Temperaturmålinger i mesk med rims

Du slo av effekten men lot pumpen fortsette å pumpe? Hvordan kan mesketempen overstige rims tempen? Er vel kanskje unøyaktigheter i temp prober en ser her?
 
Du slo av effekten men lot pumpen fortsette å pumpe? Hvordan kan mesketempen overstige rims tempen? Er vel kanskje unøyaktigheter i temp prober en ser her?
Ja det stemmer lot pumpa gå og slo av varmen.
Mesketemperaturen kan vel overstige rims mot slutten fordi mesken har en mye større masse enn rims og således avkjøles saktere enn rimsen. Temperaturen i bryggerommet er ca 10-12 grader så rimsen vil nok avkjøles raskere enn meskekaret som i tillegg er isolert. . Nå er jo heller ikke sensorene og pidene kalibrert mot hverandre.Så det kan være måleunøyaktighet
 
K. Treghet ved stans av RIMS er vel en faktor som en PID skal lære seg. Har den klart det i ditt oppsett?
Jeg har ikke pid styring av mesken. Kun av Rims. Husker ikke om jeg har kjørt autotune, eller om jeg bare kjører med noen standardverdier. Man kan bruke Ziegler Nicols metode også for å stille inn pid parametre. I dette tilfelle da jeg gjorde målingene var PID i praksis utkoblet, da settverdien sto på over 70 grader, og jeg opererte under 20.
 
Ok. Ja for all del kjør autotune. Noen PIDder lærer også etterhvert som en bruker dem og etter det jeg husker hadde jeg litt overskyting i starten, men det har gitt seg nå. Jeg har lignende opplegg, bare med HERMS, og PIDden klarer seg nå fint selv uten at jeg overstyrer. Resutatet med din temp økning har vel med magasinering av varme i RIMS som det tar tid å sirkulere bort.
 
Ok. Ja for all del kjør autotune. Noen PIDder lærer også etterhvert som en bruker dem og etter det jeg husker hadde jeg litt overskyting i starten, men det har gitt seg nå. Jeg har lignende opplegg, bare med HERMS, og PIDden klarer seg nå fint selv uten at jeg overstyrer. Resutatet med din temp økning har vel med magasinering av varme i RIMS som det tar tid å sirkulere bort.

Ja nettopp det er det som er problemet. Oppmagasinering av varme. Det går nok fint an å stille inn regulatoren slik at man får minimalt med overskyting, men da går det igjen ut over stigningshastigheten når man nærmer seg settpunktet, fordi regulatoren da vil begrense pådraget av effekt.
 
Bruker du RIMS til oppvarming av meskevannet eller kun til å 'holde varm' under mesk?
For jeg tror ikke du kan få til begge deler på ett sett innstillinger. Vil tro at hvis du hadde latt den stå å regulere, ser det ut som du hadde fått en 'treg oscillering'. Tror du kan få bedre resultat ved å gå ned på pådrag (til ca samme effekt som er varmetapet i tanken + RIMS sløyfe).

Bra inlegg forresten!
 
Bruker du RIMS til oppvarming av meskevannet eller kun til å 'holde varm' under mesk?
For jeg tror ikke du kan få til begge deler på ett sett innstillinger. Vil tro at hvis du hadde latt den stå å regulere, ser det ut som du hadde fått en 'treg oscillering'. Tror du kan få bedre resultat ved å gå ned på pådrag (til ca samme effekt som er varmetapet i tanken + RIMS sløyfe).

Bra inlegg forresten!
Nei har egen tank med egen regulator for meske og skyllevann. Hvis du ser rundt på sida vår så ser du mer beskrivelse av vårt utstyr, og hvordan vi brygger.
 
Tilbake
Topp