Tilt. Temperatursvigninger gjæringskar

Sølevann

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg har netopp skaffet meg en Tilt til å følge gjæringsforløpet.
Gjæringskaret mitt er av stål og er i et kjøleskap kontollert med en stc1000+.
Temperaturproben ligger inne i en pocket på karet (måler temp inne i vørter) som er fylt med vann (starsan).
Rundt gjæringskaret er det noen meter med varmekabel som er tapet fast til karet.

Disse målingene får jeg med tilt

1616680626133.png

Ser målingen av temp er grei i utgjæringsfasen, da det sikkert er bare kompressoren på kjøleskapet som er i drift,samt gjær produserer varme.
Etter utgjæring blir temp ustabil på tilt, varierer med nesten 3 grader.
STC1000+ temp virker til å ha bare 0,3 grader avvik.
Det er jo stc1000+ jeg bruker til styringen av temperatur, og jeg stoler mere på STC enn Tilt.
Tilten kan jo ligge nærme kanten på gjæringskaret hvor kabelen er tapet fast. Da vil det muligens bli et større temperaturavvik.
Det vil jo ta litt tid før temperaturproben til stc 1000 blir aktivert kontra Tilt kanskje?
Hva er deres erfaringer med dette, får noen av dere ustabile tilmålinger?
Hadde det vært bedre med en varmekilde i kjøleskapet, og ikke rett på gjæringskaret?
 

Vedlegg

  • 1616680409192.png
    1616680409192.png
    94,4 KB · Sett: 7
Sist redigert:
Sannsynligvis er det Tilten som ligger inntil varmekabelen ja. Så når du begynner å øke temperaturen vil den merke varmen tidligere enn sensoren til STC'en.

Forstår ikke helt hvor og hvordan den sensoren er festet?
 
Hvis romtemperaturen er høyere enn max. gjæringstemperatur, kan du droppe varmekilden helt. Da får du mindre jojo-oppførsel.

Gjæringskaret vil alltid gå naturlig mot omgivelsestemperaturen, mens kjøleskapet vil holde det tilbake.
 
Forstår ikke helt hvor og hvordan den sensoren er festet?
Er der pocketen du mener eller på tilten? Tilt vet jeg ikke . Pocket er et rør som går inn i tanken og som er tett i enden. Så trer en teperaturproben inn der. Da kommer proben nesten midt i vørteren. Fyller røret med starsan, da jeg innbiller meg at da får jeg bedre måling :D
 
Er der pocketen du mener eller på tilten? Tilt vet jeg ikke . Pocket er et rør som går inn i tanken og som er tett i enden. Så trer en teperaturproben inn der. Da kommer proben nesten midt i vørteren. Fyller røret med starsan, da jeg innbiller meg at da får jeg bedre måling :D
Ok, skjønner.
Jeg ville ikke ha brukt den til å styre temperaturen, det vil ta veldig lang tid før varmen fra kabelen påvirker sensoren midt i karet. Det er nok derfor du får så store temperatursvingninger i vørteren. Det ser du på Tilten som fanger opp svingningene fortere.
 
Ok, skjønner.
Jeg ville ikke ha brukt den til å styre temperaturen, det vil ta veldig lang tid før varmen fra kabelen påvirker sensoren midt i karet. Det er nok derfor du får så store temperatursvingninger i vørteren. Det ser du på Tilten som fanger opp svingningene fortere.
Den er ikke helt i midten, men ikke langt ifra. Men man skulle jo tro at det et temperaturen sånn ca midt i vørter en er interessert i, og ikke i kanten.
 
Den er ikke helt i midten, men ikke langt ifra. Men man skulle jo tro at det et temperaturen sånn ca midt i vørter en er interessert i, og ikke i kanten.
Forsåvidt, men det vil ta for lang tid. Når sensoren først oppdager temperaturøkningen og kobler ut varmekilden er temperaturen i vørteren allerede høyt over det du ønsker den skal være. Hvis du hadde hatt en graf på stc'en ville du sett at den også stiger langt over det du har stilt den inn på. Og det er ikke bra for gjæra å ha så varierende temperatur, selv om den er ferdig med den største jobben.

At det er Star-san i thermowellen gjør det dessverre bare verre, det tar lenger tid å varme opp væske enn luft.
 
