Tenker å bygge RIMS-bryggeri

Er litt lei av at brygget mitt er blitt så populært at jeg ikke rekker å brygge før det går tomt ;)

Så nå ønsker jeg å gå over fra å brygge 25 liter ferdig brygg til å kjøre på med 50 liter, derfor har jeg begynnt å lese meg opp til hvordan jeg kan lage et mer effektivt bryggeri. RIMS synes jeg virker meget spennende og har allerede satt igang med å sette opp RIMS-tuben, og jeg har fått meg et brukt sikringsskap som jeg tenker å lage kontrollpanel ut av.

Jeg har ikke all verdens med plass så å ha et fullverdig system med 3 kjeler vil jeg ikke ha med mindre det er en nødvendighet. Da har jeg tenkt at 2 kjeler må da være nok om jeg lager en hybdrid HLT/BK.

Jeg har tengnet et grovt oppsett av hvordan jeg har tenkt å sette slangene/rørene med bruk av kun en pumpe. Jeg ønsker noen råd og tips til hvordan jeg kan lage dette best mulig uten at det går utover min begrensede plass. Jeg kommer til å bruke Tri-clover/tri-clamp/meierikoblinger så mye som jeg kan.

1. Hvilken pumpe burde jeg bruke? Jeg har sett på Chugger og Marsh pumpene, hva er de store forskjellene med disse?
2. Når jeg bruker marsh eller chugger pumpe, hvordan filter-opplegg må jeg ha for å ta vare på pumpen?
3. Hvor kraftig varmeelement må/burde jeg ha i RIMS-tuben og i HLT/BK?


Forøvrig så ønsker jeg å å sette inn en vørterkjøler i selve HLT/BK som er festet med tri-clamps.

555505.jpeg


Ved å åpne/lukke kuleventilene så kan jeg få sirkulert i veske til hver kjele og overføre til hverandre. Ganske enkelt synes jeg. Noen innvendinger?
BK = kuleventil (Ball Valve)

Blir veldig glad for konstruktive tilbakemeldinger, har null erfaring med RIMS. Derfor henvender jeg meg til dere erfarne bryggere :)
 
Siden du først skal installere en vørterkjøler i BK'en kanskje du kan bruke den som HERMS sløyfe og? Droppe RIMS'røret?
 
Men da må jeg jo varme opp unødvendig mye vann, eller? RIMS røret har jeg så godt som klart foruten varmeelementet som skal i den!
 
Men du varmer opp det vannet til mesking og skylling uansett?

Kanskje det er noe jeg har misforstått med planen din. Jeg ser for meg at du bruker BK til å varme meskevann og skyllevann. under skylling så tapper du til et annet kar, og når BK er tom for skyllevann heller du vørteren til BK og koker i vei?
 
Jo det stemmer det, til skylling så må jeg jo varme opp noe vann selvfølgelig, hadde helt glemt det. GODT POENG  :skitbra:

Men si at jeg må varme opp 40 liter vann til mesken i BK også flytter jeg de over til MT, så tar jeg inn vann til skylling og varmer det opp. Ville jeg da ikke spart en del tid framfor å varme opp de 40 literene og samtidig de literene jeg må ha til skylling?
 
Jeg holder på å planlegge en HERMS løsning - slik ser den ut - håper jeg har tenkt på alt.
Har tenkt å switche mellom varmt og kallt vann inn på Platekjøleren etter som jeg skal bruke den som HERMS eller Kjøler.

35 liters kjele/tank og planlegger 25 liter Øl
 

Vedlegg

  • Bryggeri tegning.pdf
    340,4 KB · Sett: 141
Bjarni skrev:
Jo det stemmer det, til skylling så må jeg jo varme opp noe vann selvfølgelig, hadde helt glemt det. GODT POENG  :skitbra:

Men si at jeg må varme opp 40 liter vann til mesken i BK også flytter jeg de over til MT, så tar jeg inn vann til skylling og varmer det opp. Ville jeg da ikke spart en del tid framfor å varme opp de 40 literene og samtidig de literene jeg må ha til skylling?

Hvis du mener at du sparer tid på oppvarming av vannet så sparer du tiden det tar å varme opp kun meskevann kontra meskevann + skyllevann. Men det er jo egentlig bare å starte bryggedagen tre kvarter før. Hvis du har plass til alt vannet samtidig i BK er jo en annen sak. Skal du ha HERMS i BK så må du gjøre slik.
 
