store deler av gjæringa. På det tidspunktet gjæret jeg ikke i kjøleskap slik jeg gjør nå, men ølet stod til gjæring på et rom med UT-200 og varmeplata. Så konklusjonen er at jeg sover godt om natta med varmeplata tilkoblet :yes:

Så jeg trenger ikke å være redd for at leiligheten er brent ned etter en uke på ferie med varmeplate og kjøleskap på, styrt med STC. Hva med kjøleskapet? Utgjør det noen brannfaren med tanke på at det blir slått av og på?
 
Marius K. skrev:
Ole Bråten skrev:
Varmeplata blir hvert fall ikke så varm som den varmekabelen jeg hadde som smelta, så jeg vil tro plata bruker litt lenger tid på å nå setpoint temp. For meg så ser plata veldig solid og god ut, og er sikkert av bedre kvalitet enn den varmekabelen jeg hadde.

Hvis jeg ikke husker feil så gjæra jeg et øl i ca. tre uker nå i julen som var, og var da bortreist store deler av gjæringa. På det tidspunktet gjæret jeg ikke i kjøleskap slik jeg gjør nå, men ølet stod til gjæring på et rom med UT-200 og varmeplata. Så konklusjonen er at jeg sover godt om natta med varmeplata tilkoblet :yes:

Så jeg trenger ikke å være redd for at leiligheten er brent ned etter en uke på ferie med varmeplate og kjøleskap på, styrt med STC. Hva med kjøleskapet? Utgjør det noen brannfaren med tanke på at det blir slått av og på?
Jeg tror sjansen er veldig liten. Du burde stille inn differansen på tempen på 1 grad(F2) og delay på 3 minutt minst(F3), funker for meg så langt hvertfall. Det er innstillinger jeg har lest meg fram til her på forumet.
 
Oddvar Demmo skrev:
Ser dere leker med varmekabler, ikke gjør det, varmekabler lagt av ikke elektriker virker aldri lenge.
Blir f.eks. VK lagt dobbel smelter de, min. avstand er (var i gamle dager) 5 cm. med god isolasjon og liten varmeavledning blir også det varmt som f i h.

Dette er kabler som er ment å surre utvendig  rundt rør for å hindre frost. Sålenge en ikke surrer dobbelt og sørger for at hele kabelen er strukket ut så burde det vel ikke være noe problem? Eller?
 
Ole Bråten skrev:
Marius K. skrev:
Ole Bråten skrev:
Varmeplata blir hvert fall ikke så varm som den varmekabelen jeg hadde som smelta, så jeg vil tro plata bruker litt lenger tid på å nå setpoint temp. For meg så ser plata veldig solid og god ut, og er sikkert av bedre kvalitet enn den varmekabelen jeg hadde.

Hvis jeg ikke husker feil så gjæra jeg et øl i ca. tre uker nå i julen som var, og var da bortreist store deler av gjæringa. På det tidspunktet gjæret jeg ikke i kjøleskap slik jeg gjør nå, men ølet stod til gjæring på et rom med UT-200 og varmeplata. Så konklusjonen er at jeg sover godt om natta med varmeplata tilkoblet :yes:

Så jeg trenger ikke å være redd for at leiligheten er brent ned etter en uke på ferie med varmeplate og kjøleskap på, styrt med STC. Hva med kjøleskapet? Utgjør det noen brannfaren med tanke på at det blir slått av og på?
Jeg tror sjansen er veldig liten. Du burde stille inn differansen på tempen på 1 grad(F2) og delay på 3 minutt minst(F3), funker for meg så langt hvertfall. Det er innstillinger jeg har lest meg fram til her på forumet.

Notert :)
 
Da er STC-1000 koblet opp, og kjøres nå på et saison-brygg. Endte opp med en 20-meter frostvakt fra Jula, som varmekilde. Prøvde å kveile den rundt gjæringskaret, men da kjøleskapet nok var noe i minste laget (gikk på millimetern etter at Hr.Strand sparket ut noen hyller i ren frustrasjon), så blei kveilen så som så. Får heller følge litt med på hvordan ting utvikler seg der inne. Foreløpig virker det ikke som kveilen blir faretruende varm. Målte med laser-termometer etter noen timer, og temperaturen er ikke mer enn 37 grader, på det varmeste.
 
Hei, jeg trenger å få bedre kontroll på temperatur under gjæringsprosessen, og ser det selges forskjellige slag av temperaturkontrollere. Kan dere anbefale noe? Jeg har et kjøleskap som jeg tenker å bruke til gjæringskar.

Jeg vurderte lenge å kjøpe STC1000, men likte ikke å koble opp den selv med tanke på brannfare osv. Så jeg kjøpte en
Inkbird ITC-308 Dual Temperatur Kontroll

http://www.brewshop.no/produkt/utstyr/maleutstyr/inkbird-itc-308-dual-temperatur-kontroll

Fungerer på akkurat samme måte som en STC1000
 
Tilbake
Topp