The Boel iTap flaskefyller. Flaske karbonert øl. Mine erfaringer.

Må man bruke pipeline ? Har brukt pbw og til slutt kjørt gjennom med rent vann.
Nei det må man nok ikke, jeg bruker ikke pbw i bryggeriet mitt. Men jeg har pipeline og siden den endrer farge så fort den kommer i kontakt med gjær, bakterier eller andre ulumskheter og itapen ikke kan inspiseres med øynene så foretrekker jeg den :)
 
man kjøpe Pegas Beercase i tillegg som koster 1639 (!) hos Brewshop.

Selve fyllerene er en del rimeligere fra Pegas. Uten av jeg aner noe om kvaliteten på noen av disse internt eller sammenlignet med iTap. Bryggmann har Evolution rimelig.

Må man kjøpe Beercase? Det har vært mulig å kjøpe adapterer. Tror @Amarillo har en slik.

Dersom prisen på 350,- for adapter, stemmer koster en Pegas Evolution med adapter til 26mm 1100,-. Har ikke sammenlignet utstyr og slanger som følger med.

Enig i at iTap virker som et bedre valg, og ville nok valgt den.
Du har jo Pegas, siden du nå hadde valgt iTap.Kan jeg spørre om årsaken?
 
Selve fyllerene er en del rimeligere fra Pegas. Uten av jeg aner noe om kvaliteten på noen av disse internt eller sammenlignet med iTap. Bryggmann har Evolution rimelig.

Må man kjøpe Beercase? Det har vært mulig å kjøpe adapterer. Tror @Amarillo har en slik.

Dersom prisen på 350,- for adapter, stemmer koster en Pegas Evolution med adapter til 26mm 1100,-. Har ikke sammenlignet utstyr og slanger som følger med.


Du har jo Pegas, siden du nå hadde valgt iTap.Kan jeg spørre om årsaken?
Tja, den gangen var vel iTap billigere så vidt jeg husker, men Pegas har kommet med flere rimeligere modeller så det er ikke et argument lenger. Jeg synes kanskje løsningen med den røde knappen og hendelen for å tappe øl også ser bedre ut enn Pegas sitt system.

Jeg vet ikke, det er små forskjeller og jeg er godt fornøyd med Pegasen, tror ikke det har så mye å si hva man velger.
 
Ikke pittelitten luftboble på toppen en gang? Det der kan være litt farlig med tanke på volumutvidelse hvis ølet blir litt varmere.
 
Jeg bruker fyllern selv og veldig fornøyd med den, har kun et adapter til standard flasker.

@Kloakk Når du purger, slipper du noe ut igjen med ventilen eller kjører du kun gass inn? Jeg gjør litt begge deler :)

Men 3.30min for å fylle en 0.5? Hos meg går det unna, kommer da litt skum i "overløpsrøret" men det er jo gull med cap on foam.

Godt å se du fikk brukt korkene forresten! :)
 
Jeg bruker fyllern selv og veldig fornøyd med den, har kun et adapter til standard flasker.

@Kloakk Når du purger, slipper du noe ut igjen med ventilen eller kjører du kun gass inn? Jeg gjør litt begge deler :)

Men 3.30min for å fylle en 0.5? Hos meg går det unna, kommer da litt skum i "overløpsrøret" men det er jo gull med cap on foam.

Godt å se du fikk brukt korkene forresten! :)
Når jeg purger så lukker jeg ventilen, fyller til det stopper og slipper ut, dette gjør jeg 3 ganger før jeg trykksetter en fjerde gang og begynner å fylle.

3 minutter ja, denne videoen var jo i forbindelse med å sende flasker inn til konkurranse og tap av karbonering og fyllingsgrad under flasking fra fat, så jeg tok det pent og rolig, går fortere når jeg ellers fyller :)

Korkene ja, det sier litt om hvor lenge siden det er jeg har brygget noe med en solid dose humle :D
 

Da var det gått 30 dager, syns den enda ser bra ut, så nå er det på tide å jekke korken å sjekke ut innholdet :)

Humle aromaen er uten tvil redusert, men langt fra fraværende, syns fargen ser fin ut. Fortsatt masse smak igjen, desverre også den litt beske ettersmaken at mangopuréen(never again), men jeg hadde ikke hatt noen bekymringer rundt å skulle dele ølet med andre.

Så jeg konkluderer herved med at iTap er et solid produkt, kombinert med hvor enkelt det er å bruke den så ser jeg ikke for meg å lete etter noe nytt :)

PSX_20230610_210703_copy_1499x1830.jpg
 
Da var det gått 30 dager, syns den enda ser bra ut, så nå er det på tide å jekke korken å sjekke ut innholdet :)

Humle aromaen er uten tvil redusert, men langt fra fraværende, syns fargen ser fin ut. Fortsatt masse smak igjen, desverre også den litt beske ettersmaken at mangopuréen(never again), men jeg hadde ikke hatt noen bekymringer rundt å skulle dele ølet med andre.

Så jeg konkluderer herved med at iTap er et solid produkt, kombinert med hvor enkelt det er å bruke den så ser jeg ikke for meg å lete etter noe nytt :)

Vis vedlegget 62700
Den ser jo helt nydelig ut. Hva om puréen blir byttet ut med Amoretti essens ? Er oppskriften delbar ?
 
Da var det gått 30 dager, syns den enda ser bra ut, så nå er det på tide å jekke korken å sjekke ut innholdet :)

Humle aromaen er uten tvil redusert, men langt fra fraværende, syns fargen ser fin ut. Fortsatt masse smak igjen, desverre også den litt beske ettersmaken at mangopuréen(never again), men jeg hadde ikke hatt noen bekymringer rundt å skulle dele ølet med andre.

Så jeg konkluderer herved med at iTap er et solid produkt, kombinert med hvor enkelt det er å bruke den så ser jeg ikke for meg å lete etter noe nytt :)

Vis vedlegget 62700
Det der ser jo veldig bra ut. :)
 
Den ser jo helt nydelig ut. Hva om puréen blir byttet ut med Amoretti essens ? Er oppskriften delbar ?
Merkelig som det er så syns jeg faktisk amoretti artisan mango(ikke essens) var bedre enn mangopuré, så ja kanskje den hadde gjort seg bedre, men neste runde blir uten frukt :)

Oppskrift ja, ingen problem, vil du ha den med mangopuré, Cascade, Chinook og Citra eller den uten puré med Chinook, Citra og Vic Secret?
 
Det der ser jo veldig bra ut. :)
Ja jeg er meget fornøyd, jeg har vært skeptisk til øl jeg har flasket tidligere, selv om det også har sett ut til å gå greit, men har unngått å flaske relativt humlerike øl.

Jeg var også usikker på iTap etter jeg kjøpte den fordi det hele var en utrolig behagelig måte å flaske på, det er nok ikke den raskeste fylleren, men det er veldig enkelt og veldig lite arbeid, da i forhold til de andre jeg har prøvd(beergun, Nukatap, og en hjemmelagd som Biermuncher) og nå var jeg så fornøyd med resultatet av hvor godt ølet har holdt seg at jeg gikk til innkjøp av reservedel-pakken til iTap, greit å ha liggende til et produkt enn vet får fast plass i bryggeriet :)
 
Tilbake
Topp