Tilsette humle i brygg

Hei, jeg har sett på en del oppskrifter i helgen men det er en ting jeg ikke helt skjønner med tanke på tilsetting av humle.

Det står for eksempel 10 gram med cascade kokes i 0 min.
Betyr dette at man skal tilsette humlen når det er ferdig å koke, for å så ta den ut etter kjøling er ferdig?

Gjorde dette selv i ett brygg jeg lagde nå på lørdag. virket ganske lovende :)

hadde følgende humle:
8g Galena 60 min
10g Galena 30 min
5g cascade + 7 gram palisade 10 min + littegranne sukker.

og slik som forklar over med 10 g cascade :)

Varmet opp 4kg med pale ale malt og 1 kg hvete 69 grader i ca 65 min :)
Hadde i safale us-05 og går unna som bare juling nå. hadde 34 "plopp" på et minutt :)
vørteren ble 19 liter og jeg lagde en kjølespiral mens jeg varmet vørteren. brukte totalt 30 min fra kjøling 100-23 grader :)

Sist redigert:
Ja humle på 0 minutt betyr ved kokeslutt/når nedkjølig begynner.
Du får vel ikke tatt humla ut uten å bruke noe (pose) å ha den i. Men den blir liggende igjen i kokekaret hvis det får stå i ro en stund før overføring til gjæringskar. Og har du plass i gjæringskaret så går det sikkert greit om den blr med også.
Nedkjølingstiden din er kanskje litt lengre enn det andre har uten at jeg skal si at du bruker for lang tid. Kan være lurt å starte gjæring i nedre anbefalt temperaturområde slik at du kan ha stigende og ikke fallende temperatur når stormgjæringa er over.
Siste jeg laget med Us-05 fikk gjære på 14C de første dagene.

Ja humle på 0 minutt betyr ved kokeslutt/når nedkjølig begynner.
Du får vel ikke tatt humla ut uten å bruke noe (pose) å ha den i. Men den blir liggende igjen i kokekaret hvis det får stå i ro en stund før overføring til gjæringskar. Og har du plass i gjæringskaret så går det sikkert greit om den blr med også.
Nedkjølingstiden din er kanskje litt lengre enn det andre har uten at jeg skal si at du bruker for lang tid. Kan være lurt å starte gjæring i nedre anbefalt temperaturområde slik at du kan ha stigende og ikke fallende temperatur når stormgjæringa er over.
Siste jeg laget med Us-05 fikk gjære på 14C de første dagene.
jeg har brukt humlepose hver gang :) gjæringen min foregår på 22 grader ca og det er jo nesten likt. men ellers greit tips, skal gjøre dette neste gang ;)
jeg hadde ikke fullt trykk på vannet, men med fullt trykk kunne det sikkert gått ned på 25 min ca . første gang ville jeg bare ta det litt rolig :)

Min erfaring er at man mindre ut av humla når man bruker pose.
Antar at dette forsterker seg jo nermere kokeslutt man kommer.
Det er ikke humla men gjær eller malt som skal dominere den du laget?
For meg er det stor forskjell på 14 og 22C og ennå større hvis jeg snakker om gjæringskartemperatur og du romtemperatur.

Tilbake
Topp