temperaturkontroll ved gjæring.

Har kjøleskap med plass til 6 stk gjæringsbøtter.

Jeg kommer til å kontrollere tempen med en UT200.

Tenke også på  om det er mulig å slå av skapet for så å sette inn en kupevarmer til bil. Denne kan jeg også kontrollere med en UT200, da blir det jo ett isolert varmeskap også.

Det jeg lurer på er hvordan jeg kan lære mere om gjæringstemperaturer og hvor lenge jeg skal gjære på de forskjellige temperaturene.
 
Hei.

Når det gjelder gjæringstemperatur så er dette ikke så vanskelig. 8-10 °C i ca 4 uker for lager og 17-20 °C i 2 uker for ale. Det er noen "utskudd" som har litt andre/høyere temperaturer og kanskje en stigende temperaturkurve over tid, men dette er ofte for å forsøke å kopiere en øltype nøyaktig. Gjærprodusentene oppgir gjæringstemperatur for sine gjærstammer. Det er ofte lurt å legge seg i nedre del av området som oppgis.

MVH
Børge
 
Kupevarmer  :idea:

jeg tenkte å bruke skotørker til dette. Har ikke fått tak i et gammelt kjøleskap anda men tenkte å bruke en stor pappeske, sette over gjæringkaret og regulere temp med UT200 og skotørker. Skal begynne gjæringen på 18  °C og oppover noen grader på en ukes tid.

Jeg kjøpte foresten 2 stk UT-200 med tankelse på kjøle under hovedgjæringen og varme opp etter noen grader for å få god utgjæring. Da skal jeg bruke et kjøleskap og bygge inn lyspærer og vifte til oppvarming. Eller borre hul og sette inn skotørker der også.

:brygging:
 
Skal ikke så mye til for å holde varmen i en godt isolert fryser i alle fall. Vi hadde en gammel fryser stående frem til jul ute i garasjen. Hadde 2 bryggerifat med øl inni og kun ei 40W lyspære til oppvarming koblet til en UT100. Dette holdt i massevis selv på dager med 15 minusgrader. Da vi endelig koblet til pæra hadde temperaturen i fatene falt til minus 0,4 °C. I løpet av ca 12 timer var temperaturen oppe i 1,5 °C.
 
skjermer du av pærer sånn at lyse påvirker ikke øllen?

Jeg her mørkeromutstyr og lurer på om en mørkeromlyspære påvirker negativ vørteren eller ikke. trenger i så fall ikke å lage skjodd.
 
Beant skrev:
Skal ikke så mye til for å holde varmen i en godt isolert fryser i alle fall. Vi hadde en gammel fryser stående frem til jul ute i garasjen. Hadde 2 bryggerifat med øl inni og kun ei 40W lyspære til oppvarming koblet til en UT100. Dette holdt i massevis selv på dager med 15 minusgrader. Da vi endelig koblet til pæra hadde temperaturen i fatene falt til minus 0,4 °C. I løpet av ca 12 timer var temperaturen oppe i 1,5 °C.

Til sammenligning vil du få ødelagt maten i et kjøleskap hvis lyset i skapet ikke skulle slukke, 15 W ?,
så alt større enn 60 W er overkill, hva det heter å bruke ovner blir det neppe noen gang laget navn på  :) :)
 
Huub skrev:
skjermer du av pærer sånn at lyse påvirker ikke øllen?

Jeg her mørkeromutstyr og lurer på om en mørkeromlyspære påvirker negativ vørteren eller ikke. trenger i så fall ikke å lage skjodd.

For vårt bruk så fungerte 1mm tykt rustfritt stål utmerket som skjerming (materialet i bryggerifatene)  ;D

Ellers så tror jeg det kan være greit å lage ei form for skjerming, enten over dunkene eller rundt pæra. Skal ikke så mye til. Vet ikke om slike mørkeromspærer sender ut skadelig lys. Tror det er UV som er værst.

MVH
Børge
 
Oddvar, du tror at f.e. 15 eller 40 W lyspære holder? da prøver jeg dette først.

Børge, 1 mm rvs er sikkert problemfritt her... ;D (jeg leser ikke veldig nøye hver gang  :bank2:)(jeg har 1 mm europrisplast  ;D men det skjønnte du))
 
Huub skrev:
Oddvar, du tror at f.e. 15 eller 40 W lyspære holder? da prøver jeg dette først.

