Tips til juleøl?

Jeg sliter litt med å finne på noe spennende til et juleøl. Dette blir mitt første juleøl. Ønsker noe som har et klassisk juleøl utseende, men som smaker noe nytt og spennende. Jeg brygger all-grain. Ikke veldig erfaren, men er villig til å prøve det meste. Ønsker noe som er basert på pilsnermalt eller palemalt. Overgjæret eller undergjæret, det spiller ingen rolle. Kona og jeg er spesielt glad i american ipa med cascade, citra, chinook, amarillo, etc. Brygger på Brewster, så får 25 liters brygg (ca. 20 liter på gjæringskaret). 

Noen som har noen gode oppskrifter eller forslag?

Takk, FreddyA!
Jeg skal legge den inn i BrewSmith og kikke på den. Ser spennende ut.

Jeg er fortsatt åpen for flere forslag/ideer. Moro å jobbe litt med noen forskjellige oppskrifter.

Såg frå ein annan tråd at ein av bryggeinspirator Gahr sine favorittar til julematen er amerikansk amber, frotrinnsvis ABC Brewing sin Henrik Amber. Har ikkje funne oppskrift for denne (har ikkje søkt mykje), men fann ei anna prisbelønt oppskrift på amerikansk (vestkyst) amber ale http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3587.0.html Sjølv har eg ikkje prøvd den, men det har mange andre gjort.

Flott tips, FrodeSy! Takk. Den så også spennende ut. Får noen ideer her. :)

Jeg tar gjerne i mot flere tips til gode oppskrifter på en god juleøl.

FreddyA: Jeg gikk for forslaget ditt og brygget Gahr sin oppskrift. Den ble flasket for et par dager siden og skal stå til modning nå frem til desember. Smakte på den og den lovet veldig godt! Takk for tipset! 

Tilbake
Topp