Tips til oppgradering av BB30

SAT

Har hørt at det er fare for å svi malt i bunnen på disse, og lurte på om noen har erfaringer av oppgraderinger.

Tenker på å kanskje heve maltrøret og montere pumpe for sirkulasjon, fremtidige planer blir ved PID styring. Hadde vert fint om noen deler bilder av sitt oppsett.

Det står massevis om dette her i forumet. Men jeg har versjon 3 av BB30, hvor det er gjort den del forbedringer. Jeg har til nå etter 8 brygg på denne ikke opplevd svidd vørter. Jeg kjører forøvrig kun full effekt når jeg bare har vann i, ellers pleier jeg å ha effekten på ca. 50%.

Etter jeg fikk pumpe har jeg ikke hatt noen særlige problemer med å holde mesketemperaturen. Mao. den har funket fint for meg uten noen form for ombygging.

Det står massevis om dette her i forumet. Men jeg har versjon 3 av BB30, hvor det er gjort den del forbedringer. Jeg har til nå etter 8 brygg på denne ikke opplevd svidd vørter. Jeg kjører forøvrig kun full effekt når jeg bare har vann i, ellers pleier jeg å ha effekten på ca. 50%.

Etter jeg fikk pumpe har jeg ikke hatt noen særlige problemer med å holde mesketemperaturen. Mao. den har funket fint for meg uten noen form for ombygging.
Har du PID styring eller måler du temp manuelt ?

Jeg har ikke PID. Men har et digitalt termometer som jeg har nedi mesken og følger med på denne, og isolert selve BBen. Den holder temperaturen stabilt nok. Dropper kanskje en grad eller to i løpet av en time.

Jeg har ikke PID. Men har et digitalt termometer som jeg har nedi mesken og følger med på denne, og isolert selve BBen. Den holder temperaturen stabilt nok. Dropper kanskje en grad eller to i løpet av en time.
Hva har du isolert med? Har hørt at sitteunderlagene smelter fast i beer brewen?

Jeg kjøpte den isolasjonen som selges originalt til BB30, den funker kjempefint uten å smelte seg fast. Men så har jeg i tillegg et liggeunderlag utenpå den igjen.

Hva anbefaler dere, meske i maltøret eller med meskepose ? Har hørt man kan få stuck mash, og hva gjør man evt da ?

Bruker maltrøret. Har aldri fått skikkelig tett mesk, men de gangene det har tettet seg litt så er det bare å røre litt. Ved de siste to byggene har jeg hatt meskepose nedi maltrøret, rett og slett fordi det gjør det utrolig mye enklere å tømme maltrøret etterpå.

Så hva ville du anbefalt ? Liker du best å bruke maltrøret alene eller med meskepose ?

Finnes det noen som bruker meskepose i bb? Hva skal vitsen med det være? Den har jo maltrør til å ha mesken i. Bruk den som den er tenkt å bli brukt.

Det skrives så mye om oppgradering av BB30. Jeg har en v2 som jeg snart har 50 batcher på og har ikke forandret på noe som helst.
Den store fordelen med den som jeg ser det, er at den er så kompakt og at den er veldig enkel å rengjøre. Derfor ønsker jeg ikke å henge på slanger og pumpe og temperaturstyring og alt mulig stash for å ødelegge det kompakte designet. Og jeg har problemer med å se at det skal gi noen fordeler, ikke gir det noen tidsbesparelse og med en god meskespade er det ikke vanskelig å lage en jevn temperatur i mesken.

Hadde det gitt meg bedre øl, eller en bedre effektivitet ville jeg vurdert det, men er kjempefornøyd med resultatet og ligger jevnt på 77% effektivitet.

Bare et lite tips til de som vurderer BB30, en kan få det inntrykket at den MÅ modifiseres før den kan brukes, det må den altså ikke.

Finnes det noen som bruker meskepose i bb? Hva skal vitsen med det være? Den har jo maltrør til å ha mesken i. Bruk den som den er tenkt å bli brukt.
Jeg gjør det bare for å forenkle rengjøring og tømming. Mest fordi jeg bor i en skoeske og mangler et praktisk sted å vaske utstyret. Har meskeposen nedi maltrøret, når det skal tømmes så er det bare å løfte ut posen og tømme i søpla.

Tilbake
Topp