Tett Grainfather filter

Hei

Er nybegynner på dette feltet, men kjøpte meg en GF for en uke siden. Kjørte min første brygg i går, en Belgisk Wit fra Bryggselv. Alt gikk veldig bra frem til nedkjøling. Etter ca 15 min, 5 min resirkulering uten nedkjøling + 10 min med nedkjøling, så var det indikasjoner på at pumpa/filteret på GF var tett. Det ble noe bedre når jeg rørte nede i vørten, men tettet seg raskt igjen. Måtte tilslutt bruke hevert for og få vørten i gjæringsbøtta. Når GF var tømt så lå det et tykt lag med humle rundt filteret (det så ut som humle ihvertfall). Vil det være mulig å forhindre dette med bruk av humleposer eller humlefilter? hva kan anbefales?

NB! Vørten kom seg til gjæringsskapet og det gjæres som som bare det :))

Mvh Rune
 
Humlepose funker som bare det, gikk på samme smellen selv på første brygg. Ellers selger vel de et eget humlefilter til GF, ikke testet det selv enda, så kanskje noen andre kan dele erfaringer med det?
 
Hei, sikker på at det var bare humle rundt filteret? Jeg gikk til innkjøp av humleposer. Ble ikke bedre. Viste seg at det var trub, eller rester av korn. Jeg fikk det kvernet hos bryggselv Stavanger. Har en mistanke om at den knuser malten for fint. De har fått seg en stor automatisk mølle. Skal prøve å knuse den selv neste gang, litt grovere.
 
Bruker humleposer selv på GF, har ikke hatt problemer med tett filter grunnet humle.

Opplevd tett filter engang, tror det var grunnet for mye protafloc da det som ser ut som protein gugge satt klistra på filteret.

Sent fra min E6653 via Tapatalk
 
Finnes haugevis av tips i Grainfather tråden, hvis du tar et søk. Whirlpool hjalp meg veldig, på store humletilsetninger. Nå bruker jeg et humle filter i rustfritt stål.
 
Hvis dere bruker humleposer, er det litt lurt å binde dem opp, slik at dere unngår at de legger seg rundt filteret. Og ja, du kan bruke pose til både blomst og pellets.
 
Hei, sikker på at det var bare humle rundt filteret? Jeg gikk til innkjøp av humleposer. Ble ikke bedre. Viste seg at det var trub, eller rester av korn. Jeg fikk det kvernet hos bryggselv Stavanger. Har en mistanke om at den knuser malten for fint. De har fått seg en stor automatisk mølle. Skal prøve å knuse den selv neste gang, litt grovere.

Hei!

Er jo en stund siden du postet dette, men jeg hadde første brygg på grainfather i dag og lurer på om du har tips angående truben. Brukte humleposer og slapp derfor unna problemet med tett filter pga humle. Men det hjelper jo ikke det når proteinrester og små biter av korn tetter filteret.

Jeg kvernet selv på 1,2 mm så sakte jeg klarte og hadde tålmodighet til med batteridrill og maltmølle. Ble noe mel og en del biter av korn mer enn bare knuste korn. Mulig jeg presset den øverste silplata litt lite ned, men vet ikke hvor mye det har å si. Fulgte gfappen sine anbefalinger angående vannmengde til mesk(16 liter) og skylling(16 liter). Hadde 5,4 kg korn (i hovedsak pilsner og vienna).

Brukte whirlfloc o,25 tabl. Syns i grunn det blir mye rask med den, og det virker som gromset den lager er som skapt for å tette humlefilteret. Brukte i overkant av 30 min på å kjøle rett i gjæringskar. Men måtte styre en del med å skru av og på pumpa. Ble med en del trub over i gjæringskaret.

Dette ble jo en lang inledning, men det jeg lurer på er om du klarte å bli kvitt det tette filtere, og i tilfelle hvordan.

- Arne -
 
Hmmm......
Hva brygget du, og mengde humle?

Mitt første GF-brygg var et bokkøl, og mener det var 40 gram humle, og 7kg malt.
Det brygget gjorde jeg uten humleposer eller hop-spider (humle-sil).
Da hadde jeg en god del thrub i bunnen av GF, men pumpen gikk aldri tett, og hadde fin gjennomstrømming hele tiden.
Men som nenvt merkbart med thrub i bunnen.

