Tips Westvleteren 12 klone?

:help:

Ser etter klone muligheter på denne herlige belgieren..
er det noe som har prøvd å torturere munkene til og oppgi maltsammensettning ??

smakte den en gang , har en til på modning hjemme men venter med den noen år til..

setter pris på hjelp her om dere har sett brukbare oppskrifter :brygging:

edit: fant denne her ,,  er usikker på om denne fungerer .. evt. bytte basis malt med maris otter


Recipe Type: All Grain
Yeast: WLP 530
Yeast Starter: 2-3L
Batch Size (Gallons): 5.5
Original Gravity: 1.071
Final Gravity: 1.015
IBU: ?
Boiling Time (Minutes): 60
Color: ?
Primary Fermentation (# of Days & Temp): 14 days at 68
Additional Fermentation: Bottle condition for 3 weeks
Secondary Fermentation (# of Days & Temp): 14 days at 68
Tasting Notes: See below

Grain:

17.5 lb Dingemans Belgian Pilsner
1 lb Caramunich (belg)
.44 lb Biscuit
.31 lb Aromatic
.25 lb Special B
.19 lb Chocolate

Candi Sugar:
1 bottle of the Dark Candi Syrup(this is key, use the syrup)
.25 Amber Rock Candi
Added with 15 mins left in the boil

Hops:
1.25 oz. Styrian Golding (60 min)
.25 oz. Styrian Goldings (15 min)
.25 oz. Haullertauer (15 min)
.25 oz. Styrian Goldings (1 min)
.25 oz. Haullertauer (1 min)

Yeast: WLP 530 (probably gonna want to make a 1 gallon starter)

Single infusion mash at 149 for 90 min. Mash out at 170 for 10-15 min. Sparge at 170. Boil for 60 minutes.

I did this one last november and its awesome! Lots of sweet, molasses and raisins a little heavy on the tounge with a suprisingly crisp finish.
 
Uten at jeg på noen måte vet hva jeg snakker om, vil jeg tippe på at oppskriften er mye enklere. Denne virker som om den er satt sammen av nesten alt som finnes av belgiske ingredienser. Gjæren er visstnok riktig (og bruk for all del utblåsningsrør eller løst lokk på denne). Med den vesle erfaringen jeg har med WLP530, vil jeg tippe på at mye av kompleksiteten i ølet stammer fra denne.
 
Om det er oppskriften skal jeg ikke si noe om, men det blir nok godt øl. Virka noms. Gjæren kan du sikkert dyrke opp fra flaska om du ønskef dette (jf. boka Yeast av Jamil og Whitey)
 
Odland skrev:
Om det er oppskriften skal jeg ikke si noe om, men det blir nok godt øl. Virka noms. Gjæren kan du sikkert dyrke opp fra flaska om du ønskef dette (jf. boka Yeast av Jamil og Whitey)
 
:jaha:  :lese:  er ikke kommet så langt  enda er faktisk på side XII..  ! jeg kommer nok til å lese den ferdig før jeg åpner den flasken. 
prøver meg på en klone først og modner noe av den tor jeg så får vi se når orginalen får nytt liv  :biersmile:


:brygging:
 
Young skrev:
Vi tok utgangspunkt i en artikkel Eduard oversatte her inne da vi skulle prøve oss på noe ala Westvleteren 12:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,54.msg136.html#msg136

Ølet ble godt, og nå, litt over ett år etter brygging er det enda bedre. Har heldigvis noen flasker igjen som skal få stå enda en stund.

Beernorway satte ihvertfall pris på det:
http://www.beernorway.com/2012/04/03/beer-review-braasj-bryggeris-belgier/
:skitbra:takk til edvard for oversettelse .." the devil is in the details"

tenker å gå for kandis sukker,  ikke rør.. gjærer ikke det og godt ut?
Ekg og hallertau  men det blir nok pellets ( om ikke jeg tar den helt ut)  :jaha: det er en første gang for alt.

har sett meg ut abby ale som gjær til klone.. det blir nok to år til før jeg dyrker opp gjær fra flaske ..  må sammenligne ..  går det bra med gjæren etter så lang tid mon tro
 
På Homebrewtalk.com er det gjort en stor innsats for å komme opp med kloneoppskrift. Der endte de med to oppskrifter. En tradisjonell, enkel maltsammensetning og en mere komplisert. Anbefaler å ta en titt.
Ellers så har gjæringstemp mye å si

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
 
"Brew Like a Monk" av Stan Hieronymus er en glimrende kilde til info om trappistøl. Han forteller omtrent følgende om Westvleterens øl:

8 og 12 er brygget av samme mesk, men 12 blir naturligvis laget med høyere OG. 8 har en OG på 1.072, 88 % utgjæring, 8,3 % alkohol og 35 IBU. Han gir ingen eksakt OG eller IBU for 12 (det er trykkfeil i tabellen hvor det skulle stått...), men FG er 1.013 og utgjæringen er 86 %, så man kan slutte seg til at OG er ca. 1.093. Jeg ville lagt IBU litt høyere enn for 8.

