Råvarer til glutenfritt øl

Poenget mitt var at Kinsarvik Naturkost ligger i Bergen Sentrum på et par senter i Bergen og på et par steder i Oslo, og ikke i Kinsarvik i Hardanger. (Dette som ren folkeopplysning)
 
Jeg er litt usikker på om du får det fra kinsarvik til å spire, kornblandinger i butikk blir ofte aggressivt tørket noe som dreper embryo i kornet. Ville også skjekket om skall er intakt på kornene.

Hvis kornet ikke er levedyktig, blir det ingen malt og dermed ingen øl. Det er derfor det er så greit å bruke såkorn fordi der er det krav til liv slik at bonden ikke kaster bort tiden sin når han/hun skal dyrke. Du kan for all del prøve med korn fra Kinsarvik, ta 2 x 100 korn, legg det mellom to lag fuktig kjøkken papir tørk (pass på at det ikke tørker ut) og se hvor mange som spirer etter 48 til 72 timer (litt usikker på hvor lang tid det tar med bokhvete, hirse ++ ). Om du har under 95 % spiring er det ikke egnet til å bruke som malt.

Om du skal ha såkorn må det være økologisk, vanlige såkorn blir beiset og sikkert sprøytet ting du ikke vil ha i ølet ditt. Lykke til, og ta gjerne kontakt om trenger litt help med maltingen.
 

Takk, jeg har faktisk lest et par artikler av Andrew Lavery. Veldig dyktig fyr!
Kornet fra kinsarvik spirer overaskende bra, så jeg driver å gjør meg klar til tørking, Innser plutselig at jeg har for liten ovn, derav denne :p --> http://forum.norbrygg.no/threads/bygge-maltkiln-selv-why-not.22185/


Bestillte foresten 6.5kg av denne til 240,- med frakt --> http://www.iherb.com/Bob-s-Red-Mill-Whole-Grain-Millet-28-oz-793-g/35582

Har sett en del andre som bruker den til å lage malt, så den burde være fin.
 
Er det noen som har malt nok til å brygge en 25L batch med glutenfritt øl liggende her? Har ei tante som har et kjært ønske om å få smake litt øl igjen. Så er veldig interresert i en god oppskrift og maltet silk at jeg kan meske dette. Skriv gjærne her eller på PM om du har liggende eller om du har funnet noen som selger i løs vekt.
 
Er det noen som har malt nok til å brygge en 25L batch med glutenfritt øl liggende her? Har ei tante som har et kjært ønske om å få smake litt øl igjen. Så er veldig interresert i en god oppskrift og maltet silk at jeg kan meske dette. Skriv gjærne her eller på PM om du har liggende eller om du har funnet noen som selger i løs vekt.


Bryggeland har bokhvete. Men det er uten aktive enzymer. Så du trenger amylase i tillegg. Og jeg tror nok du er tjent med å bruke durra ekstrakt for størstedelen av det gjærbare sukkeret. Bokhvete gir bare en mer øllete smak men blir angivelig for tynt til å kjøre det 100%. I tillegg kan du bruke litt glutenfritt havregryn for mer nyansert smak. Det er så vidt jeg vet det beste du klarer i Europa om dagen.

Se denne for imfo om glutenfri mesking. http://www.glutenfreehomebrewing.org/all_grain_brewing_tutorial.php :)
 
Fant noe basert på sirup men, kan det bli noe godt da? Veldig usikker her. Får nok lese meg kraftig opp her ja før jeg forsøker meg på dette. Takk for tips.

glutenfri.JPG
 
Fant noe basert på sirup men, kan det bli noe godt da? Veldig usikker her. Får nok lese meg kraftig opp her ja før jeg forsøker meg på dette. Takk for tips.

Vis vedlegget 15085


Jeg har lagd et par ekstraktbrygg av sorghum. Det blir mye bedre en commerst sorghum øl. Men litt tynt, og med en søtsyrlig nesten metallisk ettersmak. Der er durra ekstrakt bedre en briess sorghum. Men jeg håper litt bokhvete skal hjelpe på å roe den smaken. Og masse aromehomle hjelper. Den siden jeg linket til hat info om maling også. Der kan du score stort om du har tid og ork.
 
Tilbake
Topp