Men hva trekker pumpen ?
Bård skrev:Et standard 12v rele' bør duge. Ser clas har et 230v rele til 99. En bilrekvisitaforhandler bør ha et 30a 12v standardrele til 50-60 kr
protto skrev:Problemet er at ein slik floatswitch er som ein sensor eller givar som er berekna til å gi eit signal til ein prosesstyring, og ikkje drive ei last direkte, til tross for at lasta di er ganske beskjeden.
Litt vanskeleg å forklare utan teikning men du erstattar motoren(pumpa) med releet (spolen altså) så vil kontaktsettet på releet vere som ein ny brytar der du kan koble til spenningskjelda og pumpa, slik som du har gjort med floatswitchen.
Om det var forståeleg då...
Gahr skrev:Takker! Reléet jeg linket til hos CO kan brukes, med andre ord? Det stod i alle fall 12V et sted der...
Hehe, føler det ikke akkurat som noe stort svik!Oddvar Demmo skrev:Vi har sviktet litt her, prøvde å finne data for AC/DC last eller Ohmsk/induktiv last uten å finne det så kunne med bedre hell sagt at denne bryteren kan ikke brukes direkte på en motor.
Ser nå at du har fått tegning og data på et rele som tåler motorer, litt luksus med gull da.
EinarM skrev:Kan det hende at det er startstrømmen i pumpa som er for stor? Alle EL motorer bruker vel en del mer strøm i når de starter enn når de er i drift. Mulig du kanskje heller bør se på å koble det gjennom er relle som tåler mye strøm, og bruke bryteren som inngang på relet.
Kanskje noe sånn som dette; http://www.ebay.com/itm/Solid-State...13?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a5d3758f9 Som både kan styre og bli styrt av 12V DC