Malltypene som brukes er kun pilsner og pale. Fargen kommer fra bruken av mørkt sukker (karamellisert, antakelig flytende mørk kandisirup), og det brukes vanlig sukrose i tillegg. Northern Brewer brukes som bitterhumle, Hallertauer Mittelfrüh og Styrian Goldings brukes for smak og aroma. Gjæren hentes fra Westmalle og gjæringen startes på 20 °C og får stige til 28-29 °C (jeg ville ha vært litt mer konservativ her om jeg skulle brygge ølet i hjemmebryggerskala). Etter endt gjæring lagres ølet i 8-10 uker på 10 °C. Primærgjæringen foregår i åpne gjæringskar.
 
En kuriositet er at den gjæren som i dag brukes i Westvleteren 12 kommer fra Westmalle. I lang tid etter krigen var det nemlig Brouwerij St Bernardus som brygget Westvleterens øl, ettersom St Sixtus Abdij (Westvleteren-bryggeriet) trengte omfattende oppgradering i etterkrigsårene.

Etter at Westvleteren igjen overtok bryggingen av sitt øl, fortsatte St Bernardus å lage sin versjon av ølet, kalt St Bernardus Abt 12, og her bruker de den originale gjærstrengen fra Westvleteren. Veldig mange holder St Bernardus for å være et bedre øl enn Westvleteren 12:
http://kjempetorsken.com/2012/10/31/st-bernardus-abt-12/
 
Young skrev:
En kuriositet er at den gjæren som i dag brukes i Westvleteren 12 kommer fra Westmalle.

Eh, ser nå at jeg skrev Westvleteren i innlegget mitt. Mente sel sagt Westmalle, som Young skriver. Achel får forøvrig også gjær derfra.
 
Gahr skrev:
8 og 12 er brygget av samme mesk, men 12 blir naturligvis laget med høyere OG. 8 har en OG på 1.072, 88 % utgjæring, 8,3 % alkohol og 35 IBU. Han gir ingen eksakt OG eller IBU for 12 (det er trykkfeil i tabellen hvor det skulle stått...), men FG er 1.013 og utgjæringen er 86 %, så man kan slutte seg til at OG er ca. 1.093. Jeg ville lagt IBU litt høyere enn for 8.

I min versjon er det oppgitt at Westvleteren 12 har OG 1.090 (21,5 °P), 10,2% alkohol, 86% utgjæring, farge på 40 SRM/79 EBC og 38 IBU.
 
Gahr skrev:
"Brew Like a Monk" av Stan Hieronymus er en glimrende kilde til info om trappistøl. Han forteller omtrent følgende om Westvleterens øl:

8 og 12 er brygget av samme mesk, men 12 blir naturligvis laget med høyere OG. 8 har en OG på 1.072, 88 % utgjæring, 8,3 % alkohol og 35 IBU. Han gir ingen eksakt OG eller IBU for 12 (det er trykkfeil i tabellen hvor det skulle stått...), men FG er 1.013 og utgjæringen er 86 %, så man kan slutte seg til at OG er ca. 1.093. Jeg ville lagt IBU litt høyere enn for 8.

Malltypene som brukes er kun pilsner og pale. Fargen kommer fra bruken av mørkt sukker (karamellisert, antakelig flytende mørk kandisirup), og det brukes vanlig sukrose i tillegg. Northern Brewer brukes som bitterhumle, Hallertauer Mittelfrüh og Styrian Goldings brukes for smak og aroma. Gjæren hentes fra Westmalle og gjæringen startes på 20 °C og får stige til 28-29 °C (jeg ville ha vært litt mer konservativ her om jeg skulle brygge ølet i hjemmebryggerskala). Etter endt gjæring lagres ølet i 8-10 uker på 10 °C. Primærgjæringen foregår i åpne gjæringskar.

Nå har jeg og min bror som kom fra belgia med denne herligheten opnet flasken og startet dyrking av denne i en elymer kolbe, håper prosessen er steril og fruktbar.. Tenkte å brygge etter dine veivisninger gahr, kun pale maris otter(da jeg har denne hjemme) går til birger å ordner litt pilsnermalt og en hel bøtte med mørk kandis sirup, , satser på og bruke en abby ale gjær for første fermentering , og tilsette slurry etter første uke.. Satser på en OG på 180 da jeg fant den orginale xii å være noe
Vinøs og
Preget av alkohol, i tillegg begrenser det seg ved at jeg  ikke har ren o2..  Jeg kommer til å prøve meg med en ekstra oksygenering 12 timer etter tilsettning av gjæren, som forklart av emminente white og jamil i yeast..

Takker for tips i denne annlednig.. Ser du noen openbare fallgruver jeg bør passe meg for.
 
Tilbake
Topp