Forsåvidt, men det vil ta for lang tid. Når sensoren først oppdager temperaturøkningen og kobler ut varmekilden er temperaturen i vørteren allerede høyt over det du ønsker den skal være. Hvis du hadde hatt en graf på stc'en ville du sett at den også stiger langt over det du har stilt den inn på. Og det er ikke bra for gjæra å ha så varierende temperatur, selv om den er ferdig med den største jobben.

At det er Star-san i thermowellen gjør det dessverre bare verre, det tar lenger tid å varme opp væske enn luft.
Jeg har fulgt med stc og den er veldig stabil, både på det jeg refererer til, samt på andre brygg jeg har gjæret.
Jeg er litt uenig at det blir værre med starsan i, skulle tro at temeraturen rundt proben blir mere lik vørter da begge er væske. Bare luft vil jo lufttemperatur i kjøleskapet påvirke tempen i større grad. Væsken og stælet i proben vil jeg tro følger vørtertemp rimelig raskt.
Men som sagt, mulig jeg tar feil :)
 
Ok, men når du ser på grafen til tilten så varierer temperaturen veldig mye når varmekilden begynner å varme vørteren. Det kan selvsagt være at den ligger rett innenfor kabelen.

Måten jeg gjør det på når jeg bruker thermowell er at jeg i tillegg har en sensor i gjæringsskapet som måler lufttemperatur. Det er denne temperaturen som styrer varmekilden. Temperaturen i vørteren gir meg den viktigste informasjonen, men jeg kan ikke la den styre varmekilden. Hvis jeg vil holde temperaturen på f.eks. 20° så må jeg justere temperaturen i gjæringsskapet til det er 20° i vørteren.

Det høres kanskje litt tungvint ut, men det gir meg god kontroll på temperaturen som gjæren jobber i. Jeg har en app som både viser og lar meg styre temperaturen, så det er nokså enkelt å følge med.

Jeg bruker mye belgisk gjær, den har en tendens til å gå i dvale hvis temperaturen går mye ned etter stormgjæringa. Det kan være flere grader varmere i vørteren enn utenfor når det gjærer som verst, og det får den styre selv, jeg forandrer ikke temperaturen på utsiden. Men når jeg ser en antydning til at den gir seg så må jeg øke temperaturen på utsiden så ikke temperaturen synker i karet.
 
Ok, men når du ser på grafen til tilten så varierer temperaturen veldig mye når varmekilden begynner å varme vørteren. Det kan selvsagt være at den ligger rett innenfor kabelen.

Måten jeg gjør det på når jeg bruker thermowell er at jeg i tillegg har en sensor i gjæringsskapet som måler lufttemperatur. Det er denne temperaturen som styrer varmekilden. Temperaturen i vørteren gir meg den viktigste informasjonen, men jeg kan ikke la den styre varmekilden. Hvis jeg vil holde temperaturen på f.eks. 20° så må jeg justere temperaturen i gjæringsskapet til det er 20° i vørteren.

Det høres kanskje litt tungvint ut, men det gir meg god kontroll på temperaturen som gjæren jobber i. Jeg har en app som både viser og lar meg styre temperaturen, så det er nokså enkelt å følge med.

Jeg bruker mye belgisk gjær, den har en tendens til å gå i dvale hvis temperaturen går mye ned etter stormgjæringa. Det kan være flere grader varmere i vørteren enn utenfor når det gjærer som verst, og det får den styre selv, jeg forandrer ikke temperaturen på utsiden. Men når jeg ser en antydning til at den gir seg så må jeg øke temperaturen på utsiden så ikke temperaturen synker i karet.
Takker for gode forslag og info. Jeg skal se om jeg kan forandre temperaturstyringen min litt :) Jeg trodde egentlig den var grei før jeg skaffet denne tilten :D Stc har som sagt vært meget stabil :) Vanliigvis så er d jo ikke nødvendig med varmekilde som du sier, men litt tisligere var det kaldt ute, og tempen kunne bli lav i kjelleren hvor jeg har kjøleskapet, så derfor brukte jeg varmekilde. Fint at du deler noen tips hvordan du gjør det :)
 
Varmekilden din er den svakeste linken hær, kabel, altså varmebelte er ustabilt. Ikke rart at tilten og stc er uenig.

Jeg liker ikke tanken på hverken belte eller matte. Det gir en dårlig indikasjon på hva som faktisk foregår. Vørteren langs kanten vil naturligvis ha en annen temperatur enn tilten som flyter i midten.

