Tilbud bryggselv

Hei. Ser brygg selv har tilbud på 3 stk sett med ølsett. Disse er merket med knust for bryggemaskin eller tilsvarende. Går Biab under tilsvarende?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
 
Ja. Enten er malten knust eller så er den ikke knust, i en enkel verden.

nja.... anbefales det ikke grovere kværning for bryggemaskiner en for BIAB ? for å få et optimalt utnyttelse av malten ? Mener jeg både har blitt fortalt det av de som jobber i Bryggselv og lest det på div fora, bla her.

Har ingen vitenskapelig bevisførsel for utsagnet, refererer bare hva jeg mener å huske å ha blitt fortalt eller lest. :)

Det blir jo øl uansett da, så hvor viktig er det egentlig ?

peram
 
Kværner man kaffe til espresso så skal kværninga være superfin. Da økes overflaten på kaffen i forholdt til en bønne. Altså kontaktflate mot vannet. Samme vil jeg tro gjelder for malten også, men man må ikke kværne for fint da den kan gå igjennom biabposen eller meskesil?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
 
nja.... anbefales det ikke grovere kværning for bryggemaskiner en for BIAB ? for å få et optimalt utnyttelse av malten ? Mener jeg både har blitt fortalt det av de som jobber i Bryggselv og lest det på div fora, bla her.

Har ingen vitenskapelig bevisførsel for utsagnet, refererer bare hva jeg mener å huske å ha blitt fortalt eller lest. :)

Det blir jo øl uansett da, så hvor viktig er det egentlig ?

peram
I en enkel verden, skreiv jeg. Den grovere kverninga til bryggemaskiner er for at amatører som setter sirkulasjonspumpa på full blås under mesking ikke skal få stuck mash og overflow i maltrøret. Det er ingenting i veien for at man kan praktisere BIAB i en kompaktbrygger. Jeg kverner på 1.0 mm til min Brewtools B80. Det er til slutt hva man er komfortabel med, men da er man ikke i en "enkel" verden lenger, og har tilpasset kverning til min egen bryggerprosess. Det går an å spørre om å få kverna setta til BIAB når man bestiller.
 
I en enkel verden, skreiv jeg. Den grovere kverninga til bryggemaskiner er for at amatører som setter sirkulasjonspumpa på full blås under mesking ikke skal få stuck mash og overflow i maltrøret. Det er ingenting i veien for at man kan praktisere BIAB i en kompaktbrygger. Jeg kverner på 1.0 mm til min Brewtools B80. Det er til slutt hva man er komfortabel med, men da er man ikke i en "enkel" verden lenger, og har tilpasset kverning til min egen bryggerprosess. Det går an å spørre om å få kverna setta til BIAB når man bestiller.

er jo ikke alle kompaktbryggere som kan justere hastighet på pumpa da. Jeg kan ikke det på min Speidel f.eks og da blir det vel litt feil å bruke amatørbegrepet når det er en hardware-begrensning ?

peram
 
Speidels pumper jobber mot trykket i mesken for å få vørteren gjennom og flowen vil justere seg selv.
Når man skyller andre veien er det ikke noe motstand, og må man ha noe som begrenser flowen, vanligvis en kran eller justering av farten på pumpa.
 
Tilbake
Topp