Tetting av gamle hull i VVB

Heisann!

Er i gang med et 3-kjelers VVB-bryggeri. Har kjøpt inn varmelementer med 1" NPT fra ebay og funnet meg tre varmtvannsbredere som jeg har strippet og kappet toppen av. Har to problemer jeg funderer litt på hvordan jeg skal løse:

1) I ene VVBen hadde jeg planer om å skru elementet direkte i gjengene der et gammelt element satt. Viser seg dog at disse gjengene ikke er av samme dimensjon. Skyvelæret viser 31-32 mm lillediameter på de innvendige gjengene (altså er hullet for stort). Mistenker at dette kan være 1-1/4" NPT?

2) Etter å ha fjernet elementet i en av de andre VVBene står jeg igjen med et ø40 hull i tanken (uten gjenger eller lignende, helt vanlig hull).

Gode forslag til hvordan jeg enten kan komme meg ned til 1" NPT via overganger eller eventuelt få tettet hullene i begge disse tilfellene?

Prøver å holde meg til sveisefrie koblinger inspirert av theelectricbrewery.com (har ikke sveiseapparat lett tilgjengelig, og heller ikke mer enn noen få timer sveiseerfaring på baken).
 
Sist redigert:
1) Ville gått på jakt etter egnet reduksjonsnippel.

2) For å tette hullene kan du i hvert fall kappe en firkantet bit av en VVB-rest som er stor nok til å dekke hullet. Deretter borrer du et hull i hvert hjørne på denne biten, og gjennom VV-berederen du skal bruke som kjele, slik at du kan ha gjennomgående skruer med muttere i hvert hjørne av firkanten. Silikonpakninger på de fire skruene, og en silikonpakning mellom den firkantede platen og kjeleveggen. Bør bli tett, men bør vel også kontrolleres innimellom. Pakninger må vel også skiftes fra tid til annen, men har ikke inntrykk av at man behøver å gjøre det spesielt ofte.
 
Spørsmål nr 1. Vi bruker ikke npt gjenger i norge. Så gjengene er rørgjemger som igjen er det samme som bsp. (British standard pipe). Så enten må du se om finner tak i enovergang, eller så må du få sveist inn stusser til 1 toms npt. Eller gjøre som jeg bruke et norsk standardelement, som passer rett i.

Det beste er å få sveiset igjen hull i beredere. Få noen med tig til å gjøre det.
 
Sist redigert:
Ville gått på jakt etter egnet reduksjonsnippel.

Endte med å kjøpe en reduksjonsovergang med mutter og silikonpakning til ø40 hullet. Blir vel til å sette tempsensor i denne.

...gjengene er rørgjemger som igjen er det samme som bsp. (British standard pipe).

Selvfølgelig.. Hvordan jeg ikke har tenkt på det er et under. Om noen trenger en 1-1/4" male til 1/2" female NPT reduksjonsovergang i Bergen, er det bare å komme å hente når den kommer fra Kina om en måneds tid. Får vel gå til innkjøp av en 1" BSP overgang av noe slag.

Takk for svar! :)
 
Kan du ikke sette i blindplugger?

Har gjort det selv i kjele. Aberet er rengjøringen fordi du må inn i disse og få spylt ut dritten.
 
31-32mm stemmer bra med 1" rørgjenger; med 99% sannsynlighet vil NPT-elementet du har kjøpt la seg skru inn lnagt nok til at det sitter og holder tett.

En dag jeg har lite å gjøre skal jeg skrive en guide til rørgjenger, at noe så enkelt kan lage så mye rart i hodet på folk:)
 
Tilbake
Topp