Tips ang. oppskrift på bringebærøl

Hei,
har lenge hatt lyst å prøve meg på en lambic eller en annen form for brygg med frukt eller bærsmak som et eksperiment, men siden jeg er helt fersk hadde jeg håpet på innspill/erfaringer om det finnes :) Har gått helt bort fra å lage en lambic fordi de skal stå for lenge, men et øl med bringebærsmak hadde vært noe..

Jeg har tenkt noe slikt:

brygge en 23l enkel tripel (Wyest Abbey gjær som jeg har tatt vare på fra forrige brygg) med lite humle, meske på mellomhøy temperatur for å få frem mer uforgjærbart sukker fra malten, primær i omtrent to uker og sekunder i en uke med 4kg bringebær oppi.

Noe jeg har tenkt på som kan være problematisk:

vil bærene ta med seg mye ulumskheter i ølet, og kan de bli dårlige hvis de står for lenge i gjæringskaret? Vil nødig ha mugne bær i ølet..
burde jeg heller ha bærene oppi ved koking?
Burde det stå lengre enn ei uke med bærene for å få med seg mer smak, eller mindre for å hindre at alt sukkeret gjæres bort i bærene?

Kanskje noen har prøvd seg på noe lignende og har erfaringer? :)
 
Jeg har en belgisk wit stående som jeg tilsatte bringebær.

Jeg frøs bærene og tilsatte dem i sekundærgjæringen. Wit-en har ligget på bær i 2 uker nå og skal ligge noen uker til. Lagres på rundt 19 grader.
 
Fryser man bærene skal man ettersigende drepe så godt som alt som kan lage lurveleven i brygget. Har ikke testet brygget for å se om det har blitt infisert enda.

Bare en heads up
 
Du burde ikke koke bærene. Da vil en del smak/aroma fordampet.
Fryse er en god ide. Da brytes celleveggene i bæret ned, og gjæren kommer til sukkeret.
En sakte nedfrysning gir større iskrystaller, og dermed bedre nedfrysning av celleveggene. Eventuelt fryse-tine-fryse for bedre nedbrytning.

Men jeg er ikke sikker på om nedfrysning dreper alt av bakterier og gjær. Men Tilsettes bærene etter primærgjæring vil alkoholen ta seg av en god del, og er du bekymret kan du pasteurisere bærene.
 
Tilbake
Topp