Teste utbytte av kverning. 0,7-1,8 mm

tenkte jeg skulle teste utbytte på forskjellig kvernigsgrad på MM2.0 mølla i kveld. Kvernet 50g pale malt i åpning mellom 0,7 og 1,8mm.
Tilsetter 100g vann på 65 grader og setter det inn i gjøringsskapet som er saty til samme temperatur. La det stå en times tid og måle utbytte i hvert glass.

Høres det ut som en grei plan?
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    275,9 KB · Sett: 126
Test av utbytte i forhold til kverningsgrad.

På første test målte vi opp 50g korn og tilsatte 120g vann på 65 grader.
Glassene ble deretter satt inn i et gjerrigskap som holdt 65 grader i 60 min.
Etter 60minutt ble glassene tatt ut og vesken ble målt øverst i glasset

Resultat:
0,8 = 1,045
0,9 =1,039
1,0 =1,041
1,1 =1,046
1,2 =1,042
1,3 =1,041
1,4 =1,050
1,5 =1,043
1,6 =1,041
1,7 =1,030
1,8 =1,030

Som dere ser er ikke resultatet konsekvent og heller ikke med store utslag bortsett fra 1,4mm som ga utslag på 1,050.
Vi konkluderte med at vi nok bør sile ut vørteren og ta en ny måling, men hadde dessverre ikke tid til å gjøre det samme kveld. Valgte derfor og la det stå til dagen etter og gjøre ny måling da.
Dagen etter silte vi ut vørteren rørte rundt og tok en ny måling. Her er resultatet av den testen

Resultat :
0,8 = 1,054
0,9 =1,051
1,0 =1,053
1,1 =1,055
1,2 =1,052
1,3 =1,051
1,4 =1,055
1,5 =1,053
1,6 =1,052
1,7 =1,051
1,8 =1,049

Som dere ser over ble dagens resultat utrolig like. Konklusjonen blir da at alle glassene har i løpet av nattet hentet ut maksimalt menge sukker fra kornet, og dermed er nesten identiske.
Altså fant vi ikke ut noe på dette forsøket heller….
Bortsett fra at det å meske i en kjøleboks over natta nok er en meget bra måte å hente ut mye sukker.
Så til slutt har vi nå lagt en ny plan:
Kverne 100 gram på de forskjellige kverningsgradene0,8-1,8mm
Tilsette 200gram vann på 65 grader og la det trekke i 90 min i gjerrigskap.
Deretter siles væsken over i et glass, røres og måles. Forhåpentligvis vil dette gi oss et bedre resultat.
 
Hvis jeg har forstått teorien riktig så vil en finere malingsgrad gi raskere/bedre konvertering fordi enzymene kommer lettere til stivelsen i mesken. Så for best resultat kvern så fint du kan uten at du får problemer med skyllingen pga. tett maltseng i ditt oppsett ?
 
Hvis jeg har forstått teorien riktig så vil en finere malingsgrad gi raskere/bedre konvertering fordi enzymene kommer lettere til stivelsen i mesken. Så for best resultat kvern så fint du kan uten at du får problemer med skyllingen pga. tett maltseng i ditt oppsett ?
personlig har jeg en teori om at det handler om å knuse malten minst mulig. slik at kornet knekes men ikke knuses til mel.
men det er altså det vi prøver å finne ut
 
Selv er jeg prisgitt leverandør av malt når det gjelder knusing, men jeg ber om å få knust den for BIAB da det visstnok skal være en finere knus. Forøvrig mange analyser gjort på dette da effektivitet er viktig for kommersielle bryggeriers økonomi, men i mindre/liten grad for hjemmebryggeren. Her er en av de analysene som jeg har lest om emnet http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=CrushEval
Har du lang nok mesketid på riktig temperatur så spiller nok knusingsgraden mindre rolle ved de "vanlige" settingene skulle jeg tro, men er veldig viktig for avrenning/skylling (unngå stuck mesk)
Synes forøvrig at eksperimentene dine sålangt understøtter de analysene jeg har sett. Knusingsgrad er viktigst for optimal gjennomstrømning i mesken i et gitt oppsett (noe som vil variere for hva som er optimalt for f. eks BIAB og en Speidel)
 
Tilbake
Topp