Tips ang. kjøp av magnetrører

Hei

Jeg har en stund ventet på at bryggeland skal få inn magnetrørere på lager igjen, men det går så tregt der at jeg vurderer å handle en annen plass.
Er det noen som har tips til en magnetrører til en ok pris? Ser bryggselv har en inne, men jeg trenger ikke en så stor en og jeg synes denne blir litt dyr.
 
Kjøpte min på Stirplate.com. Type PC-vifte med regulering i matbok. Trenger strømforsyning utenom. Drar 2l starter.
 
Her er min magnetrører. Pc vifte med 12v adapter. Har knekt av vingene på vifta og limt på to magneter. Kosta meg ca 0kr.
 

Vedlegg

  • Screenshot_2013-10-13-11-18-51.jpg
    Screenshot_2013-10-13-11-18-51.jpg
    472,3 KB · Sett: 1.958
Lurer også på dette. Har vært nære på å bestille fra bryggeland flere ganger, men den blir alltid utsolgt innen jeg får ut fingeren.
Ønsker å kjøpe ferdig og ikke bygge selv. Ser temaet har vært oppe en rekke ganger.
Det må da finnes steder på nettet hvor dette er å oppdrive?
 
Drar magnetrørerne 5L erlenmeyer? Isåfall, hvilken magnetrører? Ser at de fleste oppgir 2L. Har noen bygd en?

Så nå at det var postet nytt innlegg hvor bildet viste akkurat dette. Men i beskrivelsen står det 2L... og uten flaske  :nosmile:
 
Drar magnetrørerne 5L erlenmeyer? Isåfall, hvilken magnetrører? Ser at de fleste oppgir 2L. Har noen bygd en?

Lurer også på dette. Har en mistanke om at det fungerer greit med en relativt enkel sak. Sikkert selvfølgelig forskjell på PC vifte og annen motorisering.
Ser at mange av de dyrere er beregnet på at man kan søle div blandinger osv. samt at de også er "godkjent" for større volum.
Kanskje ikke nødvendigvis det man trenger å betale ekstra for i dette tilfellet. Kanskje like greit å heller kjøpe en rimelig så lenge den drar det rundt, og heller bytte oftere om den til slutt streiker.
Det hadde likevel vært artig å høre om de som bygger på PC vifte får til å kjøre en blanding på 5 liter for eksempel? Viser det seg at dette går greit, er det jo vanskelig å komme utenom at det å bygge selv koster en brøkdel av prisen...


Ikke sikkert dette er det dummeste, men nærmer seg jo prisen til bryggeland.
 
DanielW skrev:
Drar magnetrørerne 5L erlenmeyer? Isåfall, hvilken magnetrører? Ser at de fleste oppgir 2L. Har noen bygd en?

Lurer også på dette. Har en mistanke om at det fungerer greit med en relativt enkel sak. Sikkert selvfølgelig forskjell på PC vifte og annen motorisering.
Ser at mange av de dyrere er beregnet på at man kan søle div blandinger osv. samt at de også er "godkjent" for større volum.
Kanskje ikke nødvendigvis det man trenger å betale ekstra for i dette tilfellet. Kanskje like greit å heller kjøpe en rimelig så lenge den drar det rundt, og heller bytte oftere om den til slutt streiker.
Det hadde likevel vært artig å høre om de som bygger på PC vifte får til å kjøre en blanding på 5 liter for eksempel? Viser det seg at dette går greit, er det jo vanskelig å komme utenom at det å bygge selv koster en brøkdel av prisen...


Ikke sikkert dette er det dummeste, men nærmer seg jo prisen til bryggeland.

Har bygget rører selv av pc vifte og regulerbar strømforsyning, med 5l i kolben kan jeg dra wortex helt ned til bunnen så det surkler, med tannhjulsmagnet, vanlig pcvifte som jeg har limt en metallplate på vifta, og lagt 2 hardiskmagneter oppåhverandre, har funka fjell på X antall startere, har også en som kommer fra stirstarters.com men den er ikke noe å rope hurra for, grei nok på 1,5-2l men ikke mere en akkurat.
 
Ser at KPT Comet har en på tilbud. Private kan bestille mot forhands betaling, du må kjøpe for minst kr. 600,00, men man kan jo fylle på med kolber, magneter etc. ;D

http://www.kptkomet.no/produkter/no_kjemi_laboratorieutstyr_54/glassutstyr-1/
 
Har noen prøvd denne "magnetrører økonomi" fra KPT Komet? Det står 2 liter, men kan den dra mer?

Var veldig billig.

Elling
 
Jeg har kjøpt en magnetrører, og kommer til å lage 1 - 2 liters startere. Ser at det finnes mange forskjellige rørepinner, men det står lite om hva de forskjellige er egnet til.
noen som har noen tips til hvilken pinne som vil fungere best?
 
Jeg har rørepinner i flere forskjellige størrelser, men det er bare en av de som virker optimalt. Antar det har noe med avstanden mellom magnetene på selve røreren og hvordan den passer med lengden på rørepinnen. De koster jo ikke all verdens så det er jo bare å prøve seg frem.
 
Kjøpte min rører hos KPT. Og er veldig fornøyd. Den gjør jobbet godt synes jeg. Har testet med litt forskjellige typer magneter, alt fra pinner, propeller osv. Men har funnet ut at det meste fungerer. Kjøpte en 5000 ml kolbe som jeg bruker på store startere. Med propell magnet klarer den å røre en starter opp til 3,5 liter uten problem. Det eneste er at den må ha gradvis økning i fart.

Nå har jeg ikke så mye erfaringer med de andre rømerne på markedet - men er utrolig fornøyd med denne.

Det eneste tipset jeg kan gi er at det er veldig forskjell på kolbene - om de er "rette" eller ikke i bunnen. Noe som kan føre til at det blir litt kast i magneten og av den grunn lager litt støy.

Må si KPT har også utmerket service - så det å handle derfra er ikke problem. Men pengene går fort der også, blir alltid at man tar med noe ekstra.

//Tor
 
Kjøpte magnetrøreren fra bryggselv og denne er skikkelig rå.

Prøvde meg på 10 liter i et bøtte med vann og det gikk bra  ;) Så jeg tror ikke jeg skal ha problemer med å lage det jeg trenger av startere.
 
torheie skrev:
Kjøpte min rører hos KPT. Og er veldig fornøyd. Den gjør jobbet godt synes jeg. Har testet med litt forskjellige typer magneter, alt fra pinner, propeller osv. Men har funnet ut at det meste fungerer. Kjøpte en 5000 ml kolbe som jeg bruker på store startere. Med propell magnet klarer den å røre en starter opp til 3,5 liter uten problem. Det eneste er at den må ha gradvis økning i fart.

Nå har jeg ikke så mye erfaringer med de andre rømerne på markedet - men er utrolig fornøyd med denne.

Det eneste tipset jeg kan gi er at det er veldig forskjell på kolbene - om de er "rette" eller ikke i bunnen. Noe som kan føre til at det blir litt kast i magneten og av den grunn lager litt støy.

Må si KPT har også utmerket service - så det å handle derfra er ikke problem. Men pengene går fort der også, blir alltid at man tar med noe ekstra.

//Tor

Hvilken kjøpte du? Ser de har en til tusenlappen der, den burde vel holde?
 
He he -greit å nevne hvem jeg kjøpte!

Jeg kjøpte økonomimodellen deres - perfekt til mitt bruk :)

//Tor
 
Oki, hvor store brygg lager du? Men nå fikk jeg akkurat en pc vifte så da skal jeg først prøve å lage en selv:)
 
Tilbake
Topp