To brødre prøver på ting de ikke kan

Hei! Vi er som nevnt to brødre som er langt over snittet glad i øl, noe våre respektive også har oppfattet og vi fikk ølsett i form av BIAB og stamper til bursdag og jul.

Vi klør oss ofte i hodet, og når vi leser bøker eller ser på nettet resulterer dette i flere spørsmål.
Kommer her med tre små spørsmål som vi håper dere vil svare på :)

1. Gjærstarter. Er det bare å bruke den gjæren som skal i batchen si dagen før vi skal brygge og lage en gjærstarter?

2. Er det noen tommelfingerregler som gjelder for de fleste ølsorter? For eksempel alt unntatt lager, kan dette stå i 20+- grader til gjæringen er ferdig?

3. Skyllevann. Hvordan beregne skyllevann? Hvilken temperatur bør dette ha?

Noen andre tips og linker til noe for brewing for dummies vil være til stor hjelp.
Til helga skal en blonde brygges, vi gleder oss :)
 
Hei! Vi er som nevnt to brødre som er langt over snittet glad i øl, noe våre respektive også har oppfattet og vi fikk ølsett i form av BIAB og stamper til bursdag og jul.

Vi klør oss ofte i hodet, og når vi leser bøker eller ser på nettet resulterer dette i flere spørsmål.
Kommer her med tre små spørsmål som vi håper dere vil svare på :)

1. Gjærstarter. Er det bare å bruke den gjæren som skal i batchen si dagen før vi skal brygge og lage en gjærstarter?

2. Er det noen tommelfingerregler som gjelder for de fleste ølsorter? For eksempel alt unntatt lager, kan dette stå i 20+- grader til gjæringen er ferdig?

3. Skyllevann. Hvordan beregne skyllevann? Hvilken temperatur bør dette ha?

Noen andre tips og linker til noe for brewing for dummies vil være til stor hjelp.
Til helga skal en blonde brygges, vi gleder oss :)

Hei de to brødre ;)

Er på ingen måte proff på noen områder, men kan prøve å besvare noen av deres spørsmål på:

1. Jeg pleier å sette gjærstarteren rundt 3 dager før selve bryggedagen. Starteren skal settes, og ristes på ofte (med mindre dere ikke har magnetrører) til den er ferdig gjæret. Så er det en fordel om den kan stå ihvertfall et døgn i kjøleskap, slik at den er enklere å dekantere, altså tømme ut alt "ølet" i starteren og bare ha i gjæren. Så dagen før er litt i det minste laget.

2. De fleste ales kan vel lagres i romtemperatur, viktigst er at temperaturen er noenlunde stabil gjennom gjæringsprosessen. Høyere temp kan gi mer fruktige toner enn lavere temp for noen gjærtyper for eksempel.

Angående skyllevann så må nok noen andre svare på, da jeg konstant bare har brukt 10 liter på alle batcher (ser ut til å funke bra for min del)

Good luck!
 
Velkommen til ein faktisk hobby.
Det eg vil anbefale er finn nokre få som dokke spør i starten. Det er så mange meininger og måter å gjere dette på at som nybegynnere vil ein lett gå seg vill. Det er lett å brygge øl . Berre ein er nøyaktig med hygiene.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Jeg valgte å bruke tørrgjær på de første batchene for å forenkle prosessen litt. Det er en del å tenke på når man er nybegynner. Med tørrgjær trenger du bare å rehydrere, eller til og med bare tilsette rett fra pakken. Det er også en mulighet å kjøpe litt mer fersk gjær og hive det rett i uten starter.
 
Bruk tørrgjær ved første brygg. Dere har nok av andre ting å konsentrere dere om. Om det er en pale ale eller ipa, eller tilsvarende, bruk US-05. Om dere er litt vågale: bare hell det oppi vørteren. Rehydrering eller starter kan dere prøve på neste brygg.

Gjæringstemperatur: husk at det er vørteren som skal ha (18)/20 grader. Blir et par tre grader varmere under stormgjæring, så da bør omgivelsene helst være ca 16 grader.

Dette med skyllevann har jeg aldri skjønt problemet med. Dersom man skal ha 20 liter, og man har feks 12 liter etter mesk... vel da trenger man 8 liter.

Les innføringsbøker. Viktig.

Lykke til.
 
Fersk gjær dere har?
Bruk tørrgjær på første bryggene. Enkelt og greit å bruke.

Skyllevann bør holde 79 til 80 grader Celsius.
 
Da jeg var ny som ølbrygger så leste jeg absolutt alt som sto på dette forumet for å lære. Jeg leste til øynene ble store og våte om masse avanserte ting som PID, motstrømskjøling, gjærdyrking etc. etc. Ølbryggere er som andre menn(esker) som har en hobby, de tror aldri utstyret er bra nok og vil alltid ha noe som er bedre. Som ferskinger så kan dere godt lese dere opp, men vent til dere blir hekta før dere begynner på de avanserte tingene. Keep it simple!

Ikke fortvil om dere gjør noe feil i bryggeprosessen, ølet er ikke ødelagt. Så framt dere ikke driter dere skikkelig ut så er ølbrygging en ganske tilgivelig prosess. Det blir øl av det, godt blir det sannsynligvis også. Tross alt så har det blitt brygga øl i 10 000 år (sier noen), og det er først for litt over 100 år siden at Pasteur fant ut at det var noe som het bakterier.

Ta mye av det som sies her inne med en god klype salt. Jeg har sett folk uttale seg om ting de ikke har hatt peiling på overhodet, og skrevet ting som har vært det reneste sludder og vås uten faglig dekning i det hele tatt, men sagt noe fordi de innbiller seg at sånn er det !!!!

Til slutt; om dere liker å drive med dette så bør dere vurdere et kompakt bryggeri (Beer Brew/Bratberg etc). Jeg begynte også med BIAB, men ble rimelig fort lei alt sølet det medfører. Kona var for såvidt fornøyd, hun fikk rundvasket kjøkken hver gang jeg brygga. Disse koster ikke skjorta, og Beer Brew kommer med en ny versjon snart.
 
Hvis dere har tilgang på kurs for nybegynnere i brygging, eller enda bedre, noen som bor i nærheten og kan vise, så anbefaler jeg det.
Tok selv kurs før jeg gjorde noe som helst annet. Tror det har spart meg mange penger i ettertid for å unngå "feilkjøp" og vite hvordan jeg skal bruke tingene.

Hvor bor dere?
 
Hei og takker for svar, her kommer et noget sent svar i retur. Har en liten en hjemme som tar mye av dagen og det samme gjelder min bror, og nå for min del er knott nummer to på vei.

Vi har så langt brukt tørrgjær og tror vi kommer til å bruke det til vi investerer i et bryggeri. Vi har gått frem og tilbake og kommer til å kjøpe en Speidel 50l etter påske / til sommer.

Den første batchen vår var en IPA og der har vi gjort noe galt, eller rett, avhengig av øynene som ser. Vi skulle lande på i underkant av 6% men tikket inn over 7,5%, noe som etter min mening er helt okay da IPA ikke er en øl man pimper, men skal nyte.
Tråler forumet her ofte etter tips, det er snedig at man føler seg så hjelpeløs og ikke vet hvilke spørsmål man skal stille helt til man forteller om at man brygger som hobby. Da merker jeg kjeften går og iveren kan sikkert være skremmende, men menn. :)

Vi bor på Hovin i Melhus kommune, en god halvtime sør for Trondheim.

Takker for all tilbakemelding! :)
 
Tilbake
Topp