Termometer

sTor

 
Hvilket termometer bør jeg kjøpe jeg til å måle temp i kjele og i meskekar? Har målt med 3 forskjellige steketermometer jeg hadde liggende men de måler så sykt forskjelig at er jo ikke til å bli klok på... :help:
 
Tor André skrev:
Hvilket termometer bør jeg kjøpe jeg til å måle temp i kjele og i meskekar? Har målt med 3 forskjellige steketermometer jeg hadde liggende men de måler så sykt forskjelig at er jo ikke til å bli klok på... :help:

thermapen  ;)

Utrolig nøyaktig og hvert enkelt termometer er kalibrert for hånd. Du får temperaturavlesningen på 4 sekunder  ;) Kjøpes på ebay
 
kintii skrev:
Tor André skrev:
Hvilket termometer bør jeg kjøpe jeg til å måle temp i kjele og i meskekar? Har målt med 3 forskjellige steketermometer jeg hadde liggende men de måler så sykt forskjelig at er jo ikke til å bli klok på... :help:

thermapen  ;)

Utrolig nøyaktig og hvert enkelt termometer er kalibrert for hånd. Du får temperaturavlesningen på 4 sekunder  ;) Kjøpes på ebay

Eller i norge: http://www.sousvidenorge.no/produkt/kjokkenredskap/vekt-og-maling/superfast-thermapen-sensor-type-termopar-k. Det er forøvrig ei skummel side, lett å blåse tusenlapper der :D
 
Den er sikkert mer enn god nok til hjemmebrygging. Selv bruker jeg en gammel fluke som kalibreres hvert halvår.


Litt avsporing men jeg kjenner at jeg blir litt skeptisk til kommentarer som "Thermapen nådde 100% av testtemperaturene på 4 sekunder". Jeg jobber med kalibrering og temperaturkontroll dagelig. At den når kontrolltemp på 4 sec er ingen stor prestasjon i seg selv. Så vidt jeg husker har en K-thermocoulpes (Type K er type K uansett) responstid på 2.2 sec i vann. Raskere hvis den er uisolert. Stabilitet derimot tar tid. En god del lenger enn 4 sec. At den blir kontrollert i vannbad er jo også litt merkelig.. Bransjen bruker oftest salter, tørrbad og/eller silikonolje ved kalibrering. Ved hvilke temperaturer er den kalibrert? Hvordan vet man at den er i kalibrert stand ett år etter kalibrering? (retoriske spørsmål)
 
kintii skrev:
Du får temperaturavlesningen på 4 sekunder  ;) Kjøpes på ebay

Jeg har en Thermapen, og er godt fonøyd med den. At det er et termometer til hjemmebruk som kan kalibreres er i seg selv veldig bra. Disse 4 sekundene, derimot, er jeg veldig usikker på hvordan de har klart å komme fram til. Så rask opplever jeg ikke at den er.
 
gustavf skrev:
kintii skrev:
Du får temperaturavlesningen på 4 sekunder  ;) Kjøpes på ebay
Blir

Jeg har en Thermapen, og er godt fonøyd med den. At det er et termometer til hjemmebruk som kan kalibreres er i seg selv veldig bra. Disse 4 sekundene, derimot, er jeg veldig usikker på hvordan de har klart å komme fram til. Så rask opplever jeg ikke at den er.

Kanskje ikke 4 sek. Men ikke mer en 6-7 sek i allefall. Ikke på mitt i det minste.

Forøvrig bedre enn å vente 20-30+ sek på samtlige andre digitale jeg har prøvd.
 
Tilbake
Topp