Til andre nybegynnere:)

Hei! Jeg er fortsatt nybegynner i brygging, #20 blir laget i helga. Jeg begynte som de fleste med ekstrakt via partial til biab til all grain. Jeg har sittet timesvis og lest meg blå på all kjempeinfo som finnes rundt. Det har også vært timesvis med våkne netter der jeg ligger og spekulerer på hvordan jeg skal montere ditt og datt osv. Men nå har jeg kommet frem til et enkelt og greit oppsett som jeg vil dele med andre som er i startfasen. Halve moroa var nettopp  i starten å planlegge hvordan man skulle bygge neste prosjekt. Det er mange oppsett for sparge, herms og rims osv og jeg tviler ikke et sekund på at det er bra, men det trenger ikke å være så innviklet. Jeg oppdaget for kort tid siden at det er også noe som kalles no-sparge og det er det som gjorde bryggedagen/oppsettet mitt litt bedre. Det går ut på at man ikke trenger å skylle, bare rett og slett kompenserer tapt utbytte med mere malt og tilsetter all "skyllevannet" med en gang. Det har på mine 3 siste brygg gitt et øl med mere smak og som passer min gane bedre:) Skulle bare ønske jeg hadde funnet ut dette tidligere!

Sånn brygger jeg:

setter mesken kvelden i forveien, jeg bruker ca 3kg mere malt enn med vanlig skylling. Lar det stå natten over. Tapper over i kokekar neste morgen og fyrer opp. Skal selvfølgelig ikke påstå at dette er bedre enn noe annet, men med tidsklemma osv så tror jeg at jeg har funnet måten min å brygge øl på fremover.

Dette er også som sagt bare ment som et tips til nybegynnere som meg og som kanskje blir litt skremt av alt utstyr og teknikker som finnes, keep it simple er budskapet ;)

Så bra, Terje W!

Vi er begge i starten av bryggekarriera så det er framleis mykje å lære. Men det er veldig gøy (og av og til frustrerande) å bruke så mykje hjernetid på brygging. Folk ser jo på oss som nokre raringar som er så hekta på det som andre ser på som ein liten flik av tilveret på jorda. (Få dykk ein hobby, er mitt budskap! Kjekkare med ein aktiv hobby enn å t.d. å følge med på tv-seriar.) Men det er lettare å forsvare bruk av hjernetid medan ein leikar med ungane enn å forsvare tid til aktiv brygging. Dette har gjort at eg har vingla noko skrekkeleg når det gjeld utstyr (og det vil eg truleg halde fram med...). Men dei siste månadane har det vore batch-sparge, så no er BeerBrew'en seld.

No-sparge virkar vere ein hyggeleg bryggemåten for oss som gjerne skulle brukt meir tid på andre ting enn aktiv brygging. (Nokre meiner eg kanskje då bør leggje brygginga på hylla, men det "rådet" drit eg i  >:D.) Eg har ikkje nytta dette så langt, m.a. fordi det har blitt hevda at du får ein mykje meir gjærbar vørter på denne måten. Men dette veit eg ikkje. Har du erfaring med det?

Du skriv også at du brukar 3 kg meir malt enn til vanleg. Eg rekner med at dette ikkje gjeld alle typar øl. Eg lurer på kva effektivitet du oppnår du med no-sparge metoden på ulike typar brygg.

Ang gjærbar vørter så vet jeg ikke. Gjærer ned til 1010-1012 hittil iallefall. Med effektivitet så planla jeg første gang på 50%. Det ble litt rot med vannmengde men effektiviteten var endel høyere. Neste gang la jeg inn 60% men fortsatt litt rot med vann, samme skjedde 3. gang. Fant ut at brewmaten låg inne med 0.6 i grain absorption. Nå har jeg forandret til 1l/kg. Men det jeg tenker er faktisk at utbyttet mitt ligger på 65-70%. Kan oppdatere når jeg har fått kalibrert riktig. Ang øltyper så har jeg laget to apa og en pils, ferdige sett fra bryggselv der jeg har bestilt ca 3kg ekstra av basemalten. Når jeg planlegger i brewmate så bruker jeg  oppsettet for biab, i hodet mitt så skal det bli det samme :)

Hei Terje
Jeg har tenkt mye på muligheten til å la mesken stå over natten. Da bryter man jo opp bryggingen i to håndterbare porsjoner.

Lar du da temperaturen falle eller opprettholder du temperaturen? Eller har du et styringssystem der du automatisk styrer temp?
Lang mesketid resulterer vel i mer gjærbart sukker og tørrere øl?

