Tilbakemelding på oppskrift ønskes

Har planer om å brygge en øl for kalde høstkvelder. Intensjonen er et øl med et hint av røyksmak, medium kropp, noe maltpreg samt en del bitterhet. Haandbryggeriet Norwegian Wood er en klar inspirasjon. Om mulig noe mindre røyksmak. Hva tror dere om følgende:

Røkt Høst

Style: Brown Porter OG: 1.061
Type: All Grain FG: 1.015
Rating: 0.0 ABV: 6.03 %
Calories: 199 IBU's: 43.63
Efficiency: 75 % Boil Size: 54.44 L
Color:   21.6 SRM   Batch Size: 50.01 L
Boil Time: 60 minutes
 
Fermentation Steps
Name Days / Temp
(none)
 
Grains & Adjuncts
Amount Percentage Name Time Gravity
5.00 kg 37.04 % Smoked Malt 60 mins 1.037
0.50 kg 3.70 % Chocolate Malt 60 mins 1.034
5.00 kg 37.04 % Pale Malt (2 Row) UK 60 mins 1.036
1.00 kg 7.41 % Caramel/Crystal Malt - 40L 60 mins 1.034
2.00 kg 14.81 % Munich Malt - 20L 60 mins 1.035
 
Hops
Amount IBU's Name Time AA %
0.05 kg 17.50 Pearle 60 mins 8.00
0.05 kg 8.75 Hallertauer Hersbrucker 60 mins 4.00
0.10 kg 8.69 Hallertauer Hersbrucker 15 mins 4.00
0.05 kg 8.69 Pearle 15 mins 8.00
 
Yeasts
Amount Name Laboratory / ID
2.00 pkg American Ale Wyeast Labs 1056
 
Additions
En bærepose med einekvister
 
Mash Profile
Medium Body Infusion In 60 min @ 67.8°C
 Add 35.21 L ( 2.61 L/kg ) water @ 74.4°C
 




Sent from my iPad
 
anngående:
Additions
En bærepose med einekvister
En som har forsøkt dette for litt siden her inne...
hvis du søker, så finner du mer info anngående det prosjektet.  :)
 
Fjellbryggeriet var på dyrskun i Seljord og brygget juleøl. Mente at de da brukte einerskudd i brygget. Så lovende ut :)
 
Det er Weyermann røykmalt. Jeg ser at andre bruker mellom 30-50% med røykmalt. Har også sett folk som brygger med bare røykmalt, så jeg er litt usikker. Har aldri brukt det selv.
 
Vet ikke hvor du bor,men her i Oslo, på Amundsen så har de nå en røykporter med 20% weyermann malt, greit å smake litt på øl som man kjenner litt av oppskrifta på, så man ikke tar av.
Noen av oss har brygget øl med forskellige mengder røykmalt, men jeg tror innimellom at det kan være malt som også har mistet mye av smaken, jeg hadde 30% peat i en, og det ble veldig svakt røyket, mens porteren på Amundsen har en veldig fin røykfylde.
 
hvis man bytter ut noe av vanlig pilsmalten i en oppskrift med mørk sirup fra dagligvaren, får man også en fin røyksmak på øllet merkelig nok :)
Har prøvd det et par ganger, og fin mild røyksmak ble det med ca 0,5 kilo sirup på 28 liter øl...
 
Mange gode innspill her.

Jeg bor i nord, men var i Oslo på mandag denne uken, og smakte faktisk på Amundsens Røyk Porter. Det var den som fikk meg på tanken om å brygge dette ølet. Synes den røyksmaken var tilnærmet perfekt. Vil ha et litt lysere øl, med litt mer humlekarakter. Da satser jeg på å roe ned røykmalten noe. Tusen takk.

Vet du forresten OG og FG på den porteren?
 
Eirikhol skrev:
Mange gode innspill her.

Jeg bor i nord, men var i Oslo på mandag denne uken, og smakte faktisk på Amundsens Røyk Porter. Det var den som fikk meg på tanken om å brygge dette ølet. Synes den røyksmaken var tilnærmet perfekt. Vil ha et litt lysere øl, med litt mer humlekarakter. Da satser jeg på å roe ned røykmalten noe. Tusen takk.

Vet du forresten OG og FG på den porteren?

Har glemt det:),men må nok ta en snakk igjen med bryggeren, for dette var et veldig godt øl, veldig god balanse.
 
Tilbake
Topp