Tilsetning av frisk gjær til etter gjæring på flasker?

Hei, trenger litt veiledning her :help:

Jeg satte en prøveflaske av julebrygget mitt til karbonering på flaske for en ukes tid siden, da jeg fryktet at det ikke ville bli noe co2 i det pga. av at alt gjæret har flokkulert vekk.
Jeg åpnet den flaska i kveld(som er så å si uten bunnfall og helt klar) etter en drøy uke, og den var helt flat som forventet. Nå tenker jeg at jeg må tilsette mer gjær, så er det noen som har erfaring med dette? Jeg er veldig ivrig på at dette skal bli godt till jul, så jeg setter veldig stor pris på innspill:)

Her er litt info om brygget.

Munchner ekatrakt og karamelmalt
OG 1.050
FG 1.011
Primær/Sekundær totalt 40 dager på samme bøtte veg 11 grader
Bavarian lager2206
PS: Det fellte gæret er ikke slurry, men harde flak.
 
Hei Thomas

Mulig jeg spør dumt her nå, men har du husket å tilsette sukker før ettergjæringen på flasker?
Jeg tror ikke det at gjæren har flokkulert godt skal ha så mye å si at det ikke er nok igjen i ølet til å ettergjære.
Det må sies at det ikke er annet enn lite kvalifisert synsing.
Noen her har vel råd i alle fall.  ;)
 
Hvis ikke ølet er svært sterkt (og det er ikke ditt), det mangler gjærbart sukker og/eller gjæren er svært dårlig, skal det ikke være noe problem med ettergjæringen. Sel om ølet tilsynelatende er klart, vil det vær nok gjær igjen til å gjennomføre ettergjæringen. Det tar imidlertid ofte mer enn en uke. Det kan også være lurt å sette ølet i romtemperatur, selv om du har brygget en lager. Du kan ev. lese denne artikkelen for tips ang. karbonering.
 
Ser at dere mener det skal mye til for at gjæren er borte, sånn som jeg skal ha det til. Prøveflasken jeg satte stod en uke i romtemp, og ja, den hadde fått sukker.
Jeg får vel bare søre meg med tålmodighet, og gi det god tid:)

Men flasken jeg åpnet i går hadde også fått en intens bi lukt. Det luktet øl, men litt mer kjemisk liksom.. Kan det være estere frå å ha stått i alt for høy romtemp?
 
Har selv problemer med en amerikansk barley wine (OG: 1.108 FG:1.032, ca 10% alkohol, brukte Wyeast 1212 slurry) fra i sommer som vi tilsatte 6g sukker per liter før ettergjæring på flaske, men den er ganske så flat, og ønsket var iallefall å gi den litt mer. Ga den først 2-3 uker på godt over 20 grader, og har også gitt den noen dager senere på 25 grader, hvor jeg vendte om på testflasken underveis, for å prøve å virvle opp bunnfallet (ikke så mye), men det har ikke gitt resultater.

Bør jeg ha den enda flere uker på 20+ grader?
Neste gang må vi nok sette til gjær, men hvilke mengder skal man beregne da, og hvordan går man frem?
Hvis man tilsetter f.eks Danstar Nottingham, vil dette kunne gjære ølet enda lengre enn den opprinnelige gjæren gjorde, og dermed både senke FG-en og skape høyere trykk? Skal man bruke flytende gjær her også, begynner det å bli ganske dyrt, men åpen for forslag.
 
John Palmer sier at man kan tilsette 1/4 - 1/2 "cup of slurry" sammen med primingsukkeret, som tilsvarer rundt 60-120 ml. Jeg kommer nok bare til og gjøre det jeg, så er jeg forhåpentlig vis garantert kullsyre.

Men du har vel kansje nådd alkoholtoleransen til gjæret snart, og det er kansje derfor man trenger mer gjær jo sterkere ølet er?
 
ThomasRS skrev:
John Palmer sier at man kan tilsette 1/4 - 1/2 "cup of slurry" sammen med primingsukkeret, som tilsvarer rundt 60-120 ml. Jeg kommer nok bare til og gjøre det jeg, så er jeg forhåpentlig vis garantert kullsyre.

Men du har vel kanskje nådd alkoholtoleransen til gjæret snart, og det er kanskje derfor man trenger mer gjær jo sterkere ølet er?