Elisabeth_h skrev:
Hei Terje
Jeg har tenkt mye på muligheten til å la mesken stå over natten. Da bryter man jo opp bryggingen i to håndterbare porsjoner.

Lar du da temperaturen falle eller opprettholder du temperaturen? Eller har du et styringssystem der du automatisk styrer temp?
Lang mesketid resulterer vel i mer gjærbart sukker og tørrere øl?

Hei, jeg lar temperaturen falle over natta. Jeg bruker kun en labb dunk som er isolert med liggeunderlag, detter ca 10grader over natta. Har lest at de som feks bruker coleman sine kjølebokser mister kun 1 grad over natta. Ang tørr øl og sånn så er jeg ikke istand til å definere de forskjellige smakene. Jeg er ingen stor ølhund men synes det smaker veldig godt, tørt eller ei :) Og de andre som har smakt har bare sett rart på meg og sagt overrasket at dette smaker jo mye bedre enn kjøpepils:)

Hmm, lurer på å prøve dette selv.  Bryggedagen kan bli vel lang nå.
Men lurer litt på en ting, hvor mye vann bruker du i forhold til kg malt, og hvilken temperatur?

Så på bandsida di, kanon!   :fyflate:
Blander med Pepsi sjæl når det ikke er godt brygg tilgjengelig hehe  ;D

Hei! Jeg brygget på denne måten igjen igår, genialt. Tappet over i kokekar da jeg sto opp i 8tia og startet kokingen da ungene dro på skolen, ferdig i 12tia! Jeg bruker bryggeprogrammet brewmate, gratis og veldig enkelt. Bruker biaboppsett og beregner ut fra det. Har ikke fått kalibrert utstyret skikkelig enda med tanke på vannmengder men nærmer meg. Utbytte ble ca 65%. Igår ble det en water/grain ratio på 5.8L pr kg malt, totalt 40,5L på 7kg malt. OG på 1065.

Bra du likte hjemmesiden da, ang ACDC er det ingen over eller ved siden, hele.

Sorry for at jeg nå er off topic, men var dere oppvarmere for Big Balls på Oppdal for noen år siden, Terje? I så fall har jeg en mistanke om at jeg har sett dere spille!:) Kult var det, i alle fall!

Gahr skrev:
Sorry for at jeg nå er off topic, men var dere oppvarmere for Big Balls på Oppdal for noen år siden, Terje? I så fall har jeg en mistanke om at jeg har sett dere spille!:) Kult var det, i alle fall!

Stemmer det ja, small world!! Har hele gigen( big balls og oss) på video. Der var vi rimelig ferske og gjorde vel en heller dårlig jobb. Håper og tror vi er mange hakk bedre nå 8) I hvilken anledning var du der da?

PS: ser ut som det var i 2005. Vi har holdt på i ti år i år :skitbra:

Terje W skrev:
Hei! Jeg brygget på denne måten igjen igår, genialt. Tappet over i kokekar da jeg sto opp i 8tia og startet kokingen da ungene dro på skolen, ferdig i 12tia! Jeg bruker bryggeprogrammet brewmate, gratis og veldig enkelt. Bruker biaboppsett og beregner ut fra det. Har ikke fått kalibrert utstyret skikkelig enda med tanke på vannmengder men nærmer meg. Utbytte ble ca 65%. Igår ble det en water/grain ratio på 5.8L pr kg malt, totalt 40,5L på 7kg malt. OG på 1065.

Hørtes lenge ut uansett?

Jeg bruker å sette utstyret klart dagen i forveien, og kverne malten.
Bruker da ca 30 min til oppvarming vann, 60-90min mesk, 60-90min kok, 20 min kjøl. Blir 4 timer totalt i worst case da

geokri skrev:
Terje W skrev:

Hørtes lenge ut uansett?

Jeg bruker å sette utstyret klart dagen i forveien, og kverne malten.
Bruker da ca 30 min til oppvarming vann, 60-90min mesk, 60-90min kok, 20 min kjøl. Blir 4 timer totalt i worst case da
Det var vel en forenkling, eller evt. en fortrengning :)

Jeg liker også å gjøre det så enkelt som mulig!
Jeg bruker BIAB, og når mesken er ferdig kjører jeg mesken gjennom meskeposen en gang til, sånn:

074_zpsf6f98ce8.jpg

Det tar ikke så lang tid og gjør seg uansett selv, og høyner effekten betydelig, rundt 80%. Kjører samme maltmengde som til vanlig allgrain.

Tilbake
Topp