Tilbakemelding på oppskrift + litt hjelp til starter

Hei!

Har holdt på med dette i rett rundt 2 måneder nå, og har 3 ølsett bak meg. Ønsker dog å komme meg videre i bryggeverdenen, og planlegger nå å sette et ekstraktbrygg til helgen.

Det meste av ingredienser og utstyr er kjøpt inn, og jeg tenkte bare å høre her om hvordan oppskriften min ser ut. Har tatt utgangspunkt i Gahr sin Andrimne American IPA, men modifisert den litt for å lære om hva som påvirker hva, samt at jeg ikke tør å hive meg ut på all-grain riktig enda.

Oppskriften ser sågar slik ut:
OG: 1,062
FG: 1,015
Est ABV: 6,2%
IBU: 83,7
Farge: 14,8SRM

Malt:
Caramel / Crystal Malt 120L 500g
Extra Light DME 1kg
Pale LME 3,5kg

Humle:
100g Cascade (60m)
40g Cascade (15m)
50g Cascade (5m)
50g Cascade (tørrhumling etter 7dg)

Gjær:
Wyeast 1056 1 pakke

Noen som har noen innspill på hvordan jeg evt. kan forbedre dette?

Jeg har lekt litt med Mr Malty-kalkulatoren, og funnet ut at jeg bør lage starteren på 2,61 liter. Er det noe nevnverdig problem å lage den på 1,5L, eller går dette greit? Burde jeg splitte den opp i to, slik at jeg har to startere gående? Er ekstremt i tvil her. Har heller ikke magnetrører eller Erlenmeyer-glass, så dette blir på en brusflaske eller lignende. Tips tas i mot med en hel haug av lovprisinger.
 
Nederst i vinduet på Mr.Malty-kalkulatoren finner du en "Slide bar" som heter Growth factor. Dersom du justerer denne mot venstre så vil du se at volumet på starteren går ned mens antallet pakker gjær du må pitche i starteren går opp.

Du får leke litt med tallene og se. Det kommer an på hvor mye gjær du har, og produksjonsdato på denne.

Øverste fane til høyre instiller du verdiene til metrisk.

I små startere må man bruke mer gjær en i større. En positiv effekt er at gjæren KAN få bedre helse i en liten starter.

1.5L desinfisert brusflaske går fint. Legg inn produksjonsdato på gjæra og simple starter, eller intermittent shaking dersom du kan riste litt innimellom.
 
Tips: ikke fyll brusflaske(ne) helt opp, det vil bruse godt opp v risting.
Foreslår 2 stk halvfulle 1,5litere, med ett rør i hver.

Sent from my C6603 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp