Tips på pumpe til vørtersirkulering

Oskar_L

Norbrygg-medlem
Heisann,

Nå i disse juletider så er det jo en perfekt tid for å kjøpe seg litt nytt digg til bryggeriet. Jeg driver på å prøver å velge meg en sirkulasjonspumpe.

Er det noen her som har anbefalinger?

Jeg har sett litt på pumpen til Beerbrew, er det noen som har noe erfaring med denne? (Ser forøvrig ut som om den er utsolgt)

Mvh
Oskar
 
Hei,

Ser eg nok var litt vel trøtt her ja. Bryggar batchar på ca 22,5 liter so pumpa bør være tilpassa dette.

Ser og at det blei vørtersirkulering medan det skulle være sirkulering under mesking :)

Oskar
 
Jeg bruker solarproject pumpa på min beerbrew, og har ikke hatt problemer med den enda. Ikke den sterkeste pumpa, men funker til mitt bruk. Ta med silikon slanger med tilkoblinger, gjør ting lett.
 
Jeg bruker også en slik kjempebillig Solar prosjekt pumpe. Har brukt den til resirkulering og overføring fra skyllingen og over i kokekjelen. På opp til 100 liters batcher. Den har fungert perfekt til nå (har brukt den til de to siste bryggingene). Flowen er liten noe som passer veldig godt. Har ei stor pumpe (Rover) til overføringen av vørteren til gjæringskaret!  :)
 
Svein Erik skrev:
Jeg bruker også en slik kjempebillig Solar prosjekt pumpe. Har brukt den til resirkulering og overføring fra skyllingen og over i kokekjelen. På opp til 100 liters batcher. Den har fungert perfekt til nå (har brukt den til de to siste bryggingene). Flowen er liten noe som passer veldig godt. Har ei stor pumpe (Rover) til overføringen av vørteren til gjæringskaret!  :)


Hvor finner mann de solar pumpe
 
Den pumpa katla viser til her, brukte jeg til mange brygg på min (føre detta) BB30. Helt super til sitt bruk, men ikke forvent annet enn rolig sirkulasjon. Glem whirlpool!
Så vidt jeg vet, fungerer den fortsatt hos sin nye eier.
 
Ketil skrev:
Den pumpa katla viser til her, brukte jeg til mange brygg på min (føre detta) BB30. Helt super til sitt bruk, men ikke forvent annet enn rolig sirkulasjon. Glem whirlpool!
Så vidt jeg vet, fungerer den fortsatt hos sin nye eier.

Hva annet trenger jeg å bestille slanger, overganger osv?
 
Jeg kjøpte med det som heter SP199. Bildet rett under pumpebildet.
Mener de passer perfekt til 9 mm silikonslange jeg kjøpte på bryggselv. Litt usikker, da det er et år siden.
Selv om ikke pumpa er så kraftig, hadde jeg en biltema kuleventil på toppen for å justere flow.
Pumpa er veldig fleksibel, så du kan også velge å ha en justerbar trafo/omformer til å justere flow. Tror det sto 7 til 17 volt i bruksanvisningen.
 
Ketil skrev:
Jeg kjøpte med det som heter SP199. Bildet rett under pumpebildet.
Mener de passer perfekt til 9 mm silikonslange jeg kjøpte på bryggselv. Litt usikker, da det er et år siden.
Selv om ikke pumpa er så kraftig, hadde jeg en Biltema kuleventil på toppen for å justere flow.
Pumpa er veldig fleksibel, så du kan også velge å ha en justerbar trafo/omformer til å justere flow. Tror det sto 7 til 17 volt i bruksanvisningen.

Takker :)
 
Hvor får man tak i march- eller iwaki-pumper til en god pris?
Har vel egentlig tenkt iwaki pga støy, men er det forsvarbart ifht pris?

:attevar:
 
-Lars-Fr- skrev:
Hvor får man tak i march- eller iwaki-pumper til en god pris?
Har vel egentlig tenkt iwaki pga støy, men er det forsvarbart ifht pris?

:attevar:

ebay er vel ein vanleg stad
 
Funker en sånn?
http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Radiator-og-varme/Pumpe/Sirkulasjonspumpe-866080/
 
runarstock skrev:
Fikk selv en pumpe fra Solar project idag, pumper som bare det. Må nesten brygge straks for å prøve den!
Jeg bruker en slik til å fylle meskedunken fra hlt med. Til det fungerer den ypperlig, og har gjort det i snart to år...
Hvis du skal kjøre vørter gjennom, må den rengjøres nøye med en gang etter bruk, hvis ikke setter rotoren seg i vørterrester....ellers er det utrolig til kapasitet etter størrelsen :)
 
magne1972 skrev:
runarstock skrev:
Fikk selv en pumpe fra Solar project idag, pumper som bare det. Må nesten brygge straks for å prøve den!
Jeg bruker en slik til å fylle meskedunken fra hlt med. Til det fungerer den ypperlig, og har gjort det i snart to år...
Hvis du skal kjøre vørter gjennom, må den rengjøres nøye med en gang etter bruk, hvis ikke setter rotoren seg i vørterrester....ellers er det utrolig til kapasitet etter størrelsen :)

Humra litt av størrelsen da jeg åpna pakken ja. Må modifisere litt her ser jeg, for å mate pumpa med hevert fra meskeboksen fungerte svært dårlig, så må vel ta høl i boksen å sette på ei kran. Funka fint likevel bare en ble kvitt luftbobler.
 
Tilbake
Topp