Tilsetting av gjær

Hei!

Har noen ganske elementære spørsmål om gjær og tilsetting i vørteren (er dog fortsatt ny i gamet).

1. Kan både flytende gjær og frysetørret pulvergjær utvannes i 37 graders vann rett før tilsetting i vørteren?

2. Bør den utblanda gjærvæsken holde 37 grader når den tilsettes vørteren, eller kan den kjøles ned til 20+ grader?

3. Har lest at det å blande ut gjæren i vann en 20 minutters tid gjør at flere gjærceller overlever - stemmer dette?

Takker for svar!

Martin
 
MartinJacob skrev:
Hei!

Har noen ganske elementære spørsmål om gjær og tilsetting i vørteren (er dog fortsatt ny i gamet).

1. Kan både flytende gjær og frysetørret pulvergjær utvannes i 37 graders vann rett før tilsetting i vørteren?

2. Bør den utblanda gjærvæsken holde 37 grader når den tilsettes vørteren, eller kan den kjøles ned til 20+ grader?

3. Har lest at det å blande ut gjæren i vann en 20 minutters tid gjør at flere gjærceller overlever - stemmer dette?

Takker for svar!

Martin

Hei Martin! Alt det med rehydrering som du nevner her er bare ment for tørrgjær. Tørrgjær bør rehydreres av forskjellige grunner, men det viktigste er at du gjør det. 20 minutter er fin tid, men ikke bland det ut med vannetfør etterpå. Når gjæren ikke ser pulveraktig ut lenger, er den sannsynligvis rehydrert.

Flytende gjær trenger ingen slik behandling. Tvert imot vil det sannsynligvis bare stresse flytende gjær. Når det kommer til 2. tenker jeg det er litt hipp som happ så lenge vørteren holder passende temperatur, etter 20 minutter vil nok røra ha kjølt seg ned litt uansett.
 
Gjæren bør holde samme temperatur som vørteren, og vørteren bør være litt under intendert gjæringstemperatur. Plutselige endringer i temperaturen kan gi gjæren sjokk.
 
Kjetil S skrev:
Gjæren bør holde samme temperatur som vørteren, og vørteren bør være litt under intendert gjæringstemperatur. Plutselige endringer i temperaturen kan gi gjæren sjokk.

Vil det si jeg bør kjøle ned vørteren til under 18 grader om jeg skal gjære på 18 grader?
 
Tilbake
Topp