Tips til god oppskrift på Ekstra lys malt ekstrakt

SAT

 
Har kjøpt to stk bokser med ekstra lys maltekstrakt, og skal brygge i helga. Så trenger litt tips angående gode tilsetninger eller oppskrifter :)
 
Spørs hva du liker... Mange gode oppskrifter her inne (og der ute). De to boksene med ekstrakt tilsvarer ca. 4 kg pale-malt, som er basisen for de fleste ales. Så du kan egentlig bare kjøre på med humle etter eget ønske, kanskje også spesial-malt. Og kanskje en halvkilo spraymalt, for å få opp ABV'en litt. Lykke til!!
 
Har funnet ut at jeg går for en type Kølsch, Ale, med Citrus humle, Huel melon humle, vurderer å tilsette litt honning for sødme, og kanskje revet lime eller sitron
 
Har funnet ut at jeg går for en type Kølsch, Ale, med Citrus humle, Huel melon humle, vurderer å tilsette litt honning for sødme, og kanskje revet lime eller sitron
Et lite tips kan være at gjæren nok vil sørge for at honningen ikke vil bidra med sødme, men øke alkoholinnholdet. Avhengig av hvordan du tilsetter den, vil den nok likevel bidra med honningsmak og -aroma.
 
Hvis du har sett forbrukerinspektørene der de brygger øl fra ekstrakt, så er det tydelig at det smaker honning. Blir kanskje feil med sødme, men honningsmaken får du :)
 
Beste IPA'n jeg har brygget var med 2 bokser Briess Golden light og
6g Warrior, 7g Citra, 4g Mosaic & 9g Nelson Sauvin tilsettes hvert 10 min på 12 liter
om jeg ikke husker helt feil
 
12 liter
OG: 1.075
IBU: +100

3 kg Briess Golden Light

6g Warrior, 7g Citra, 4g Mosaic & 9g Nelson Sauvin @ 60, 50, 40, 30, 20, 10 & 0 min

6g Warrior, 7g Citra, 4g Mosaic & 9g Nelson Sauvin, tørrhumle

US-05
 
Er på jakt etter en Wit oppskrift eller en blonde lignende oppskrift også hvis noen har :)
 
Tilbake
Topp