Jeg skal bygge hus i løpet av vår og sommer (håper det skal stå ferdig i september). Jeg har fått inn et kjølerom på 1,7 kvadratmeter og et vaskerom på 10 kvadrat som også skal fungere som bryggeri. Nå er tiden inne for å planlegge detaljene som ved siden av vanlige vaskefunksjoner også kan gjøre dette rommet til et velfungerende mikrobryggeri. Jeg har jeg foreløpig satt opp følgende spesifikasjoner:
Stor utslagsvask. Armatur med slange og avtakbar tut som kan trekkes ut minst halvannen meter, helst to.
Plass til kokekar på benk til høyre for utslagsvask, meskekar og kokekar til høyre mot vindu. Bør enten stå på lav benk (ca 50 cm over gulv) eller på stativ med hjul.
Kraftig avtrekksvifte over kokekaret.
Godt med strøm (20 A strømtilførsel), og minst fire strømuttak
Skapbenk hele resten av langveggen og bort til og med under vindu på kortvegg
God helling mot sluk i golvet! Plasseringen bør være en drøy meter ut på golvet fra veggene i hjørnet kortvegg mot bad og langvegg.
Golvet bør ikke ha fliser med fuger, men heller et kraftig vinylbelegg, slik at søl fra brygging kan nales ned i sluket.
Godt med skapplass til bryggerutstyr. Malten skal oppbevares i et annet rom for å unngå fukt.
Er det noen som har gode tips og erfaringer som jeg bør få med meg?
Stor utslagsvask. Armatur med slange og avtakbar tut som kan trekkes ut minst halvannen meter, helst to.
Plass til kokekar på benk til høyre for utslagsvask, meskekar og kokekar til høyre mot vindu. Bør enten stå på lav benk (ca 50 cm over gulv) eller på stativ med hjul.
Kraftig avtrekksvifte over kokekaret.
Godt med strøm (20 A strømtilførsel), og minst fire strømuttak
Skapbenk hele resten av langveggen og bort til og med under vindu på kortvegg
God helling mot sluk i golvet! Plasseringen bør være en drøy meter ut på golvet fra veggene i hjørnet kortvegg mot bad og langvegg.
Golvet bør ikke ha fliser med fuger, men heller et kraftig vinylbelegg, slik at søl fra brygging kan nales ned i sluket.
Godt med skapplass til bryggerutstyr. Malten skal oppbevares i et annet rom for å unngå fukt.
Er det noen som har gode tips og erfaringer som jeg bør få med meg?