To flasker fra samme batch med forskjellig farge?

jeg får ganske mye headspace i mine 0,75L flasker nettopp fordi stangen går langt ned og tar opp mye volum. ideelt burde jeg fått tak i en tynnere stang og heller akseptert at fyllingen tok lengre tid.

men det er jo mulig at den relative headspacen i forhold til antall L øl, blir mindre i større flasker.
Bruker flaskefyller "jumbo". Skrår den mot halsen på flaska for å toppe uansett flaske. Prøver å lemne ca. 1cm mellom øl og kork både med kapsel og naturkork.

Jeg vet den er klar til å være hveteøl, men det som er interresant er at noen flasker har den "rette" fargen, og andre ikke. Det ser ikke ut til å være noen sammenheng mellom flasketype, temperatur eller annet. Kanskje jeg har fått en infeksjon an noen slag i noen av flaskene?

Når det gjelder skjenking har jeg latt mesteparten av gjæren ligge, fordi jeg ikke synes denne gjærtypen smaker særlig godt. Men jeg kan se allerede fra første dråpe av flasken om den er klar eller matt, og da er det snakk om to identiske flasker som har hatt nøyaktig samme temperatur under karbonering, og har stått like lenge i kjøleskapet (2 uker). Merkelige greier dette her...

Men det er ikke bare tappestangen. Uten å purge flaska først så tapper man på luft (oksygen).

Og ja det er jo smak og behag med fat. Noen øl gjør seg bedre på fat, andre på flaske. Selv så merker jeg ikke like store forskjellen lengre etter at jeg har begynt å bruke mottrykksfyller for å flaske.
APA klart best fra fat for min del. Orval-lignende ting (eller trippel for den del) har en mye mer interessant utvikling på flaske. Fortrinnsvis "Kinn" eller "sjampis". "purger" fat, aldri flasker.

Tilbake
Topp