Tid for flasking?

oysts

 
Mitt første brygg gjærer på dunk og jeg lurer på om den er klar til flasking. Har lest boken "Moderne hjemmebrygging" fra perm til perm og søkt på forumet uten å bli helt klok på en liten, men viktig, detalj. Hvordan finner man ut at primærgjeringen er over og det er tid for flasking?

I følge oppskriften på Allgrain settet jeg kjøpte via bryggselv.no skulle OG være 1,052 og FG 1,012 (http://www.bryggselv.no/products/belgisk-wit-gahr-edition). Etter koking målte jeg OG til 1,050. Jeg målte igjen i dag og etter 11 dager på ca 20 grader den er nede i 1,012. Er det slik at jeg skal stole på oppskriften og flaske nå? Har lest en plass at man skal ha samme SG i tre dager før man flasker. Bør jeg heller vente?

Øystein
 
Hvis det har slutta å ploppe i gjærlåsen og OG er 1012 går det sikkert fint å flaske,men det skader ikke å vente et par dager heller
 
loebrygg skrev:
Hvis det har slutta å ploppe i gjærlåsen og OG er 1012 går det sikkert fint å flaske,men det skader ikke å vente et par dager heller

Den har gjæret ferdig, men gjæren skal rydde opp også. La altid stå i min. 14 dager
 
Etter hvert vil du lære å se når primærgjæringen er over. Men uansett anbefaler jeg å la ølet stå 10-14 dager før du flasker eller tapper over på fat, selv om ølet tilsynelatene er ferdig med gjæringen. Da får gjæren tatt til seg en del av de stoffene som den slipper ut i starten av gjæringsprosessen, og gjæren får flokkulert.
 
Tusen takk for svar. Satser på flasking på fredag, da er det gått akkurat 14 dager.

Øystein
 
Målte den igjen i går og nå er den nede på 1011. Lar den stå til fredag så er jeg sikker. Den smaker forøvrig fortreffelig! :)
 
Hadde ca 40 flasker av typen Nøgne Ø/Troll bruker, 20 av de gikk rett i boss! Etikettene drev meg til vanvidd! Jeg stakk innom Rema og skaffet meg 3 kasser med 0,33. Man fjerner etiketter, vasker og steriliserer en kasse 0,33 på like lang tid som én flaske med Nøgne!

Flaskingen i dag gikk greit om man ser bort fra at jeg brukte litt for mye sukker til karbonerigen. Merket det før jeg tappet på flaskene så jeg fylte de med litt mindre enn vanlig. Spent på å se om det blir flaskebomber..

Ø
 
Hvis ølen er ferdiggjæret så tåler flaskene en hel del CO2. Skal ikke være noen problem å karbonere witbier med 9-10g/l!
Det går nok helt fint!
 
Har etterhvert funnet en greit metode også for NøgneØ flaskene. Skraper først av etiketten med en slik kniv som brukes for skrape maling av vindu. Dette er enklest å gjøre mens etiketten er tørr. Så kan du skylle med varmt vann og gni litt matolje på limrestene, la det stå litt, før du skyller av oljen og gnir vekk de siste limrestene med en kjøkkenhandduk feks.

Og skulle du ikke bruke de selv så vet jeg om andre hjemmebryggere som gladelig avhjelper deg med slik tomgods  :idea:


HansKr.
 
Har prøvd skraping, men synes selv det er enda enklere om du stapper flaskene i ovnen, setter den på ca 100 grader og lar de ligge der ca til ovnen er varm. Etter det er det bare å dra etikettene rett av. Så kan du bruke matolje som nevnt over til å fjærne limet =)
 
Jeg syntes det er enklest å bare skylle og la etikette bli igjen
På den måten blir jeg påminett gode øl-øyeblikk :)
 
Å bruke en hel kveld på å få av etiketter på flasker var lite aktuelt nå midt i juleforberedelsene. Jeg prøvde å varme de i ovnen for så å bruke matolje på limrestene. Dro også ut Swix-fjerner for skismurning uten at det hjalp særlig mye. Ca halvparten av flaskene fungerte det fint på, men den andre halvparten var et rent helvete. Disse gikk rett til gjenvinning når jeg kjørte på butikken og kjøpte tre kasser 0,33. 0,5 l ser unektelig mye bedre ut men pga. tidsmangel så ble det slik denne gangen. Får heller gire opp drikkingen av feks. Troll sine Slogen. Der går etikettene av uten problem :)

Vasking av flasker som står godt i plastkasser er ufattelig enkelt og gjøres på få minutter. Etter tips her på forumet la jeg hønsenetting over flaskene og stappet de ned i store kar som var fylt opp med utblandet kaustisk soda/starsan. Snu kassen på hodet og alle 24 flaskene er tomme på et blunk. De kan også stå på hodet i kassen til de er tørre siden de ikke er borti noe annet enn den allerede vaskede og desinfiserte kassen de står i. Finnes det plastkasser som passer godt til halvliterene Nøgne Ø bruker?

Angående karbonering så målte jeg FG til 1011 i to døgn på rad og det er gått 14 dager siden brygget ble satt til gjæring. Jeg liker mye kullsyre i Wit.  Så lenge det ikke blir flaskebomber så satser jeg på å være fornøyd. Time will show :)

OleJ: En smaksprøve sendes i din retning når den er klar. Fikk ikke smakt på "julegaven" din i går, satser på å få sette meg ned og nyte den i kveld.

Øystein
 
Tilbake
Topp