Mitt andre brygg var en Kinn Vestkyst. 7.2kg malt og mener huske det var over 100 gram humle (?).
Men dette brygget kjørte jeg med hop-spider (humlesil), og ble overrasket over hvor vannvittig lite thrub det var i bunnen av GF.
Jeg kunne faktisk se den blanke bunnen i GF, da pumpen hadde pumpet vørteren i gjæringskaret.
Og jeg ble like overrasket når jeg så thrubkaken i humlesilen. En solid thrub som lå i bunn av silen.

Med GF og humle har jeg de varmeste anbefalinger i å bruke humlesil.
http://www.aliexpress.com/item/Free...me-Brew-Beer-Hop-Filter-MESH/32365842050.html

norsk forhandler:
https://www.bryggselv.no/bryggeutst...mlefilter-rustfri-Universal400396-p0000000670
 
Hmmm......
Hva brygget du, og mengde humle?

Mitt første GF-brygg var et bokkøl, og mener det var 40 gram humle, og 7kg malt.
Det brygget gjorde jeg uten humleposer eller hop-spider (humle-sil).
Da hadde jeg en god del thrub i bunnen av GF, men pumpen gikk aldri tett, og hadde fin gjennomstrømming hele tiden.
Men som nenvt merkbart med thrub i bunnen.

Mitt andre brygg var en Kinn Vestkyst. 7.2kg malt og mener huske det var over 100 gram humle (?).
Men dette brygget kjørte jeg med hop-spider (humlesil), og ble overrasket over hvor vannvittig lite thrub det var i bunnen av GF.
Jeg kunne faktisk se den blanke bunnen i GF, da pumpen hadde pumpet vørteren i gjæringskaret.
Og jeg ble like overrasket når jeg så thrubkaken i humlesilen. En solid thrub som lå i bunn av silen.

Med GF og humle har jeg de varmeste anbefalinger i å bruke humlesil.
http://www.aliexpress.com/item/Free...me-Brew-Beer-Hop-Filter-MESH/32365842050.html

norsk forhandler:
https://www.bryggselv.no/bryggeutst...mlefilter-rustfri-Universal400396-p0000000670

Brukte humlepose med 40 gram på 60min og 20 gram på 15 min. Har også planer om humlesil, men tenkte jeg skulle prøve med poser først siden jeg har hørt at det skulle gjøre susen.

Guffa på filteret i bunn var hvit, men jeg mistenker at posene lekker. Men jeg har nok ikke hatt den værste første opplevelsen ut fra hva jeg har sett på nett.

- Arne -
 
Hei!

Er jo en stund siden du postet dette, men jeg hadde første brygg på grainfather i dag og lurer på om du har tips angående truben. Brukte humleposer og slapp derfor unna problemet med tett filter pga humle. Men det hjelper jo ikke det når proteinrester og små biter av korn tetter filteret.

Jeg kvernet selv på 1,2 mm så sakte jeg klarte og hadde tålmodighet til med batteridrill og maltmølle. Ble noe mel og en del biter av korn mer enn bare knuste korn. Mulig jeg presset den øverste silplata litt lite ned, men vet ikke hvor mye det har å si. Fulgte gfappen sine anbefalinger angående vannmengde til mesk(16 liter) og skylling(16 liter). Hadde 5,4 kg korn (i hovedsak pilsner og vienna).

Brukte whirlfloc o,25 tabl. Syns i grunn det blir mye rask med den, og det virker som gromset den lager er som skapt for å tette humlefilteret. Brukte i overkant av 30 min på å kjøle rett i gjæringskar. Men måtte styre en del med å skru av og på pumpa. Ble med en del trub over i gjæringskaret.

Dette ble jo en lang inledning, men det jeg lurer på er om du klarte å bli kvitt det tette filtere, og i tilfelle hvordan.

