Tilkobling av float switch

Gahr

Norbrygg-medlem
Davs, alle sammen,

Jeg har akkurat fått fatt på en slik float switch, og tenker å koble den til en slik pumpe, for å prøve å kunne kjøre automatisk kontroll på skylling av mesken. Spørsmålet mitt er antakelig meget banalt, men hvordan gjør jeg det? Om noen kunne forklare i lekmannstermer hadde eg vore evig takksam! :ilike:
 
Gahr skrev:
Davs, alle sammen,
Jeg har akkurat fått fatt på en slik float switch, og tenker å koble den til en slik pumpe, for å prøve å kunne kjøre automatisk kontroll på skylling av mesken. Spørsmålet mitt er antakelig meget banalt, men hvordan gjør jeg det? Om noen kunne forklare i lekmannstermer hadde eg vore evig takksam! :ilike:
Spørs litt på hva du mener med automatisk kontroll skylling på av mesken.  Liquid sensor  saken er vel bare en flytekontakt som gir signal ved et definert veskenivå (til f.eks. en pumpe - din?) om å fylle på  mere veske. Hvis du ønsker å bruke dette utstyret til å holde et konstant vannspeil over mesken din ved skylling må jo sensor greia kunne flyte fritt i mesken - det blir kanskje itt vanskelig.

Mine lekmannstanker bare .....
 
På denne måten ? (er elektriker så jeg bruker annet språk :)  )
Den negative (-) forhåpentlig den sorte på strømforsyningen (PSU) kobler du til sort på pumpa, så tar du og kobler positiv på PSU til en av ledningene på floatswitchen, den andre ledningen på FS til rød på pumpa, dette for å få rett dreieretning på pumpa.
Kan også lage ett slags skjema men det tar litt mere tid, det er middagskoking nå :)
 
No e vel dettan litt i seinaste laget for deg Gahr (og inga svar på spørsmålet >:D). Men for evt. andre som har tanker om automtisk kontroll på silinga så har eg god erfaring med denna saken. Fungerer utmerket :)
Petit Agentur skaffer..
 
 

Vedlegg

  • autosparge.jpg
    autosparge.jpg
    9 KB · Sett: 451
FredT skrev:
Spørs litt på hva du mener med automatisk kontroll skylling på av mesken.  Liquid sensor  saken er vel bare en flytekontakt som gir signal ved et definert veskenivå (til f.eks. en pumpe - din?) om å fylle på  mere veske. Hvis du ønsker å bruke dette utstyret til å holde et konstant vannspeil over mesken din ved skylling må jo sensor greia kunne flyte fritt i mesken - det blir kanskje itt vanskelig.

Mine lekmannstanker bare .....

"Ballen" skal flyte oppå mesken. Hvordan jeg skal feste sakene får jeg finne ut av, men jeg regner med det skal gå greit, egentlig.

Oddvar Demmo skrev:
På denne måten ? (er elektriker så jeg bruker annet språk :)  )
Den negative (-) forhåpentlig den sorte på strømforsyningen (PSU) kobler du til sort på pumpa, så tar du og kobler positiv på PSU til en av ledningene på floatswitchen, den andre ledningen på FS til rød på pumpa, dette for å få rett dreieretning på pumpa.
Kan også lage ett slags skjema men det tar litt mere tid, det er middagskoking nå :)

Takker! Det hørtes ko strengt tatt befriende enkelt ut. Tror til og med jeg skal kunne klare det...
 
Oddvar Demmo skrev:
På denne måten ? (er elektriker så jeg bruker annet språk :)  )
Den negative (-) forhåpentlig den sorte på strømforsyningen (PSU) kobler du til sort på pumpa, så tar du og kobler positiv på PSU til en av ledningene på floatswitchen, den andre ledningen på FS til rød på pumpa, dette for å få rett dreieretning på pumpa.
Kan også lage ett slags skjema men det tar litt mere tid, det er middagskoking nå :)

Kan man koble dem direkte i serie? Pumpa er på 6,6W på 12V, det skulle vel gi ca 0,55 A. Bryteren er oppgitt med maks Switching current på 0,5 A. Jeg regner med de har gode sikkerhetsmarginer, men det er vel kanskje greit å være obs på... (uten at jeg er noen fagmann på området;- )

Eller har jeg misforstått "Max Switching Current"?
 
Rune GE skrev:
No e vel dettan litt i seinaste laget for deg Gahr (og inga svar på spørsmålet >:D). Men for evt. andre som har tanker om automtisk kontroll på silinga så har eg god erfaring med denna saken. Fungerer utmerket :)
Petit Agentur skaffer..
 

Har vurdert den før, men slått den fra meg. Blichmanns auto-sparge ser fin ut den, men den krever at jeg borer hull i meskekaret, og det vil jeg ikke. Dessuten er den vel laget for å stenge for vannet, ikke for å slå av strøm? Jeg er ute etter et system hvor jeg kan ha skyllevannsgryta i samme høyde som meskekaret, altså trenger jeg en pumpe. Men takk, uansett!
 
Ser ut fra datablad at det skal er mulig å sette den opp som NO (normally open) og NC normally closed) ved å "invertere" flyteelementet.
Så da må du påse at dette blir riktig også, slik at pumpen går når den skal og ikke omvendt.

Ellers er det bare å følge Mr. Demmo sin beskrivelse.
 
Espen Unnvik skrev:
Ser ut fra datablad at det skal er mulig å sette den opp som NO (normally open) og NC normally closed) ved å "invertere" flyteelementet.
Så da må du påse at dette blir riktig også, slik at pumpen går når den skal og ikke omvendt.

Ellers er det bare å følge Mr. Demmo sin beskrivelse.

