Tips til bryggeoppsett og utstyr

Prøver å tilegne meg så mye informasjon som mulig og tenker etterhvert å forsøke Biab . Har fått fatt i en 30 l tykkbunnet rustfri kjele med kran og kjøler . Har også en ny krabbekoker aluminium 40 l kjele med 9,4 Kw brenner . Tenker litt på hvordan jeg skal lage til oppsettet mitt . Er det noen av dere som har noen gode råd evt forslag til innkjøp som må gjøres ?
 
For BIAB ser det vel ut til at du har det som trengs her, bortsett fra meskepose og annet småtteri. Hvis du skal brygge ute eller i rom som ikke er oppvarmet, kan jo en kjøleboks som meskekar være et smart tillegg, rett og slett for å få noe som holder jevn temperatur under mesken. Men en får det til å funke med isolering av bryggekjelen også, vhja liggeunderlag eller lignende.
 
For BIAB ser det vel ut til at du har det som trengs her, bortsett fra meskepose og annet småtteri. Hvis du skal brygge ute eller i rom som ikke er oppvarmet, kan jo en kjøleboks som meskekar være et smart tillegg, rett og slett for å få noe som holder jevn temperatur under mesken. Men en får det til å funke med isolering av bryggekjelen også, vhja liggeunderlag eller lignende.
Takk for svar .
Kanskje jeg prøver å isolere kjelen for mesking , er det mye temp tap i den under mesking innedørs
 
Jeg har også brukt overnevnte liggeunderlag fra Clas. Litt arbeid å skjære til spor håndtakene slik at det kommer helt intill.

For meg som mesker en time funker dette helt prima. Varmer vannet opp til ønsket temperatur + 5 grader før malten has i. Da holder tempen seg gjennom hele meskingen uten at jeg trenger å tilføre varme. Synker ca 1 grad ila meskingen. Hvis man først begynner å tilføre varme ender man fort opp med å overskyte.
 
Jeg har også brukt overnevnte liggeunderlag fra Clas. Litt arbeid å skjære til spor håndtakene slik at det kommer helt intill.

For meg som mesker en time funker dette helt prima. Varmer vannet opp til ønsket temperatur + 5 grader før malten has i. Da holder tempen seg gjennom hele meskingen uten at jeg trenger å tilføre varme. Synker ca 1 grad ila meskingen. Hvis man først begynner å tilføre varme ender man fort opp med å overskyte.
Kontrollerer du temp underveis eller unngår du for å ikke slippe ut varme ,
 
Jeg rører i malten (eller kanskje man skal kalle det vender på) en gang per 10
min ca, har 2 stk termometer plassert i mesken når lokket er på så jeg ser temperaturen uten å ta av lokket.
 
Jeg bruker denne:

https://m.bryggselv.no/termometer/400406/termometer-digital

Og et steketermometer som bekvemmelig nok passer i hullet i lokket på kjelen. Det jeg linket til slenger jeg oppi mesken, prøver å få det litt ned i mesken. Da har jeg et målepunkt i toppen og et i bunnen. Det er vel strengt tatt ikke nødvendig, men så hadde jeg nå to tilgjengelig [emoji4]

Finnes sikkert andre alternativer også
 
Tilbake
Topp