Tilsette mer gjær på dag 3 eller 4?

Hei, jeg tror jeg har tilsatt for lite gjær i vørteren. Jeg laget et starter på 3,5 Liter med 2 pakker WLP300 i et hveteøl på ca. 50L. Dessverre så sto starteren bare på magnetrøreren i 6,5 time. I ettertid kom jeg på at den da selvfølgelig ikke har laget nok gjærceller, da den nok burde stått en 15-18 timer minst.

Er det mulig at jeg på Tirsdag (dag 3) kjøper et par ekstra pakker ferskgjær WLP300 og heller de oppi karet?
Alternativ hiver oppi 2 pakker WLP550 som jeg har liggende nå idag ca. 12 timer etter at vørter ble satt igang?

Er det noen som har ett eller flere gode råd om hva jeg kan gjøre her?

Stavanger 9.6.19
 
Dette går nok greit. Jeg ville ikke tilsatt mer gjær på et hveteøl. Faktisk ville starteren din vært ca. dobbelt så stor som den trenger å være for et hveteøl i normalstyrke (ca OG 1.050).

For å få det riktige bananpreget er det viktig å underpitche noe. Hvis normal pitcherate er 0.75M celler / mL / P, så bruker jeg personlig 0.5M celler / mL / P for hveteøl og andre stiler som skal bære et gjærpreg.
 
Hei, ja jeg ser at jeg skulle hatt ca 500 bceller noe som er akkurat 0,75m celler/Ml/p med en OG på 1.054. Så du tror kanskje det får pga du anbefaler under pitch? At jeg ikke skal hive i litt ekstra på tirsdag?
Jeg ser at sen starteren jeg satt hadde gitt ca 600 Billioner celler, mens jeg trengte 500 billioner celler og ca 0,99 m celler / Ml / P. Så kanskje det i løpet av de seks timene nådde 300 billioner celler? Det var ca 190 ibilluoner i pakkene.
 
På øl som er såpass preget av gjæringsuttrykket gavner det ofte å underpitche noe. Fordi dette er et hveteøl, så er en pitchrate på 0.75M celler / mL / P for mye; du vil ikke få nok gjærpreg av banan og nelikk.

Slik det er nå har du en pitchrate på ca. 0.3M celler / mL / P. Dette er noe lavt, ja, men det vil nok ikke hjelpe noe ved å tilsette mer gjær på dette tidspunktet fordi den eksisterende gjæren har allerede gjennomført formeringsfasen og begynt gjæringen. På grunn av dette vil det ikke hjelpe med å tilsette mer gjær nå, det løpet er kjørt.

Jeg anbefaler sterkt at du ikke tilsetter wlp550. Den gjærstammen gir feil preg, samt at den vil gjære alt for langt ut.

Det som vil hjelpe i denne situasjonen er derimot å sikre at gjæren har nok oksygen hvis den fortsatt er i vekstfasen (hvis det ikke er dannet krausen i gjæringsdunken). En rikelig oksygentilførsel vil sikre at gjæren vokser godt, og dermed promotere esterdannelse.

Edit: Uansett blir det øl av dette :).
 
Tilbake
Topp