Tips til øltyv

Jeg har et tips her til alle som er redd for å ta ut litt vørter for å måle SG på bryggene sine.
Jeg reiste innom et apotek, kjøpte en 100ml sprøyte og et kateter (lang slange for å hjelpe på urinering)
Sprøyten var billig og kateteret fikk jeg gratis siden den var gått ut på dato, i den sterile forpakningen. Snakker du litt med folk som jobber der, så er det sikkert mye rart som går ut på dato, forklar hva du trenger det til.

1. Jeg dynker sprøyte og kateter i starsan,
2. sprayer starsan på gjæringsdunk og gjærlås.
3. Fjærner gjærlås,
4. Setter kateter og sprøyte sammen, tar slangen ned i hullet, suger opp 100ml
5. Setter på plass gjærlås,
6. Fyller opp målerøret med sprøytens innhold, putter oppi hydrometer og leser av SG
7. En liten prøvesmak og notis i boken må til.

Denne måten har funket problemfritt for meg, og jeg har (bank i bordet) ikke hatt infeksjon i noen av mine brygg. Beste av alt,en slipper å "åpne" hele spannet.
 
Hørtes ut som en bombesikker måte å måle ølet underveis. Men selv har jeg brygget snart 30 batcher uten infeksjon. Jeg bruker ikke gjærlås, legger bare lokket løst oppå gjæringskaret med en ølkork over hullet gjærlåsen skal stå i. Løfter av lokket å kikker/lukter i gjæringskaret ihvertfall annenhver dag gjennom hele gjæringsforløpet. Måler SG tre-fire ganger ved å ta av lokket, stikke en vanlig vintyv, sprayet ut og innvendig med starsan, ned i ølet for å hente ut nok til å måle. Deretter legger jeg lokket løst oppå igjen. Dette har funket for meg i to år uten en eneste infeksjon.

Kjempebra å være renslig, men jeg tror mange overdriver veldig. Skal endel til å få infeksjon når gjæringen er igang.
 
Det jeg ble nysgjerrig på er hva slags fantastisk hydrometer du har som klarer seg med 100ml væske? Jeg bruker 2-3x så mye. Kjipt på småbrygg.
 
Bryggselv selger et plastrør som rommer 100ml, men vær obs på størrelsen på hydrometeret, hvis du har den "store" så sliter du med å få målt, spesielt på lav gravity.
 
Bruker refraktometer før gjæring, så hydrometeret brukes stort sett til lav-SG-måling. Et mindre ett hadde vært interessant. Har "det store" fra bryggselv, og synes det er kjipt og upraktisk. Vanskelig å lese, krever mye vørter osv.
 
Hadde ikke egnet målebeger første gangen.
Brukte da plastrøret hydrometeret (fra Bryggselv)kom i.
Gikk greit det så 100ml begeret er til nå ikke tatt i bruk.
Tar prøver på ca 50-60ml.
Plastrøret bør holdes i lodd (glipen mellom to kjøkkenskapdører fungerer bra) og
roterer røret for å være sikker på at hydrometeret flyter fritt.
 
Et problem til: loddet har en tendens til å "klistre" seg til kanten på begeret. Blir irritert bare av å tenke på det hydrometeret :(
 
En ting å passe på hvis man skal bruke kateter er at noen typer er ferdig satt inn med smøremiddel. De er sterile, så man behøver vel egentlig ikke dyppe de i star san først.
 
Slipper et rengjort hydrometer oppi gjæringskaret etter at stormgjæringen er over. Så ligger det der og flyter gjennom hele gjæringsperioden, og jeg kan lese av når jeg måtte ønske det. Infeksjon, aldri...
 
Slipper et rengjort hydrometer oppi gjæringskaret etter at stormgjæringen er over. Så ligger det der og flyter gjennom hele gjæringsperioden, og jeg kan lese av når jeg måtte ønske det. Infeksjon, aldri...

Det er ikke kompatibelt med mange samtidige brygg og kun ett hydrometer i hus. Dessuten, er det ikke vanskelig å lese av hydrometeret skikkelig på denne måten?
 
En ting å passe på hvis man skal bruke kateter er at noen typer er ferdig satt inn med smøremiddel. De er sterile, så man behøver vel egentlig ikke dyppe de i star san først.

Veg gjennbruk er det greit å vaske og bruke starsan på utstyret. Det var ikke noe smøremiddel på kateteret jeg fikk tak i.
 
Tilbake
Topp