Hei,
Jeg har netopp skaffet meg en Tilt til å følge gjæringsforløpet.
Gjæringskaret mitt er av stål og er i et kjøleskap kontollert med en stc1000+.
Temperaturproben ligger inne i en pocket på karet (måler temp inne i vørter) som er fylt med vann (starsan).
Rundt gjæringskaret er det noen meter med varmekabel som er tapet fast til karet.
Disse målingene får jeg med tilt
Ser målingen av temp er grei i utgjæringsfasen, da det sikkert er bare kompressoren på kjøleskapet som er i drift,samt gjær produserer varme.
Etter utgjæring blir temp ustabil på tilt, varierer med nesten 3 grader.
STC1000+ temp virker til å ha bare 0,3 grader avvik.
Det er jo stc1000+ jeg bruker til styringen av temperatur, og jeg stoler mere på STC enn Tilt.
Tilten kan jo ligge nærme kanten på gjæringskaret hvor kabelen er tapet fast. Da vil det muligens bli et større temperaturavvik.
Det vil jo ta litt tid før temperaturproben til stc 1000 blir aktivert kontra Tilt kanskje?
Hva er deres erfaringer med dette, får noen av dere ustabile tilmålinger?
Hadde det vært bedre med en varmekilde i kjøleskapet, og ikke rett på gjæringskaret?
Jeg har netopp skaffet meg en Tilt til å følge gjæringsforløpet.
Gjæringskaret mitt er av stål og er i et kjøleskap kontollert med en stc1000+.
Temperaturproben ligger inne i en pocket på karet (måler temp inne i vørter) som er fylt med vann (starsan).
Rundt gjæringskaret er det noen meter med varmekabel som er tapet fast til karet.
Disse målingene får jeg med tilt
Ser målingen av temp er grei i utgjæringsfasen, da det sikkert er bare kompressoren på kjøleskapet som er i drift,samt gjær produserer varme.
Etter utgjæring blir temp ustabil på tilt, varierer med nesten 3 grader.
STC1000+ temp virker til å ha bare 0,3 grader avvik.
Det er jo stc1000+ jeg bruker til styringen av temperatur, og jeg stoler mere på STC enn Tilt.
Tilten kan jo ligge nærme kanten på gjæringskaret hvor kabelen er tapet fast. Da vil det muligens bli et større temperaturavvik.
Det vil jo ta litt tid før temperaturproben til stc 1000 blir aktivert kontra Tilt kanskje?
Hva er deres erfaringer med dette, får noen av dere ustabile tilmålinger?
Hadde det vært bedre med en varmekilde i kjøleskapet, og ikke rett på gjæringskaret?
Vedlegg
Sist redigert: