Tips angående skylling

Har lest litt angående skylling, og det er ein ting eg ikkje heilt blir klok på. Hvis nokon kunne ha forklart dette etter teskjeimetoden, så hadde det vært fint.

Det var ein som skreiv i ein artikkel her angående juleøl, at for å oppnå riktig/høg OG, så anbefaltes det å redusere skylling. Eg har i alle år trudd, at ved å skylle godt gjennom, så får du med deg meir søtstoff utav maltet, selfølgelig alt etter temperatur på skyllinga. Er det nokon som har forklaring på dette ?

Eg pleier å meske med ca 20 liter og skylle med 15-16 liter på ca 78 grader, på min BB30, for å få ca 25 liter ferdig øl. Bør eg eksempelvis bruke 25 liter på mesken og heller skylle med 10-11 liter, for meir optimalt resultat ?
 
Jeg opplever at jeg får best utbytte i BB30 ved å meske med 23 liter og skylle med ca 10 liter.
 
Har lest litt angående skylling, og det er ein ting eg ikkje heilt blir klok på. Hvis nokon kunne ha forklart dette etter teskjeimetoden, så hadde det vært fint.

Det var ein som skreiv i ein artikkel her angående juleøl, at for å oppnå riktig/høg OG, så anbefaltes det å redusere skylling. Eg har i alle år trudd, at ved å skylle godt gjennom, så får du med deg meir søtstoff utav maltet, selfølgelig alt etter temperatur på skyllinga. Er det nokon som har forklaring på dette ?

Eg pleier å meske med ca 20 liter og skylle med 15-16 liter på ca 78 grader, på min BB30, for å få ca 25 liter ferdig øl. Bør eg eksempelvis bruke 25 liter på mesken og heller skylle med 10-11 liter, for meir optimalt resultat ?
Som du skriver vil økt skylling gi økt utbytte fra malten, altså får du ut mer av det tilgjengelige sukkeret. Men samtidig øker du volumet til koking, så resultatet blir større volum med lavere SG enn dersom du hadde avsluttet skyllingen tidligere.

Poenget i oppskriften er sannsynligvis at du ønsker ganske høy SG før koking, og dermed bør avslutte skyllingen relativt tidlig.
 
Jeg har et spørsmål angående skylling. Jeg opplevde at skyllingen gikk veldig mye tregere enn vanlig sist jeg brygget, og jeg tror årsaken kan være at mesken inneholdt 750g hurtigris. Hva bør man gjøre når det går så tregt når man skyller? Bør man hjelpe til litt? Eller skal man vente? Altså det gikk skikkelig tregt...jeg rørte litt etter en stund...og da gikk det mer som normalt...og OG ble ihvertfall veldig bra. Skulle være 49, ble 48. Jeg tok en råajanse der og da, men lurer på hvordan jeg bør gjøre det neste gang. Har Beer Brew 30.
 
Når du ikke rører bruker du da lang tid på eks 30l. Ser det er noen som skriver de skyller kun i 15m.(mulig de da venter en time til alt er
igjennom da)
 
Det var ein som skreiv i ein artikkel her angående juleøl, at for å oppnå riktig/høg OG, så anbefaltes det å redusere skylling. Eg har i alle år trudd, at ved å skylle godt gjennom, så får du med deg meir søtstoff utav maltet, selfølgelig alt etter temperatur på skyllinga. Er det nokon som har forklaring på dette ?
Det er riktig som du sier at mer skylling får du med mer søtstoff. Men du får også mye mer vann som du ikke ønsker. Da har du to valg:

1. Redusere skyllingen.
2. Skylle mye for deretter og koke lengre for å få bort det ekstra vannet. Du får økt utbytte med denne siste metoden, men det tar lengre tid. Og det forutsetter at du har plass i kjelen.
 
Jeg har et spørsmål angående skylling. Jeg opplevde at skyllingen gikk veldig mye tregere enn vanlig sist jeg brygget, og jeg tror årsaken kan være at mesken inneholdt 750g hurtigris. Hva bør man gjøre når det går så tregt når man skyller? Bør man hjelpe til litt? Eller skal man vente? Altså det gikk skikkelig tregt...jeg rørte litt etter en stund...og da gikk det mer som normalt...og OG ble ihvertfall veldig bra. Skulle være 49, ble 48. Jeg tok en råajanse der og da, men lurer på hvordan jeg bør gjøre det neste gang. Har Beer Brew 30.
Neste gang du brygger med store mengder ris, flaket mais, rug eller annet som lett blir til grøt, tilsetter du risskall. Da unngår du kompakt mesk. Koster en bagatell i bryggebutikken.
 
Bare for å skape litt ekstra forvirring: Når jeg skyller med min Grainfather så bruker jeg helt kaldt vann fra springen! Tester viser meg at jeg kun mister 0.002 i SG. Det er en bra pris for å slippe å styre med varmt vann og ekstra kjeler!
 
