Tilsette sukkerlake med sprøyte

Hei godtfolk !
Vi skal flaske en 35-40liter hvete i morgen, etter planen skal vi tilsette sukkerlaken i flaskene med sprøyte.
Er det noen som har en forståelig oppskrift på hvordan dette skal gjøres?

*Hvor mye sukker trenger jeg
*Hvor mye vann trenger jeg til å koke dette opp og hvor lenge.
*Hvor mye skal tilsette med en sprøyte som viser i ml. pr flaske (0,33 og 0,5 flasker)

Fortsatt god søndag ! :D
 
Det er absolutt enklest å helle sukkerlake i omstikkingskar, spesielt når det er snakk om så mye. Men det går fint å bruke sprøyte, tar bare litt lengre tid.

Til hveteøl ville jeg brukt 8-9g sukker pr. liter. Hvis vi går ut i fra at det er snakk om 40 liter og 9g per liter blir det altså 360g pr. liter. Sukkerlaka blir veldig seig når den blir kald, så ville brukt ca. 400 ml vann. Dette kokes i et kvarter før du kjøler det ned.

Til en 0.33l flaske bruker du da 40l:0,33l =120 flasker. 400ml sukkerlake : 120 flasker = 3.33 ml pr. flakse.
Til 0.5l blir det 40l:0,5l = 80 flasker. 400 ml : 80 flasker = 5 ml pr. flaske.
 
Enig med Per.G. Jeg har prøvd med sprøyte en gang og det blir nok med det. Etter å ha flasket 2/3 av batchen kom jeg på at jeg ikke hadde tilsatt sukkerlake i de siste flaskene, men husket ikke hvor jeg hadde sluttet. Måtte bare ta en sjans og jekke opp 10-12 flasker og tilsette sukker.

Når jeg begynte å bli ferdig så jeg at det var igjen mye sukkerlake, som etter min beregning skulle være akkurat nok til flaskene. En ny liten omgang med kalkulatoren avslørte at jeg hadde tilsatt 1/10 av det jeg skulle gjort. :confused:
Ølet ble litt dødt ja.

Etter det har jeg tilsatt i sekundærkaret...
 
Takk for godt forklart svar Per G. Da tenker jeg vi satser på å omstikke i morgen.
Er det bare da å tilsette laken i bunnen av nytt karr. Trenger jeg å røre det inn før jeg flasker det ?
 
Vi bruker sprøyte og det funker veldig bra.
Vi bruker kun 0,33 l flasker, og har laget oss følgende "oppskrift" (6 gram pr liter øl)
200 gram sukker til 1 liter ferdig lake. (koker opp litt vann på siden for å justere det til akkurat 1 liter)
Bruker så en 60 ml sprøyte, og tilsetter 10 ml lake i hver flaske.
Flaskene står i kasse, så en sprøyte holder til en rekke i kassa.
 
Takk for godt forklart svar Per G. Da tenker jeg vi satser på å omstikke i morgen.
Er det bare da å tilsette laken i bunnen av nytt karr. Trenger jeg å røre det inn før jeg flasker det ?
Legg det i bunnen, ja. Minst mulig røring/oksygen i denne prosessen. Det vil bli blandet, men litt forsikrig røring kan aksepteres.
 
Legg det i bunnen, ja. Minst mulig røring/oksygen i denne prosessen. Det vil bli blandet, men litt forsikrig røring kan aksepteres.

Min erfaring er at du må røre ganske godt for å få jevn karbonering på alle flaskene. Bare vær forsiktig med å piske inn luft.
 
Jeg er helt ny i dette, og erfart noe småtterier jeg også.


Batch #1, Hefeweisser::
sukkerlake tilsatt i ny rent kar, avkjølt (og muligens stivnet på bunn). Jeg overførte ølet over fra gjæringskar i "turbofart" og tenkte at dette ville vel røre ut sukkeret...
Første 1/3 av batch var det ingen futt/lite futt.
Siste del: Bare skum ... Bare *skum* ...
Den midt i mellom ble veldig grei...

Batch #2, Bavaria Weiss: samme oppskrift, hadde oppi sukkerlake samtidig med øloverføringa.
Ble mye av det samme... Mye dødt, og mye skum.

Batch #3, belgian Wit med appelsinskall: Som Batch #2, men jeg har rørt kraftig! Fått i masse luft og det har skummet godt...
Men da mener jeg at sukkerlaka bør være grei ... (!) ?
Denne skal i kjøleskapet idag, og jeg prøver denne til uka.

Batch #4, belgian Wit:
Denne tenker jeg å prøve med sukkerbiter oppi.
Fant dette utdraget fra et annen forum...:
---------------------------------------------------
1 sukkerbit på 0.33 og 0,5l flaske.
2 sukkerbiter på 0,7l flaske.
3sukkerbiter på 1l flaske
5 sukkerbiter på 1,5l
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Min kollega ga meg egentlig blod på tann da jeg fikk en halv batch av han som takk for at han fikk masse tomflasker av meg.
Han hadde brukt sukkerbiter på de flaskene jeg fikk, og de var veldig fine.
Så nå har jeg tenkt å bruke sukkerbiter på neste batcher dersom ikke batch#3 er levende til helga...
 
Jeg legger slangen fra heverten langs kanten i bunnen så det blir en sirkelbevegelse i ølet og fyller opp karet nesten halvveis før jeg tilsetter laken. Merker ikke noen forskjell på karbonering på flaskene med denne metoden.
 
Jeg legger slangen fra heverten langs kanten i bunnen så det blir en sirkelbevegelse i ølet og fyller opp karet nesten halvveis før jeg tilsetter laken. Merker ikke noen forskjell på karbonering på flaskene med denne metoden.

Jeg gjør også dette, men har flere ganger opplevd at det ikke blander bra nok. Rører nå i tillegg, men prøver etter beste evne å ikke piske luft inn.
 
Hm... jeg også har lagt den langs bunnkanten og fått fin sirkelbevegelse / oppfylling av karet...
- Er laken lettere eller tyngre enn ølet ? I såfall ville den sunket sakte til bunn, eller blandet seg godt ut fra toppen ?

Batch #3 som jeg tenkte jeg skulle teste til helga er vel egentlig rørt godt inn (og sikkert fåttt inn masse ny fræsk O2). Håper det ikke skader.

Men det finner jeg ut av til helga.
 
Tilbake
Topp