Tips til sikring av søl fra flaskebomber eller utette flasker

Signal

Norbrygg-medlem
Jeg tror jeg fant på noe lurt, og deler.
Når jeg satte flasker til karbonering så var jeg redd for flaskebomber (som jeg har erfart ved brygging i studietiden), så jeg fant på en løsning med IKEA kasser. Jeg satte alle flaskene i 65L kasser (http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80102976/#/00102975). 0,33l og noen 0,5l flasker kan stå i kassene med lokk på (som kan låses igjen), men høyere flasker må stå i åpen kasse. For å slippe flasker som flyr av gårde så la jeg et håndkle over og festet med låsene som passer til kassene (http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80120843/). Kjennes ut som om de sitter godt nok til at man slipper en flyvende flaske. Med lokk på kassene kan de stables, men jeg bærer ikke kassene med innhold, for de virker ikke solide nok til det.
Antall små flasker i en kasse har jeg ikke helt tall på, men det går nok ca 30, og da står de med luft over og i tett kasse, så slipper man søl på gulvet og klaging fra andre i heimen (kona) på at det er øl på gulvet. :)
Kan ta bilder om det er ønskelig.
 
er flaskebomber et stort problem der ute? Hvis man ikke overdriver sukkermengden?  Har aldri opplevd det...
 
Er vel mange som av forskjellige grunner syns det er greit å være føre var med tanke på skadebegrensning hvis uhellet skulle være ute.
F.eks
Oisann .... Den store kassen med jul'pynt er dynka i øl.
Parkett til tusner pr. kvm.
osv. osv.

Syns kasseløsningen var billig ryddig og grei for de som har behovet.
 
Hei, låner tråden din litt

Har akkuratt satt mitt første øl til karbonering. Av frykt for flasker som går av har jeg satt alle flaskene i 2 tomme gjæringskar med lokket på. Eneste bekymring er om karene kan virke som drivhus å gi alt for høy temp?
Hva tror dere om den løsningen?
 
Migemaur skrev:
Hei, låner tråden din litt

Har akkuratt satt mitt første øl til karbonering. Av frykt for flasker som går av har jeg satt alle flaskene i 2 tomme gjæringskar med lokket på. Eneste bekymring er om karene kan virke som drivhus å gi alt for høy temp?
Hva tror dere om den løsningen?

Jeg bruker en rund murerstamp på ca.70 liter som det går 35-38 1/2liters-flasker i. Legger 2 gamle dynetrekk over ( fikk ikke lov av kona å ta de andre ::) )
Har en temp.måler oppi for kontroll. Blir ikke noe høyere temperatur der, så det går nok greit.

Thomas
 
Jeg har tidligere erfart flaskebomber. Pils sett fra europris som gjæres med 3 kg sukker og så en halv spiseskje på hver 1,5l pet flaske gir alvorlig karbonering, spesielt når gjæringen kanskje ikke var helt fullført før det ble flasket...
 
Skjønner. Bedre føre var tenker jeg.

Lurer på hvor ofte NSA er innom forumet her etter alle referansene til flaskebomber  ;D
 
Bruker Gildekasser. Bygger opp med noen federe slik at de ikke står rett på varmekablene.

Det behøver nødvendigvis ikke være at du bruker for mye sukker i carboneringen, ettervert lærer man seg å få det ganske nøyaktig. men man kan jo treffe på flasker med lavere kvalitet. Bra å være sikker...

Brukte noen flasker fra Thailand EN gang, de tålte ikke carb...Og ja, det var øl-flasker.
 
Migemaur skrev:
Hei, låner tråden din litt

Har akkuratt satt mitt første øl til karbonering. Av frykt for flasker som går av har jeg satt alle flaskene i 2 tomme gjæringskar med lokket på. Eneste bekymring er om karene kan virke som drivhus å gi alt for høy temp?
Hva tror dere om den løsningen?

Bygg opp slik at bunnen ikke står rett på varmekabler og ta av lokket. Det er flaskebomber ikke flaskeraketter...
Og bruk for Jebus skyld sukkerlake istedenfor sukker/sukkerbiter rett på flasken...
 
yngve skrev:
Bruker Gildekasser. Bygger opp med noen federe slik at de ikke står rett på varmekablene.

Det behøver nødvendigvis ikke være at du bruker for mye sukker i carboneringen, ettervert lærer man seg å få det ganske nøyaktig. men man kan jo treffe på flasker med lavere kvalitet. Bra å være sikker...

Brukte noen flasker fra Thailand EN gang, de tålte ikke carb...Og ja, det var øl-flasker.

Jeg hadde vel en kasse eller to med 1,5 PET som alle var overkarbonert. Det var en som ble rakett (ja, de blir det) og sølet til badet de sto på, samt lagde hakk i taket. Resten av flaskene bulet ut i bunnen pga. overtrykk. Etter den som tok av (fullstendig) så slapp jeg daglig ut trykk på resten. Ikke veldig god smak av innholdet i flaskene, men ingen usmak, bare søtt og med mye alkohol. Billig studentdrikke.  :samenvol:
 
Signal skrev:
yngve skrev:
Bruker Gildekasser. Bygger opp med noen federe slik at de ikke står rett på varmekablene.

Det behøver nødvendigvis ikke være at du bruker for mye sukker i carboneringen, ettervert lærer man seg å få det ganske nøyaktig. men man kan jo treffe på flasker med lavere kvalitet. Bra å være sikker...

Brukte noen flasker fra Thailand EN gang, de tålte ikke carb...Og ja, det var øl-flasker.

Jeg hadde vel en kasse eller to med 1,5 PET som alle var overkarbonert. Det var en som ble rakett (ja, de blir det) og sølet til badet de sto på, samt lagde hakk i taket. Resten av flaskene bulet ut i bunnen pga. overtrykk. Etter den som tok av (fullstendig) så slapp jeg daglig ut trykk på resten. Ikke veldig god smak av innholdet i flaskene, men ingen usmak, bare søtt og med mye alkohol. Billig studentdrikke.  :samenvol:

HE-HE.

Det der er vel unntaket som bekrefter regelen.
Lagde mjød som vi kalte det, når vi var 12-13 år gamle,  i dag vet jeg at sats er et mer kjenende begrep.  Vann bakegjær sukker og noen frukt biter, smakte verre enn grusomt.
Hadde en gammel halv flaske fra polet stående med dette (med korken skrudd tett så ingen skulle lukte noe) i et lite skap. Så tidlig en lørdags morgen ca 5-6 tiden sa det KABOOM. Døren på skapet ble blåst opp og flasken ble FULLSTENDIG pulverisert. Fant korken igjen i andre enden av romme under sengen. Spor av glass fantes ikke, det ikke vått engang inni skapet.
Meg og min bror( som var like skyldig som meg) måtte forklare min lettere hysteriske mor at vi ante ikke hva det kunne være som hadde eksplodert. Fatteren bare sov videre:)

Vet man ikke hva man gjør er det farlige saker, men i voksen alder vet man forhåpentligvis litt bedre....
 
Tilbake
Topp