Termometer

Noen som vet om det er ok å bruke steketermometer når man skal holde styr på mesketemperaturen?
Fant et på Jernia (EK65) - funksjonelt er det akkurat hva jeg er på utkikk etter, men usikker på presisjonen. Noen som har erfaring?
Har sett at endel her går for superpresise (DYRE :) ) termometer, men hadde ikke tenkt å legge meg på det nivået riktig enda... :D
 
Forsøk å teste det i issørpe kontra kokende vann. Hvis det viser hhv ca 0 og 100 grader er det antagelig OK.
 
Et elektronisk steketermometer tåler ikke vann veldig godt, så jeg ville styrt unna. Dumt om det streiker midt under måling.
 
Hva med

"Termometer -10-110 grader, lang type.  Glasstermometer fra alla france, gul farge. "

fra Petit-agentur? Er disse brukbare til mesking, eller er de for unøyaktige? De koster bare 40 spenn.

En kalibrering i sørpe kontra kokende vann er lurt på alle termometer, fra skolelab vet jeg at selv "nøyaktige" termometere kan ha endel avvik.
 
Så lenge man kalibrerer slike glasstermometre (sjekker avvik i isvann og ved koking) blir det forsåvidt nøyaktig nok. Det er kronglete å få tak i helt bombesikre og nøyaktige termometre, men om man kjenner utstyret og termometeret sitt, får man greit resultat uansett.
 
Er det noen som har gode tips på temometer som man får kjøpt på type Jernia/Clas Olson/Biltema el.l.
Trenger et jeg ikke må betale veldig mange hundrelappene for.
 
Anbefaler å teste alle termometer før bruk.
Det kan jo hende att det har en produksjonsfeil, å min erfaring med glass typen er att de som reger er ett par grader feil.
(Mener det var rundt 5C avik mellom to like glasstermometer jeg hadde.)
Det er greit som Gahr siar att man kan lære seg å kjenne sitt eget utstyr, men hvsit du skulle være uheldig å ødelegge det, å ikke har testet hvor stort avvik det er på det, så står man jo plutselig på bar bakke når det gjelder temperatur.

Det er veldig lett å teste termometerene, bare knus noe is å rør utt med litt vann til en sørpe å mål tempen i den.
Sett så en kjele med vann til kok, når det har kokt opp skrur du ned tempen slik att det er en rolig kok, å mål litt over midt i kjelen (kommer du for dypt vil det kunne vise for høy temp)
 
Jeg mener man absolutt bør sjekke termometeret sitt, men det er egentlig liten vits i å lete etter et som måler 100% rett. Så lenge man gjør slik Steinar beskriver og skjekker avviket, vil man ha noe som er rett nok.
 
Når jeg kjøper glasstermometer så ser jeg på hvilken temperatur flere termometere i samme hylle i butikken viser. Så kan man ihvertfall plukke en som ser ut til å være 'enig' med de fleste andre  :yes:
 
Tilbake
Topp