- Arne -

Hei,

Hadde den perfekte bryggedag på siste brygg. Alt gikk etter boka. Jeg skrev tidligere at jeg gjerne trodde at knusen var for grov, det var den ikke. Knuste malten på 1,10 mm nå sist. Fikk en meskeeffekivitet på 86 % og en brygghuseffektivitet på 77 %. GF sin kalkulator viste 93 % utbytte.

Jeg brukte humlefilter. Jeg silte ikke av proteiner på toppen, før kok. Hadde 200g med Saaz humle i. 150 av di i humlefilteret og 50 g fwh. Rett i karet. Hadde ca. En hall tablett wirlfloc. Mesket nesten i 90 min. Skrudde av pumpen etter en liten halvtime og tok av topp rist og røret oppi. Har hørt det skal være bra for utbyttet. Brukte god tid på skylling også, 35 min ca. Og gjevn temp. På skyllevann. Brukte formelen for bruk av skylle og meskevann fra nettsiden til GF. Appen viser noen liter for mye vann. Kom ut med preboil vol på 29 L.

Kok i 90 min. Kjølte ned og fikk 23,6 liter i bøtta. Gikk fint å pumpe det over i gjæringskar. Så nede i bunn at det var ganske tettpakket med kornrester/trub rundt filteret. Vet ikke helt om man klarer å få det helt bort. Men det var minimalt hos meg denne gang fit. Tidligere brygg. Neste gang skal jeg opne over den røde ventilen, ta ut fjæra og kulen. Her ligger det som regel kornrester/humlerester. Tror kanskje det er derfor det går litt seint og tappe over i gjæringskar. Endte opp med OG 1,052. Skulle være OG på 1,047-1,050 ift oppskrifta.

Vet ikke helt om jeg klarte å svare helt på spørsmålet. Men det gikk ganske greit når jeg gjorde det som vist over nå sist.
 
Hadde også problemer med tett filter på mine første brygg med GF. Løsningen ble dette:
-Bruke humleposer
-Droppe klarningsmidler. Disse skaper mer bunnfall, og ølet blir uansett klart bare det får stå lenge nok.
-Kun resirkulere i 5min uten kjøling for desinfeksjon (brukte 15min først av gammel vane fra dyppkjølere. 5min holder i massevis egentlig)
-Pumpe direkte i gjæringskar når kjøling begynner. Da slipper du at dritt som kommer gjennom filteret ikke kommer tilbake på andre siden for å potensielt tette neste "runde"
-Hvis filteret likevel skulle tette seg kan du røre forsiktig med en desinfisert meskeskje for å løsne opp.
 
Det er det filteret jeg har, men det er langt ifra stort nok til å takle humle uten pose etter min erfaring. Tettet det en gang med 22g humlepellets...

Sikker på at det ikke var fjøren/kulen etter kuleventilen etter pumpen? Har nemlig selv erfart at det tetter seg lett her.
 
Tok en sleiv og skrapte av filteret og da gikk alt som smurt igjen, så ja jeg er sikker.
 
Hei,

Løsningen er kommet, jeg har selv kjøpt og prøvd det nye pumpe filteret. Den fungerte meget bra under min siste brygge økt hvor det ble laget en humlerik Imperial IPA.

http://www.grainfather.co.uk/#!online-store/c8k/!/New-Pump-Filter/p/54848740/category=12389141

Var dette uten humlepose/filter og med pellets? Måtte du isåfall stå og skrape med sleiv mens du kjølte ned?
Eller må man whirlpoole?

Har filteret selv, og tenkt til å brygge en imp. IPA neste, men er redd for at det skal tette seg under kjøling/desinfisering av kjøler..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sikker på at det ikke var fjøren/kulen etter kuleventilen etter pumpen? Har nemlig selv erfart at det tetter seg lett her.

Den fjæra og kula. Kan det stemme at den eneste funksjonen den har, er å lukke utløp når du skrur av sirkuleringsarm eller kjøler? Strengt tatt kan vel dette gjøres med kuleventilen?

Jeg gar i hvert fall plukka den ut nå, og har kjøpt humlefilter. Satser på at neste brygg går smertefritt. Nå er nemlig spiralkjøleren min solgt og...
 
Tilbake
Topp