Hei! Jeg er fortsatt nybegynner i brygging, #20 blir laget i helga. Jeg begynte som de fleste med ekstrakt via partial til biab til all grain. Jeg har sittet timesvis og lest meg blå på all kjempeinfo som finnes rundt. Det har også vært timesvis med våkne netter der jeg ligger og spekulerer på hvordan jeg skal montere ditt og datt osv. Men nå har jeg kommet frem til et enkelt og greit oppsett som jeg vil dele med andre som er i startfasen. Halve moroa var nettopp i starten å planlegge hvordan man skulle bygge neste prosjekt. Det er mange oppsett for sparge, herms og rims osv og jeg tviler ikke et sekund på at det er bra, men det trenger ikke å være så innviklet. Jeg oppdaget for kort tid siden at det er også noe som kalles no-sparge og det er det som gjorde bryggedagen/oppsettet mitt litt bedre. Det går ut på at man ikke trenger å skylle, bare rett og slett kompenserer tapt utbytte med mere malt og tilsetter all "skyllevannet" med en gang. Det har på mine 3 siste brygg gitt et øl med mere smak og som passer min gane bedre Skulle bare ønske jeg hadde funnet ut dette tidligere!
Sånn brygger jeg:
setter mesken kvelden i forveien, jeg bruker ca 3kg mere malt enn med vanlig skylling. Lar det stå natten over. Tapper over i kokekar neste morgen og fyrer opp. Skal selvfølgelig ikke påstå at dette er bedre enn noe annet, men med tidsklemma osv så tror jeg at jeg har funnet måten min å brygge øl på fremover.
Dette er også som sagt bare ment som et tips til nybegynnere som meg og som kanskje blir litt skremt av alt utstyr og teknikker som finnes, keep it simple er budskapet
Sånn brygger jeg:
setter mesken kvelden i forveien, jeg bruker ca 3kg mere malt enn med vanlig skylling. Lar det stå natten over. Tapper over i kokekar neste morgen og fyrer opp. Skal selvfølgelig ikke påstå at dette er bedre enn noe annet, men med tidsklemma osv så tror jeg at jeg har funnet måten min å brygge øl på fremover.
Dette er også som sagt bare ment som et tips til nybegynnere som meg og som kanskje blir litt skremt av alt utstyr og teknikker som finnes, keep it simple er budskapet