Tilsetning av fruktpure - bør man stikke om?

apeloffen

Norbrygg-medlem
Hei

Beklager hvis det allerede finnes en tråd på dette, men jeg fant den ikke. Jeg lurer litt på hvordan jeg best mulig, og med lavest risiko for infeksjon tilsetter fruktpure fra ferdigpakke i brygget mitt.

Jeg har kjøpt mango-pure og skal tilsette dette i en APA jeg har brygget. Jeg forstår at pureen er sterilt pakket og skal bare være å tilsette i brygget.

1) Er det da nok å bare helle oppi 200ml i brygget, sette på lokket og la det stå til - eller bør jeg stikke om til et nytt gjærkar og så tilsette mangopureen?

2) Jeg er usikker på om dette blir noe bra, og kunne tenke meg å dele batchen i to gjærkar. Hadde det vært en ekstremt dum ting å gjøre å tappe over halvparten av brygget i gjærkar 1 over i gjærkar 2 for å tilsette mango? På den måten får jeg noen flasker med vanlig APA og noen flasker med Mango-APA.

Stormgjæringen er så og si ferdig og jeg tenker på å tilsette mango i morgen. Hva kommer til å skje da? Kommer OG til å gå opp og gjæring starte igjen?
 
Ikke noe problem å stikke om halvparten til et annet kar.
Bare husk at oksygeneksponeringen vil øke, så vær forsiktig. Leg en steril slange langs bunnen i det karet du stikker om til når du overfører vørter.

SG vil øke når du tilsetter gjærbart sukker. Hvor mye kan sikkert noen med frukterfaring svare på.

Hvor stor batch lager du? 2dl hørtes veldig lite ut ..

//Jørgen




Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Poenget med å stikke om er, slik jeg ser det:
1) bytte kar til noe som har ~null oksygen-ingress. Neppe relevant for deg.
2) for bort gjæren før den dauer. Heller ikke relevant. Gjæren spiser opp mangoen din på noen dager.
3) forbedre klarhet

Jeg ville ikke vurdert å stikke om. Oksygen er så kjipt og det er ikke til å unngå at du vil miste mye kvalitet på å stikke om.

Jeg dumpet nettopp en kilo mango-pure i en IPA jeg har gående. Gjæren spiste det opp veldig raskt.
 
Tilbake
Topp