Børge, 1 mm rvs er sikkert problemfritt her... ;D (jeg leser ikke veldig nøye hver gang  :bank2:)(jeg har 1 mm europrisplast  ;D men det skjønnte du))

He He. Skjønte det, kunne bare ikke dy meg  ;D

Når det gjelder hvor mye varme som er nok så er det veldig avhengig av romet dette skjer i og hvor stor varmelekkasje som dette har. En fryser er jo veldig godt isolert, et kjøleskap kanskje litt dårligere, mens ei pappeske gir lite isolasjon.

Akkurat nå så gjærer vi 90L ale i et rom i bryggehuset. Vi har en varmeovn på ca 2KW tilkoblet en UT100 og sensoren isolert mot ene gjæringsdunken. Ved såpass mye effekt i et lite rom så satte vi hysteresen på UT100 til 0,1 °C (18,5-18,6 °C) Ved å bruke større intervall så stiger romtemperaturen i romet såpass mye at vi ender opp med å gjære på for høy temperatur. Dersom du har et rom som kan benyttes til samme formål så er det en idé å gjøre det slik.
 
Huub skrev:
Oddvar, du tror at f.e. 15 eller 40 W lyspære holder? da prøver jeg dette først.
I et kjøleskap ja, om du bruker hele 40 W skjer det ikke noe galt, men en ovn vil ha mganisert mye varme så temperaturen vil nok stige mye over innstilt temp, det _tror_ jeg  også i en pappeske.
Noen her på forumet har bygd skap i tre og greier seg godt med lyspærer.
 
Steinarja skrev:
Man må ikke glemme att gjæringen produserer mye varme den å.

Jeg brygger ikke store volum (ca 20 l)så det er ikke så farlig tror jeg. Jeg tenkte å la hovedgjæringen gå sin vei og ikke prøve å kjøle, bare registrere temp de første 3 dagene og deretter begynner jeg å skru opp temp litt og litt. Har ike noe erfaring så må bare prøve fram. Målet er å komme nær og helst under 1010 (OG 1062, mesk 64  °C 90 min, 16 % farin, riktig gjærmengde WLP530)

i morgen er det bryggedag og temperaturkontroll ved gjæring skal gjøres i et gammel fryseskap med UT200 og en enkelt 25 W lyspære.
 
Hei.

Tror dette kan bli veldig bra og gi en nøyaktig temperaturkontroll  :yes:

Bare pass på at temperaturen ikke blir for høy inne i skapet under stormgjæringa.

MVH
Børge
 
glemmte å nevne at jeg skal ikke sette gjæringskaret i isolert omgivelse (kjøleskap e.l.) før etter hovedgjæringen  :)
 
Oddvar Demmo skrev:
Beant skrev:
Skal ikke så mye til for å holde varmen i en godt isolert fryser i alle fall. Vi hadde en gammel fryser stående frem til jul ute i garasjen. Hadde 2 bryggerifat med øl inni og kun ei 40W lyspære til oppvarming koblet til en UT100. Dette holdt i massevis selv på dager med 15 minusgrader. Da vi endelig koblet til pæra hadde temperaturen i fatene falt til minus 0,4 °C. I løpet av ca 12 timer var temperaturen oppe i 1,5 °C.

Til sammenligning vil du få ødelagt maten i et kjøleskap hvis lyset i skapet ikke skulle slukke, 15 W ?,
så alt større enn 60 W er overkill, hva det heter å bruke ovner blir det neppe noen gang laget navn på  :) :)

helt enig med deg nå  :) jeg har til gjæring en butte stående i et liten fryseskap med UT200 og en mørk rød lyspære (mørkeromslys). den blir ikke for varmt for jeg kan holde den fast når lyse står på. Jeg får temp ustere opp med 0.5  °C hver 12 timer og det går fint og gjevnt  :skitbra:
 
Kjøp inkbird ITC-308 istedenfor STC1000. Bare plug and play! Slipper du å koble opp alt selv som du må gjøre på en STC1000. Står at koblingen av STC1000 skjer på eget ansvar, så brenner kåken ned for en feilkobling får du sikkert smekk på fingrene av forsikringsselskapet :p

Har ihvertfall et kjøleskap hvor jeg bruker inbird ITC-308 fra Brewshop sammen med en varmeplate på 25W fra Petit Agentur. Kjelleren er kald (6-8) grader, så jeg har ikke koblet til kjøleskapet. Brygger en Passion IPA nå, og temperaturen i kjøleskapet holder enkelt 19 grader.

http://www.brewshop.no/produkt/utstyr/maleutstyr/inkbird-itc-308-dual-temperatur-kontroll
http://shop.petit-agentur.no/products/petit-agentur-varmeplate
 
Tilbake
Topp