Bare for å skape litt ekstra forvirring: Når jeg skyller med min Grainfather så bruker jeg helt kaldt vann fra springen! Tester viser meg at jeg kun mister 0.002 i SG. Det er en bra pris for å slippe å styre med varmt vann og ekstra kjeler!
Hæ? Kan det stemme? Får du vaska ut sukkeret så godt med kaldtvann? Det hadde jo vært utrolig digg, men jeg kjenner jeg sliter med å tro det er sant.
 
Hæ? Kan det stemme? Får du vaska ut sukkeret så godt med kaldtvann? Det hadde jo vært utrolig digg, men jeg kjenner jeg sliter med å tro det er sant.

Jeg testet dette etter å ha lest at andre har prøvd det. Det er noe jeg startet med 4-5 batcher siden, og har egentlig ikke hatt noen utfordringer. Siste batch nå, en saison på 1.055 hadde jeg ingen målbare tap i det hele tatt. Traff rett på OG. Her er en av eksperimentene jeg leste: http://brulosophy.com/2016/04/11/sparge-temperature-pt-1-standard-vs-cool-exbeeriment-results/

Jeg har egentlig tenkt at det er jo bare å prøve. Den største konsekvensen er jo at jeg får en litt tynnere vørter. Blir fortsatt øl!
Så langt har det fungert bra for meg uten noen konsekvens, og jeg kommer til å fortsette med å skylle med kaldt vann inntil videre.

Om noen prøver seg på dette tror jeg det er en god idé å ha et utmesksteg i programmet sitt, altså heve temperaten på slutten av mesk til 75-80 C. Tanken min er at vi fortsatt ønsker å stoppe enzymene fra videre aktivitet. Kaldt skyllevann vil jo ikke gjøre det.
 
Braukaiser har også gjort tilsvarende.
En fordel er som nevnt at du ikke trenger varme skyllevann, en ulempe er at du bruker lengre tid for å oppnå kok. http://braukaiser.com/blog/blog/2009/05/12/cold-water-sparging/

Conclusions:
  • Cold sparging does not have strong adverse effects on efficiency and beer quality
  • when a mash-out is performed it has no apparent effect on the fermentability of the wort. I don't know if this is still the case when no mash-out is done.
  • it may make the beer more prone to haze
  • it does not really save time since the wort at the end of the lauter will be colder and require more time to be heated to boiling temperatures
  • it can save the need for a pot for heating the sparge water
  • Since the spent grain temperature is lower at the end of a cold sparge less energy is wasted.
 
Braukaiser har også gjort tilsvarende.
En fordel er som nevnt at du ikke trenger varme skyllevann, en ulempe er at du bruker lengre tid for å oppnå kok. http://braukaiser.com/blog/blog/2009/05/12/cold-water-sparging/

Conclusions:
  • Cold sparging does not have strong adverse effects on efficiency and beer quality
  • when a mash-out is performed it has no apparent effect on the fermentability of the wort. I don't know if this is still the case when no mash-out is done.
  • it may make the beer more prone to haze
  • it does not really save time since the wort at the end of the lauter will be colder and require more time to be heated to boiling temperatures
  • it can save the need for a pot for heating the sparge water
  • Since the spent grain temperature is lower at the end of a cold sparge less energy is wasted.

Det ser kjent ut ja, har sett den også mens jeg har gjort research på dette. Tid til oppkok er ikke noe stort problem for meg uansett, på grunn av måten man bruker en Grainfather på. Jeg skrur på kok med én gang etter å ha løftet maltkurven ut av kjelen. Skyllingen tar gjerne 30-40 minutter, og når jeg fjerner maltkurven ligger vørteren allerede rundt 96-98 grader.

En annen fordel sitatet ditt minnet meg på er at det er svært mye enklere å tømme ut og kaste kald malt enn 75 grader varm malt.

Dette med tåkete øl er jeg spent på, det vil tiden vise. Jeg har ikke sett noe enda, men så har også de ølene jeg har laget med denne metoden ikke vært typer som er utsatt for dette problemet; Saison og hefeweissen, tåke velkommen! I porter og mitt juleøl for 2018 (belgisk dobbel) klarer jeg ikke se noe, men disse er også veldig mørke. Den første jeg prøvde kald skylling på er en tsjekkisk pils, ser jeg i notatene mine. Denne har jo stått på 0 C i 4 uker nå, så den er nok klar uansett hvor mye tåke det var i den før.

EDIT:
Når jeg skyller så starter jeg med å vente til det er ca 1-2 cm med vørter igjen oppå malten. Så bruker jeg kaldt vann til å vedlikeholde dette nivået, frem til jeg har ca 27 liter. Når det siste vannet har rent ned i kjelen sikter jeg på å ha eksakt 30 liter til kok. Etter 60 minutter koking har jeg igjen 27 liter, hvor 2 av dem går til bunnfall/kast.
 
Kult. Det skal jeg absolutt prøve i neste brygg. Vi har brukt utrolig mye energi på å treffe akkurat 76 grader på skyllevannet.
 
Tilbake
Topp