I hvor stor mengde øl settes det til 1/4-1/2 cup med slurry? 20 liter? Og hvor sterke er ølene, når man bør begynne å sette til ekstra gjær til flaskegjæring?

Vet jeg ligger i grenselandet for oppgitt alkoholtoleransn til gjæren, men har også fått høre at dette ikke skal være problematisk når man ligger rundt 10%.
Jamil Zainacheff hevder at også dette, tror det er i The Jamil Show om American Barley Wine, hvor jeg mener han også påstår at de fleste ølgjærtypene kan gjære opp mot 15%. Samtidig sier han at selv bruker han mottrykksfylling av flaskene, så det virker egentlig som han ikke har så mye erfaringer med flaskegjæring av sterkøl (januar 2007). :)
 
Jeg/ vi  har ved flere omganger oppdaget at flasker karbonert med å ha sukkerlake i en dunk, for så å tappe ølllen over, ikke bli karbonert riktig. jeg har en mistanke om at sukkeret ikke klarer å blande seg med hele volumet. (25 liter)

Har defor gått over til å tilsette kaboneringssukker til hver enkelt flaske ved hjelp av en sprøyte med kokt sukkerlake. Da kan vi med 100% sikkerhet si at alle flaskene skal ha tilnærmet lik karboneringsgrad. Med forbehold om at gjæren er ok.

Torga
 
Torga skrev:
Jeg/ vi  har ved flere omganger oppdaget at flasker karbonert med å ha sukkerlake i en dunk, for så å tappe ølllen over, ikke bli karbonert riktig. jeg har en mistanke om at sukkeret ikke klarer å blande seg med hele volumet. (25 liter)

Har defor gått over til å tilsette kaboneringssukker til hver enkelt flaske ved hjelp av en sprøyte med kokt sukkerlake. Da kan vi med 100% sikkerhet si at alle flaskene skal ha tilnærmet lik karboneringsgrad. Med forbehold om at gjæren er ok.

Torga

Men har du da helt laken i tappekaret først for og så tappe vørteren over etterpå? For ved og gjøre det, får du etter min erfaring garantert gjevnt sukker-fordeling i flaskene :ilike: 
 
ThomasRS skrev:
Men har du da helt laken i tappekaret først for og så tappe vørteren over etterpå? For ved og gjøre det, får du etter min erfaring garantert gjevnt sukker-fordeling i flaskene :ilike:  

nope

Edit. glemt :skitbra:
 
Det enkleste når det gjelder å tilsette gjær ved flasking, er vel antakeligvis å tilsette tørrgjær. Man kan velge en gjær med omtrent samme utgjæringsgrad som den man har brukt til primærgjæringen, og en med rimelig alkoholtoleranse. Normalt skal 1 mill. gjærceller per ml. være ok. Hvis man bruker Jamils tall for antall celler i tørrgjær (han har gjort tellinger på dette), kan man gå ut fra at det i fersk tørrgjær er 20 mrd. celler per g. Altså bør 1 g være tilstrekkelig for ettergjæringen. Dette forutsetter at man rehydrerer gjæren etter normal praksis før "pitchingen". Jeg har gjort dette med div. sterkøl, og det har funket bra. Man får ikke mye ekstra gjær i flaskene, siden mengden er relativt liten.
 
Hei.

Vi flasket en Imperial Stout på fredag (OG 90, FG 30) og jeg lurer på hvilken temperatur en får best resultat ved å ettergjære på?
Har lest litt her og der, noen steder anbefales det varme omgivelser (20-27  °C), mens andre anbefaler kjellertemp (12 -15  °C). Vet ikke om det er av nooen betydning, men vi tilsatte ca. 6,6 g sukker per liter.
 
Ved ettergjæring vil jeg anbefale å sette den rundt 20-25C.
Grunnen til dette er att gjæren jobber raskere og bedre ved høyere temperaturer, dermed går prosessen raskere å du er sikkrere på att du får en god ettergjæring på flasken.
Høye temperaturer ved ettergjæringen har lite å si siden det er minimale mengder med gjæring som skal forekomme, å dermed vil det ikke sette mye preg på det ferdige resultatet.
 
Tilbake
Topp