Hallo!
Skal brygge en Kølch fra bryggselv.no på en ølbrygger fra netthandelen. Tenkte å prøve partiskylling.
Settet inneholder 4,8 kg malt.
Jeg tenker slik: 14,8 liter meskevann, som gir 10 liter i kjelen.
1. Skylling, 10 liter vann som gir 10 liter til kok
2. Skylling, 10 liter vann som gir 10 liter til kok.
Totalt 30 liter til kok.
Jeg mesker de første 14,8 literen i henhold til oppskrift hva angår tid og temp. Dette tapper jeg så over i et rent kar.
Deretter fyller jeg 10 liter vann (79 grader) i kjelen, senker malten nedi og rører forsiktig. Lar dette stå i 15 minutter før det helles i karet sammen med første avtapping. Gjentar denne prosessen en gang til.
Heller så de 30 literne tilbake i kjelen og koker.
Høres dette ut som riktig måte å partiskylle på? Hvor mye bør jeg røre?
Etter kok lurer og nedkjøling lurer jeg på om det er lurt å sette på lokket og la grums bunfelle før tapping på gjæringskar?
Skal brygge en Kølch fra bryggselv.no på en ølbrygger fra netthandelen. Tenkte å prøve partiskylling.
Settet inneholder 4,8 kg malt.
Jeg tenker slik: 14,8 liter meskevann, som gir 10 liter i kjelen.
1. Skylling, 10 liter vann som gir 10 liter til kok
2. Skylling, 10 liter vann som gir 10 liter til kok.
Totalt 30 liter til kok.
Jeg mesker de første 14,8 literen i henhold til oppskrift hva angår tid og temp. Dette tapper jeg så over i et rent kar.
Deretter fyller jeg 10 liter vann (79 grader) i kjelen, senker malten nedi og rører forsiktig. Lar dette stå i 15 minutter før det helles i karet sammen med første avtapping. Gjentar denne prosessen en gang til.
Heller så de 30 literne tilbake i kjelen og koker.
Høres dette ut som riktig måte å partiskylle på? Hvor mye bør jeg røre?
Etter kok lurer og nedkjøling lurer jeg på om det er lurt å sette på lokket og la grums bunfelle før tapping på gjæringskar?