Jeg bruker et varmerør og vifte i gjæringsskapet. Har inkbird proben isolert mot gjæringskaret, og inkbird og tilt skiller 0,3 grader.
 
Varmekilden din er den svakeste linken hær, kabel, altså varmebelte er ustabilt. Ikke rart at tilten og stc er uenig.

Jeg liker ikke tanken på hverken belte eller matte. Det gir en dårlig indikasjon på hva som faktisk foregår. Vørteren langs kanten vil naturligvis ha en annen temperatur enn tilten som flyter i midten.

Jeg bruker et varmerør og vifte i gjæringsskapet. Har inkbird proben isolert mot gjæringskaret, og inkbird og tilt skiller 0,3 grader.
Varmekabel rett på kar kan kanskje bli litt voldsomt ja, riktignok er det en med lav effekt men men. Mulig jeg må skaffe meg en annen varmekilde. Det er litt over 20liter jeg gjærer, kjøleskapet passer bra og er ikke overdimensjonert. Hvor mange watt bør en varmekilde være, holder det med 25w?
 
Som sagt før: Du trenger ikke både kjøling og varme samtidig. Dropp den ene og problemet er løst.

Edit: Presisering.
 
Sist redigert:
Som sagt før: Du trenger både kjøling og varme. Dropp varmekilden og problemet er løst.
Det spørs vel hvor gjæringsskapet står, mitt står i utetemperatur og da trenger jeg begge deler, men veldig sjelden samtidig.
Går ut fra at @Sølevann trenger varme når han øker temperaturen til diacetylpause? Det er ihvertfall sånn jeg leser grafen.
 
Det spørs vel hvor gjæringsskapet står, mitt står i utetemperatur og da trenger jeg begge deler, men veldig sjelden samtidig.
Går ut fra at @Sølevann trenger varme når han øker temperaturen til diacetylpause? Det er ihvertfall sånn jeg leser grafen.
Ja, poenget er å ikke bruke begge deler samtidig, som vi er enige om. Oppdaterte innlegget mitt nå.
 
Enig, tror jeg monterer inn en vender, eller et par brytere slik at jeg enkelt kan slå av/på kjøling/varme.
Jeg trodde som sagt at alt var gode greier før jeg fikk tilten, tempen på STC var altid stabil.
Satser på at pilsen blir god likevel, så jo greit ut i hovedgjæringen :)
 
Ja, pilsen blir nok bra, temperaturen er jevn og fin første uka :)
Vil anbefale to brytere i stedet for vender. Det er en sjelden gang jeg må koble inn begge, det er på sommeren når dagtemperaturen er for høy og nattemperaturen er for lav. Justerer da opp hysterese litt så de to ikke står og jobber mot hverandre hele tiden.
 
Ja, pilsen blir nok bra, temperaturen er jevn og fin første uka :)
Vil anbefale to brytere i stedet for vender. Det er en sjelden gang jeg må koble inn begge, det er på sommeren når dagtemperaturen er for høy og nattemperaturen er for lav. Justerer da opp hysterese litt så de to ikke står og jobber mot hverandre hele tiden.
Ja, 2 brytere er nok smartest :) Takker for info :)
 
Varmekabel er jo dønn stabilt å bruke. Men saken er at man måler ett sted, og så lenge man måler ett sted så trengs det konveksjon for å få en mer gjennomsnittlig måling. Etter at gjæren har lagt seg så er det lite konveksjon igjen, så da blir det jojo. Det blir kjøligere og varmere ytterst først, før det blir det innerst i dunken. Så det er litt opp til hvordan du velger å måle og hvilke tall du aksepterer. Men står det i et mindre skap som er isolert, så vil det bli mindre "større" forskjeller, enn hvis det står i friluft.

Hvis du isolerer karet skikkelig så vil du nok se mindre avvik mellom midten av det og ytterkantene. Av den sikksakk-kurven din så kan du lage en gjennomsnittlig kurve, spørs på måleintervall også, setter du intervallet høyere blir kurven mer flat. Så spørs hvor langt du vil nitpicke.


Men til syvende og sist så er det ikke så viktig i det store bildet. Det som er viktig er at du får gode resultater, om du må fermentere på en temperatur du avleser som 23, hvor andre med sensor på utsiden ville tatt som 20, så fermenterer du på 23. Selv om gjennomsnittstemperatur for begge er kanskje 21. Kjenn utstyret ditt, alle avleser forskjellig. :)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp