Tips til wit\weiss for nybegynner

Morten K. Agerup Myhr skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Men det kommer/har kommet, lokkene tetter bare mindre og mindre, tror ikke jeg selv har noen som er tette lenger, men jeg bruker dem ikke.
Hmmm - hva bruker du, da?  Er det gode alternativer (hvis vi holder oss unna mer eller mindre proff-utstyr)?

MVH

MM

Hjemmesveiset konetank av VVB, de nye Labbdunkene er tette, men brukt bare to ganger.

Lite futt i gjærlåsen pga. lekke lokk har vert en liten gjenganger her.

Gjærer du i bøtte kan du legge noe på lokket og se om vannstanden stiger og så vente og se om den går tilbake, da er det leksje.

Er gjæringsaktiviteten liten og det er st snev av lekasje vil Co2 aldri komme ut av gjærlåsen, var det derimot høyere aktivitet forrige gang du gjæret kan det være årsaken til at du ikke merket lekasjen.
 
Forsøkte å legge noe på lokket nå nettopp slik at vannet steg i låsen. Får stikke ned å se om det har sunket etterhvert.
 
Sålenge du ikke har fått villgjær inn i karet bør det gå greit. CO2 skal ut av gjæringskaret og det har ingen stor betydning om det går gjennom lokket eller gjærlåsen.
 
Ahorn skrev:
Sålenge du ikke har fått villgjær inn i karet bør det gå greit. CO2 skal ut av gjæringskaret og det har ingen stor betydning om det går gjennom lokket eller gjærlåsen.

Det er ikke alle engang som bruker lokk, bare holder unna trekk og kattunger -)

EDIT:  Da mener jeg plastlokket men istedet en håndduk etc.
 
Jeg tenkte litt over denne saken i går, og har observert at det har vært "trykk" på gjærlåsen da det var mer vann i det ytterste reservoaret, dette har det vært hele tiden.

Jeg skrudde litt på lokket i går, og tappet ut litt vann av gjærlåsen, og i dag boblet det :) ikke så mye, men nok til å gjøre meg fornøyd.

En artig opplevelse. Hvis dere skulle anbefale noe guffe man kan smøre på gjenger og pakning for å gjøre det tett - hva skulle det vært?
 
Kanskje en burde få sveiset en gjæringsdunk først som sist. Litt tråkig med dunker som har blitt brukt 3-4 ganger og lekker.
 
Det er dyrt å få sveist hos et firma, like godt å bestille konetank fra USA, eller plastkonetank fra , ? Tyskland, det står om dette her på forumet.
 
Oddvar Demmo skrev:
Det er dyrt å få sveist hos et firma, like godt å bestille konetank fra USA, eller plastkonetank fra , ? Tyskland, det står om dette her på forumet.

Eller glassballong  :ilike:
 
Glassballong ser stilig ut, men kan nok være tungvinne å gjøre reint.

Plastbøtter er bra. Ingen krise om det ikke plupper i gjærlåsen. Må uansett måle SG for å se om gjæringa er ferdig.

Husk å ikke skrubbe plastbøttene med skuresvamp eller oppvaskebørste. Det gir riper og fotfeste for snusk og bakterier. Bruk en myk svamp.
 
En fordel med plastbøtter er at de ofte kan stables oppihverandre når de ikke er i bruk, slik at de ikke tar så stor plass. Det er ikke altid det plopper så friskt i mine gjærlåser, men jeg synes selv at resultatet blir bra.
 
Jeg tok av lokket, snurret det litt og satt det på igjen. Nå plopper det som bare det i låsen.

Lurer på om det kan ha skjedd noe da jeg flyttet dunken fra kjøkkenet til kjelleren etter jeg hadde hatt i gjæra. Når jeg løfter dunken i hanken så blir jo dunken presset litt sammen, og da kan det jo hende at lokket blir litt deformert. Men som de fleste av dere sier så er det jo ikke krise at det ikke plopper så lenge det er aktivitet. Og ja, det er jo bare å måle SG underveis. :)
 
Christer,

Det hadde vært interessant å bytte en flaske med hverandre for å smake forskjellen. Er du med?

- Martin
 
Selvfølgelig. :) Jeg holder som regel til i Akersgata i Oslo når jeg er på jobb, så bare å avtale tidspunkt.

Har du forresten bestemt deg for co2 volum enda? Jeg liker wit med litt futt i så lurer på om jeg skal gå for rundt 3,5.
 
Det burde ordne seg. Jeg jobber på skøyen og kjører gjennom sentrum hver dag fra jobb. Vi kan avtale nærmere når vi har flasket :)

Jeg har ikke så mye erfaring med karbonering, så jeg er litt usikker her. Har tidligere kun brukt karboneringsdrops fra cooper. Har kun prøvd å gjøre dette på èn flaske på ølsettet vi brygget sist, og det gikk bra. (4 gram sukker på en 0,65L flaske)

Hvilken sukkermengde har du tenkt å bruke for å få 3,5 (hva er dette tallet? bar?)?
 
Christer skrev:
Jeg tok av lokket, snurret det litt og satt det på igjen. Nå plopper det som bare det i låsen.

Lurer på om det kan ha skjedd noe da jeg flyttet dunken fra kjøkkenet til kjelleren etter jeg hadde hatt i gjæra. Når jeg løfter dunken i hanken så blir jo dunken presset litt sammen, og da kan det jo hende at lokket blir litt deformert. Men som de fleste av dere sier så er det jo ikke krise at det ikke plopper så lenge det er aktivitet. Og ja, det er jo bare å måle SG underveis. :)

Greit å være obs på at det kan suges vann fra gjærlåsen og inn i spannet når det flyttes på den måten - også når man tapper fra kran på dunken. Da er det lurt å ha sikret seg mot bakteriebombe i gjærlåsen. Jeg har brukt vodka i gjærlåsen :) Men vann med litt StasSan eller annet desinfeksjonsmiddel uten smak er også bra.
 
Hvordan går det med brygget ditt Christer? Det har slutta å skje noe i gjærlåsen min. Jeg smakte litt på det i går, og målte og til 1010. Det smakte godt, minnet meg litt om en type juice jeg ikke helt klarer sette fingeren på hva heter.

Det virker som det fortsatt kommer med en del humle og korianderbiter når jeg tapper ut. Er det noe triks for å minimere dette? Noe slags filter?

- Martin
 
Tilbake
Topp