Miguel skrev:
Bjarni skrev:
Jo det stemmer det, til skylling så må jeg jo varme opp noe vann selvfølgelig, hadde helt glemt det. GODT POENG  :skitbra:

Men si at jeg må varme opp 40 liter vann til mesken i BK også flytter jeg de over til MT, så tar jeg inn vann til skylling og varmer det opp. Ville jeg da ikke spart en del tid framfor å varme opp de 40 literene og samtidig de literene jeg må ha til skylling?

Hvis du mener at du sparer tid på oppvarming av vannet så sparer du tiden det tar å varme opp kun meskevann kontra meskevann + skyllevann. Men det er jo egentlig bare å starte bryggedagen tre kvarter før. Hvis du har plass til alt vannet samtidig i BK er jo en annen sak. Skal du ha HERMS i BK så må du gjøre slik.


Hmmmm.. nei jeg kan jo ikke det, om jeg skal ha skyllevann så må jeg jo nesten ha 3 kjeler. For jeg må jo begynne å tømme MT i BK før jeg kan helle over skyllevannet. Så skal jeg skylle så må jeg uansett har en tredje kjele  :attevar:
 
Bjarni skrev:
Miguel skrev:
Bjarni skrev:
Jo det stemmer det, til skylling så må jeg jo varme opp noe vann selvfølgelig, hadde helt glemt det. GODT POENG  :skitbra:

Men si at jeg må varme opp 40 liter vann til mesken i BK også flytter jeg de over til MT, så tar jeg inn vann til skylling og varmer det opp. Ville jeg da ikke spart en del tid framfor å varme opp de 40 literene og samtidig de literene jeg må ha til skylling?

Hvis du mener at du sparer tid på oppvarming av vannet så sparer du tiden det tar å varme opp kun meskevann kontra meskevann + skyllevann. Men det er jo egentlig bare å starte bryggedagen tre kvarter før. Hvis du har plass til alt vannet samtidig i BK er jo en annen sak. Skal du ha HERMS i BK så må du gjøre slik.


Hmmmm.. nei jeg kan jo ikke det, om jeg skal ha skyllevann så må jeg jo nesten ha 3 kjeler. For jeg må jo begynne å tømme MT i BK før jeg kan helle over skyllevannet. Så skal jeg skylle så må jeg uansett har en tredje kjele  :attevar:

Dette skjønte jeg ikke. Du skal tømme mesken over i kokekjelen før du har tømt kokekjelen for skyllevann? Regner ikke med det men..
 
Jeg varmer opp vann i HLT/BK-kjelen og når vannet er varmet opp til riktig tempratur så blir det overført til MT-kjelen hvor malten er, når jeg har mesket ferdig så blir vørten overført fra MT-kjelen tilbake til HTL/BK-kjelen.

Altså, jeg må jo ha tømt ut vørten fra MT-kjelen før jeg kan begynne å skylle, og da vil jeg ikke ha ledig kjele for skyllevann (siden HTL/BK-Kjelen er nå blitt fyllt med vørter som skal kokes).
 
Bjarni skrev:
Jeg varmer opp vann i HLT/BK-kjelen og når vannet er varmet opp til riktig temperatur så blir det overført til MT-kjelen hvor malten er, når jeg har mesket ferdig så blir vørten overført fra MT-kjelen tilbake til HTL/BK-kjelen.

Altså, jeg må jo ha tømt ut vørten fra MT-kjelen før jeg kan begynne å skylle, og da vil jeg ikke ha ledig kjele for skyllevann (siden HTL/BK-Kjelen er nå blitt fyllt med vørter som skal kokes).

Skyller du ikke i meskekaret? Det jeg gjorde før da jeg brukte to dunker/kjeler var å ha skyllevannet i BK, skylle ned til gjæringskaret, når skyllingen er ferdig så fylte jeg kokekaret med vørteren fra gjæringskaret.
 
Jeg skyller med det systemet jeg har i dag. Men i forhold til dette så lurer jeg på om det er plass, men det burde det jo kanskje være.
Når jeg tenker meg om så burde det være nok plass i meskekjelen, bare jeg som ikke tenkte helt klart.

Men vi tar utgangspunkt på RIMS, har du noen tanker rundt rørkoblingene? Jeg luerer litt på om jeg skal kjøre på med elektriske kulveventiler
 
Hvis du skyller kontinuerlig trenger du ikke mye mer plass en den plassen mesken tar, og du slipper en del manuelt arbeid, som det ser ut til at du vil styre utenom med elektriske kuleventiler :)

Elektriske ventiler har jeg dessverre veldig liten peiling på, sånn ca null. Da må du nok vente på Bjarte-"jeg-brygger-fra fluktstolen"-H eller noen andre kommer innom her.
 
Tilbake
Topp