Tilsetting av ren oksygen

Det er ikke fritt for at det baller på seg med utstyr. Så fort man leser litt rundt, så er det alltids noe nytt utstyr som anbefales. Skal sette en bock i morgen med OG 1.070. Brygg med såpass høy OG skal ha mye gjær. Det tror jeg er i orden. Har kjørt en pakke med WLP833 i gjærstarteren i 3 steg over en uke. Men mye gjær vil ha tilstrekkelig med oksygen for å gjøre jobben. Ser at utstyret man trenger til tilsetting av ren oksygen fra bryggselv kommer på ca 700 kroner engangsflaske, regulator, slange og denne "steinen" (eksl flowmeter). Så jeg lurer på fra dere som bruker denne metoden om de 700 kronene er verdt det? Og hvis det absolutt anbefales, hvilken hullstørrelse anbefales? Man kan velge 0,5 eller 0,2.
 
Hullstørrelse 0,5 gir lavere forbruk. Tror man øker til det dobbel mengde hvis 2 brukes.
Om det er verdt det? Det er ikke fullt så enkelt å svare på.
Lager du øl med tørr alegjær, har forholdsvis lav OG og gjærer ved normal temperatur så er det kanskje ikke det.
Men du kan gjøre som mange av oss har gjort.
Les hva @Gahr skriver. Så bestiller du også:)
 
Fant den tråden du sannsynligvis sikter til. Han mener det er det aller viktigste i forbindelse med gjæring å få tilført nok oksygen. Da blir det en tur på butikken i morra. Får klare meg uten det flowmeteret foreløpig. Ser det selges på ebay. Takk for svar.
 
Fikk tak i flaske og regulator. Men butikken var utsolgt for luftestein. Gikk på dyrebutikk for å kjøpe luftestein der. Den så ut som den var laget av keramikk, så jeg tenkte at den ville duge inntil jeg får tak i stein av rustfritt. Etter koking av vørter koker jeg steinen for desinfeksjon. Men da jeg skal sette den på slangen så går den i oppløsning. Måtte ty til risting av dunk. Men ristingen er sannsynligvis ikke nok med OG som endte på 1.068. Er det ikke så at det er ok å riste inn luft så lenge gjæringen ikke er ferdig? Så lenge det er aktive gjærceller vil vel gjæren forbruke det oksygenet jeg rister inn?
 
Du må ikke riste flere ganger! Ved høy OG kan man i noen tilfeller tilføre mer oksygen før stormgjæringen begynner, men aldri senere. En OG på 1.068 er ikke så høyt.

Gjærcellene bruker oksygen i startfasen, mens de deler seg. I den fasen hvor de bryter ned sukkermolekyler og lager alkohol, bruker de ikke oksygen. Hvis det tilføres større mengder oksygen i denne fasen, vil du sannsynligvis ende opp med usmaker.

Det du kunne ha gjort (for sent nå) var å tilsette oksygen i karet, slik at oksygenkonsentrasjonen i lufta over vørteren var høyere før du ristet.
 
Man leser gjerne at ny oksygen ikke må tilføres når gjæringa er kommet i gang.
Noen setter en grense på 8 timer, andre 12 og mener også jeg har lest 18 timer.
Men det er nok avhengig av flere forhold som f eks temperatur, gjærmengde, gjærtype etc.
Så å sette en grense etter et visst antall timer kan lett bli feil.
 
Tilbake
Topp