Mener du ved å ta av og snu rundt selve "ballen"? Hvor finner du denne beskrivelsen? Jeg har faktisk ikke tenkt på det potensielle problemet med hvorvidt det er høyt eller lavt vannivå som gjør at switchen faktisk slår på pumpa. Det er jo relativt vesentlig at den slås på av lav, ikke av høy vannstand... :roedme:
 
Gahr skrev:
Rune GE skrev:
No e vel dettan litt i seinaste laget for deg Gahr (og inga svar på spørsmålet >:D). Men for evt. andre som har tanker om automtisk kontroll på silinga så har eg god erfaring med denna saken. Fungerer utmerket :)
Petit Agentur skaffer..
 

Har vurdert den før, men slått den fra meg. Blichmanns auto-sparge ser fin ut den, men den krever at jeg borer hull i meskekaret, og det vil jeg ikke. Dessuten er den vel laget for å stenge for vannet, ikke for å slå av strøm? Jeg er ute etter et system hvor jeg kan ha skyllevannsgryta i samme høyde som meskekaret, altså trenger jeg en pumpe. Men takk, uansett!
Den kan brukes sammen med en pumpe til å regulere flowen uten å skru av pumpen så lenge pumpen ikke er volumetrisk.
eks. sentrifugalpumpe som bare bygger opp et visst trykk bak ventilen.
 
Magnus Jensen skrev:
Den kan brukes sammen med en pumpe til å regulere flowen uten å skru av pumpen så lenge pumpen ikke er volumetrisk.
eks. sentrifugalpumpe som bare bygger opp et visst trykk bak ventilen.

Hvilket betyr at jeg faktisk KAN bruke den med den aktuelle pumpa, side det er en sentrifugalpumpe?
 
Gahr skrev:
Espen Unnvik skrev:
Ser ut fra datablad at det skal er mulig å sette den opp som NO (normally open) og NC normally closed) ved å "invertere" flyteelementet.
Så da må du påse at dette blir riktig også, slik at pumpen går når den skal og ikke omvendt.

Ellers er det bare å følge Mr. Demmo sin beskrivelse.

Mener du ved å ta av og snu rundt selve "ballen"?

Det var slik jeg tolket det, men jeg finner faktisk ikke igjen beskrivelsen.....
Har du ett multimeter kan du få det verifisert.
 
Gahr skrev:
Magnus Jensen skrev:
Den kan brukes sammen med en pumpe til å regulere flowen uten å skru av pumpen så lenge pumpen ikke er volumetrisk.
eks. sentrifugalpumpe som bare bygger opp et visst trykk bak ventilen.

Hvilket betyr at jeg faktisk KAN bruke den med den aktuelle pumpa, side det er en sentrifugalpumpe?

Ja, det kan du, jeg har den litt større versjonen av samme pumpe (24V) den regulerer jeg flowen på med en ventil på trykksiden. (Sentrifugalpumper må ikke flowreguleres på sugesiden da dette resulterer i cavitering)
 
Ok! Men man får prøve float switchen først. Det var en meget billig sak, så om det faktisk ikke funker er det i alle fall ikke noe økonomisk problem.;)
 
Espen Unnvik skrev:
Gahr skrev:
Espen Unnvik skrev:
Ser ut fra datablad at det skal er mulig å sette den opp som NO (normally open) og NC normally closed) ved å "invertere" flyteelementet.
Så da må du påse at dette blir riktig også, slik at pumpen går når den skal og ikke omvendt.

Ellers er det bare å følge Mr. Demmo sin beskrivelse.

Mener du ved å ta av og snu rundt selve "ballen"?

Det var slik jeg tolket det, men jeg finner faktisk ikke igjen beskrivelsen.....
Har du ett multimeter kan du få det verifisert.

Det er nå ihvertfall ganske vanlig å kunne snu funksjonen på den måten.
 
Oddvar Demmo skrev:
Espen Unnvik skrev:
Gahr skrev:
Espen Unnvik skrev:
Ser ut fra datablad at det skal er mulig å sette den opp som NO (normally open) og NC normally closed) ved å "invertere" flyteelementet.
Så da må du påse at dette blir riktig også, slik at pumpen går når den skal og ikke omvendt.

Ellers er det bare å følge Mr. Demmo sin beskrivelse.

Mener du ved å ta av og snu rundt selve "ballen"?

Det var slik jeg tolket det, men jeg finner faktisk ikke igjen beskrivelsen.....
Har du ett multimeter kan du få det verifisert.

Det er nå ihvertfall ganske vanlig å kunne snu funksjonen på den måten.

Det høres utmerket ut!
 
Har du fått noen erfaringer under beltet med dette oppsettet Gahr? Fungerer pumpen greit?

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
 
Vistad skrev:
Har du fått noen erfaringer under beltet med dette oppsettet Gahr? Fungerer pumpen greit?

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

Hehe. Ja. At switchen jeg bestilte ikke ville slå strømmen av... Pumpen gikk, men strømmen ble ikke kuttet når den skulle. Jeg tenker det var fordi strømmen oversteg bryterens "max switching current", uten at jeg egentlig har det minste peiling på slikt. Har nå bestilt en ny switch med litt større kapasitet ($6.64 inkl. frakt!), og satser på at den skal virke. Har ellers god tro på at prinsippet skal fungere.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Hvis du aldri mer får slått av strømmen kan det være at bryteren var for liten ja, da har den brent seg fast. Meget viktig at brytere er store nok når strøm til spoler skal brytes, spoler induserer høyspenning som brenner kontaktene, spoler har du i motorer, trafoer, lysrørarmaturer .....
 
Den nye skal tåle inntil 1A, mens den første bare tålte 0,5A. Godt hele stasen ikke kostet mer enn ca. 65 kr.:)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Tilbake
Topp